Hei,
Vi skal gjøre om halve garasjen til et soverom. I midten av garasjen går en takregel så det blir perfekt å dele av der. Jeg skal også flytsparkle gulvet på den siden som soverommet skal være på da det er en helling mot gulvsluken.
Har nå noen spørsmål. Garasjegulvet er i betong. Når jeg fester gulvregelen, holder det med ekspansjonsbolt eller skal jeg plugge og skru?
Skal jeg sette opp den nye veggen og deretter flytsparkle siden kun halve rommet skal sparkles for at veggen skal fungere som en stopp?
Når gulvet er sparklet, holder det med gulvunderlag og deretter laminatgulv direkte på? Jeg lurer på fukt og kulde fra gulvet? Må jeg prime før flytsparklingen?
Vi skal gjøre om halve garasjen til et soverom. I midten av garasjen går en takregel så det blir perfekt å dele av der. Jeg skal også flytsparkle gulvet på den siden som soverommet skal være på da det er en helling mot gulvsluken.
Har nå noen spørsmål. Garasjegulvet er i betong. Når jeg fester gulvregelen, holder det med ekspansjonsbolt eller skal jeg plugge og skru?
Skal jeg sette opp den nye veggen og deretter flytsparkle siden kun halve rommet skal sparkles for at veggen skal fungere som en stopp?
Når gulvet er sparklet, holder det med gulvunderlag og deretter laminatgulv direkte på? Jeg lurer på fukt og kulde fra gulvet? Må jeg prime før flytsparklingen?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 innlegg
Om man skal kunne vite hvordan du kan bygge gulvet så må man vite hva som finnes under betongplaten. Finnes det noen isolering der? Er det en moderne plate med isoporisolering under?
Om det er en eldre isolert plate så kan den være isolert med "markplater". I prinsippet mineralull, som ikke stopper noen fukt. Er det isopor så kan man ofte betrakte platen som fuktfri.
Men iom. at det er en garasje, så kan platen være helt uisolert, selv om den skulle være relativt ny.
Om det er en eldre isolert plate så kan den være isolert med "markplater". I prinsippet mineralull, som ikke stopper noen fukt. Er det isopor så kan man ofte betrakte platen som fuktfri.
Men iom. at det er en garasje, så kan platen være helt uisolert, selv om den skulle være relativt ny.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 innlegg
Du er klar over at dette er noe du trenger byggetillatelse for? Eller i det minste en byggeanmeldelse.
Så en annen på forumet som skrev dette: Jeg kjøpte typ platon-matte på byggmax for å få ventilasjon mellom betongen og gulvet, deretter tok jeg cellplastskiver (typ frigolit), teipet sammen disse skivene, deretter limte jeg sammen gulvsponplater og deretter laminatgulv. Jeg la distanser mellom gulvlistene og veggen slik at det rundt om i rommet er 5 mm mellomrom mellom gulvlist og vegg. Det hele ble kjempebra, og jeg er veldig fornøyd. For å fjerne gulvbrønnen hadde jeg lagt et stykke byggeplast og deretter avrettet med flytsparkel. Hvis du vil ha tilbake gulvbrønnen, går det jo an å pigge den opp.
Klikk her for å svare