Hei, har noen tanker rundt en fritidsbolig som jeg er interessert i.
Det er flere bygninger på tomten,
blant annet hovedbygningen som har en byggeflate på ca. 25 kvm med overbygd terrasse,
og et noe nyere skur med en byggeflate på ca. 20 kvm inkludert overbygd terrasse.
De står ca. 3 meter fra hverandre.
Tankene er slik,
etappe 1
gjøre om skuret slik at det går an å sove der,
bygge inn den overbygde terrassen, isolere og lage 2 soverom der inne.
Det har solide bærebjelker og takstoler,
så jeg vurderer om det er mulig å bygge fra innsiden, med vindsperre, isolasjon, fuktsperre, isolasjon, deretter en overflate.
Går det an? Eller må man fjerne panelet for å få på plass vindsperren?
Finnes det andre ting man bør tenke på?
Etappe 2
lage en utbygging på ca. 3x3 m mellom bygningene
som kan bli kjøkken
ta opp døråpninger til begge bygningene
Etappe 3
pusse opp hovedbygningen som kan bli oppholdsrom/spiseplass.
Holder på å regne på det og hvor lang tid det kan ta,
er vel mest om det er mulig å isolere skuret fra innsiden jeg tenker på akkurat nå.
Hva tror dere?
Det er flere bygninger på tomten,
blant annet hovedbygningen som har en byggeflate på ca. 25 kvm med overbygd terrasse,
og et noe nyere skur med en byggeflate på ca. 20 kvm inkludert overbygd terrasse.
De står ca. 3 meter fra hverandre.
Tankene er slik,
etappe 1
gjøre om skuret slik at det går an å sove der,
bygge inn den overbygde terrassen, isolere og lage 2 soverom der inne.
Det har solide bærebjelker og takstoler,
så jeg vurderer om det er mulig å bygge fra innsiden, med vindsperre, isolasjon, fuktsperre, isolasjon, deretter en overflate.
Går det an? Eller må man fjerne panelet for å få på plass vindsperren?
Finnes det andre ting man bør tenke på?
Etappe 2
lage en utbygging på ca. 3x3 m mellom bygningene
som kan bli kjøkken
ta opp døråpninger til begge bygningene
Etappe 3
pusse opp hovedbygningen som kan bli oppholdsrom/spiseplass.
Holder på å regne på det og hvor lang tid det kan ta,
er vel mest om det er mulig å isolere skuret fra innsiden jeg tenker på akkurat nå.
Hva tror dere?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 605 innlegg
Å bygge om innenfra handler jo stort sett bare om tilgang - ser du panelet "fra innsiden" kan du jo legge på litt (typ 22 mm), sette vindpapp, isolasjon, evt. plast (eller ikke avhengig av hvordan du har tenkt med kaldstilling osv osv) og plate (overflate).
Reglene for lufting bør kanskje ikke dit hvis det allerede er en innside uten luftgjennomstrømning...
Akkurat isolasjonstype (cellulose f.eks) og plast eller ikke (ingen ved cellulose) er vel noe å tenke på. Skal huset en gang kaldstilles er nok plastfritt å foretrekke. Er det høy fuktbelastning (mye folk, matlaging, baderom osv) og permanent opphold er plast bra. Kommer også an på hvordan huset ellers er laget...
Er det ikke et oppholdsrom i dag kan det trenge byggetillatelse...
Ellers verdt å tenke på er om du vil ha innebygget el på en og samme gang...
/K
Reglene for lufting bør kanskje ikke dit hvis det allerede er en innside uten luftgjennomstrømning...
Akkurat isolasjonstype (cellulose f.eks) og plast eller ikke (ingen ved cellulose) er vel noe å tenke på. Skal huset en gang kaldstilles er nok plastfritt å foretrekke. Er det høy fuktbelastning (mye folk, matlaging, baderom osv) og permanent opphold er plast bra. Kommer også an på hvordan huset ellers er laget...
Er det ikke et oppholdsrom i dag kan det trenge byggetillatelse...
Ellers verdt å tenke på er om du vil ha innebygget el på en og samme gang...
/K
Finnes ikke strøm, tenkte sette solcellepanel
Kanskje forberede for strøm eller trekke 12/24 i veggen eller en converter 12/230vac
Kommer til å kaldstilles men brukes om vinteren innimellom.
Tenkte bruke bison vindsperre og dampsperre ikke plast.
Og vanlig isolasjon glassull
Hvis man setter vindsperren fra innsiden må man runde stenderne og de kommer på utsiden av vindsperren, eneste risikoen er kondens som dannes mellom panelet og vindsperren
Kanskje ikke blir noe større problem.
Trenger byggetillatelse for utvidelsen så det får gå på samme.
Kanskje forberede for strøm eller trekke 12/24 i veggen eller en converter 12/230vac
Kommer til å kaldstilles men brukes om vinteren innimellom.
Tenkte bruke bison vindsperre og dampsperre ikke plast.
Og vanlig isolasjon glassull
Hvis man setter vindsperren fra innsiden må man runde stenderne og de kommer på utsiden av vindsperren, eneste risikoen er kondens som dannes mellom panelet og vindsperren
Kanskje ikke blir noe større problem.
Trenger byggetillatelse for utvidelsen så det får gå på samme.
