Hei!
Jeg og fruen liker "moderne design" derfor har vi tenkt på å bygge om peisen vår til en mer moderne konstruksjon. Den dere ser på bildet er fra 40-tallet.
Vi synes personlig at peisen er litt stor, og utbulingen synes vi føles unødvendig og tar dessuten plass. Vi vil gjerne ha den mer rett og stilren. Kanskje med glass i stedet for en kassett.
problem 1: Peisen sitter på en bærende vegg. Altså veggen til venstre, som dere ser på bildet, er en bærende vegg.
Er det mulig å bygge om peisen uten å måtte komme til og påvirke veggen på noen måte?
Vi vil ikke endre veggen, bare peisen.
Har dere noen tips? Erfaringer?
Jeg og fruen liker "moderne design" derfor har vi tenkt på å bygge om peisen vår til en mer moderne konstruksjon. Den dere ser på bildet er fra 40-tallet.
Vi synes personlig at peisen er litt stor, og utbulingen synes vi føles unødvendig og tar dessuten plass. Vi vil gjerne ha den mer rett og stilren. Kanskje med glass i stedet for en kassett.
problem 1: Peisen sitter på en bærende vegg. Altså veggen til venstre, som dere ser på bildet, er en bærende vegg.
Er det mulig å bygge om peisen uten å måtte komme til og påvirke veggen på noen måte?
Vi vil ikke endre veggen, bare peisen.
Har dere noen tips? Erfaringer?
Beste svar
Medlem
· Stockholm
· 4 638 innlegg
Dere har en utrolig kul og etter min mening moderne peis som ikke skjemmer, men hever rommet.
Selve KEDDYkassetten er derimot ikke verdens vakreste med synlige flenser.
Mitt forslag er at dere tegner eller får hjelp til å tegne en dekkplate som bare eksponerer fronten på kassetten og som da har den moderne, eller skal jeg si stilrene designen dere etterstrever.
Også bytte design på ventilen på siden så det matcher.
Kan dere kanskje ta bryet med å flytte inn ovnen litt lenger under kappen ved behov.
Bygg inn den umoderne stereoen istedenfor, den er ikke vakker, noe ovnen/peisen deres er
Selve KEDDYkassetten er derimot ikke verdens vakreste med synlige flenser.
Mitt forslag er at dere tegner eller får hjelp til å tegne en dekkplate som bare eksponerer fronten på kassetten og som da har den moderne, eller skal jeg si stilrene designen dere etterstrever.
Også bytte design på ventilen på siden så det matcher.
Kan dere kanskje ta bryet med å flytte inn ovnen litt lenger under kappen ved behov.
Bygg inn den umoderne stereoen istedenfor, den er ikke vakker, noe ovnen/peisen deres er
Den komfyren er moderne design og tidløs, la dere ikke lure av midlertidige innfall, men behold den.
Tenk langsiktig i stedet, mye fint håndverk/arkitektur har blitt revet bort.
Hvordan dere så gjør med innsatsen blir mer et spørsmål om hva det får koste og hvor mye dere kommer til å fyre for varmen.
Tenk langsiktig i stedet, mye fint håndverk/arkitektur har blitt revet bort.
Hvordan dere så gjør med innsatsen blir mer et spørsmål om hva det får koste og hvor mye dere kommer til å fyre for varmen.
hmmm.. Det blir nok så at vi avventer med komfyr prosjektet. Kanskje kan man gjøre den ”moderne” men likevel beholde den klassiske arkitekturen og designen.
Det der med tildekking hørtes interessant ut. Er det noe man bestiller løst og lodder/sveiser sammen så.. Noen som vet hvor man kan bestille tildekking i ulike design?
Det der med tildekking hørtes interessant ut. Er det noe man bestiller løst og lodder/sveiser sammen så.. Noen som vet hvor man kan bestille tildekking i ulike design?
Innkledning kunne et blikkenslageri hjelpe til med. Hvis dere vil kunne bruke ovnen som varmekilde, bør den utformes slik at luften kan sirkulere, og også valg av materiale, dvs. det skal tillate at luften kan passere. Også de som selger ovner kan hjelpe dere med forslag og priser.
Pusse den gule teglesteinen og male hvitt hadde jo også gjort mye!
Og heller luftigere ventil enn den du har der i dag, da det er selv-sirkulasjon. Men det blir en avveining mellom funksjon og utseende. Har sett lignende utslipp der man har droppet ventildelen og i stedet pusset rundt kantene samt malt.
Medlem
· Stockholm
· 4 638 innlegg
Blikkenslager, smed, men prøv å velge noen med estetisk sans så den åpne peisen, ovnen og den nye dekningen samspiller. Da den åpne peisen er så fin skal dekningen gjøre ovnen diskret og være diskret selv.
Har du TS noen kunstner i din omgivelse, prøv å få hjelp.
Har du TS noen kunstner i din omgivelse, prøv å få hjelp.
Klikk her for å svare