Ang. cellulosaisolering,
det blir isolering ved 2 eller 3 tilfeller, og det er ingen store flater,
finnes det noe system for å gjøre jobben selv?
kan tenke meg at det blir dyrt å først isolere 20 kvm vegg/tak/gulv.
så 10 kvm samme sak, og siste rommet vet jeg ikke hvordan det er i dag om det skal gjøres om helt eller kan beholdes.
så finnes det ingen 400VAC som jeg mistenker at det trengs for å blåse, går vel an å løse med et aggregat.
det blir isolering ved 2 eller 3 tilfeller, og det er ingen store flater,
finnes det noe system for å gjøre jobben selv?
kan tenke meg at det blir dyrt å først isolere 20 kvm vegg/tak/gulv.
så 10 kvm samme sak, og siste rommet vet jeg ikke hvordan det er i dag om det skal gjøres om helt eller kan beholdes.
så finnes det ingen 400VAC som jeg mistenker at det trengs for å blåse, går vel an å løse med et aggregat.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 605 innlegg
Det finnes jo cellulosa i plater også...løsfyll kan bli kronglete ?ason skrev:Ang. cellulosaisolering,
det blir isolering ved 2 eller 3 tilfeller, og det er ingen store områder,
finnes det noe system for å gjøre det arbeidet selv?
kan tenke meg at det drar av gårde i kostnader å først isolere 20kvm vegg/tak/gulv.
deretter 10kvm samme sak, og siste rommet vet jeg ikke hvordan det er i dag om det skal gjøres om helt eller går å beholde.
så finnes det ingen 400VAC som jeg mistenker at det trengs for å blåse, går vel å løse med et aggregat.
(Isolina tex eller isocell)
/K
Har sjekket litt rundt nå Huton flex koster ca 200% mer enn vanlig glassfiber
Isolina ser ut til å være enda dyrere,
hva jeg har sett så har Celluloseisolering omtrent samme lambdaværdi, men med høy densitet.
Første tanken var å bruke 95+45 glassfiber (isover)
kan man gå ned i tykkelse hvis man bruker Celluloseisolering?
trenger man samme type vind- og dampsperre?
Isolina ser ut til å være enda dyrere,
hva jeg har sett så har Celluloseisolering omtrent samme lambdaværdi, men med høy densitet.
Første tanken var å bruke 95+45 glassfiber (isover)
kan man gå ned i tykkelse hvis man bruker Celluloseisolering?
trenger man samme type vind- og dampsperre?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 605 innlegg
Ja det er dyrere, så det avhenger jo litt av hvor stort område det er om det blir mye penger eller ikke...
Glassfiber eller cellulose tror jeg har samme isolasjonsverdi (omtrent) så det blir samme tykkelse. Vindsperre trengs, men man bruker en annen dampbrems (dvs. en dampBREMS ikke en dampsperre i form av vanlig plast) :9
/K
Glassfiber eller cellulose tror jeg har samme isolasjonsverdi (omtrent) så det blir samme tykkelse. Vindsperre trengs, men man bruker en annen dampbrems (dvs. en dampBREMS ikke en dampsperre i form av vanlig plast) :9
/K
Smidig videre på planen,
Det heller mot huton flex eller feelingwood 95 isolasjon, 95 i vegg og doble i taket.
Gulvet er jeg litt usikker på, var og sjekket, det er 95 lekter i gulvet,
vet ikke om det holder å legge 95,
Så koster bjelkelagplater omtrent 100kr/kvm
så tenkte om det fungerer bra med celleplast S80 50mm, skru den nedenfra,
Får et uorganisk materiale nedover så ingen risiko for muggangrep, så får jeg mer isolasjon for samme pengene.
deretter en 95 isolasjon på det,
Tror ikke mus og rotter kommer seg gjennom, men får ikke noe godt svar på det.
Leter etter finmasket netting å sette i bjelkelaget om celleplasten ikke holder for å stoppe, men finner ikke noe bra, maks 7 mm masker får det være.
Har snakket med flere som selger celluloseisolasjon, og angående bjelkelaget får man forskjellige svar, ingen definitive.
en brukte vindtetting under for å stoppe mugg, fukt. en annen sa asfabord, en til bjelkelagsplater..
så angående celleplast så trodde noen at det fungerer andre at de spiser det opp, en at det blir for tett.
Så var det der med luftspalte mellom ytterpanel og isolasjon, blandede svar der også, en sa at det ikke trengs, en annen - kan være som ekstra trygghet, og en til - ja det skal være.
Likeledes hvilken dampsperre, en sa at man skulle ta leverandørens dampsperre, men vindtettingen gikk med hva som helst,
en annen at man tar vindsperre, innover holder det med panel eller plater.
Føles som at her må man gå på magefølelsen og krysse fingrene.
Hvordan har dere bygd med celluloseisolasjon?
Hvilken dampsperre, vindtett duk, bjelkelag osv...
Det heller mot huton flex eller feelingwood 95 isolasjon, 95 i vegg og doble i taket.
Gulvet er jeg litt usikker på, var og sjekket, det er 95 lekter i gulvet,
vet ikke om det holder å legge 95,
Så koster bjelkelagplater omtrent 100kr/kvm
så tenkte om det fungerer bra med celleplast S80 50mm, skru den nedenfra,
Får et uorganisk materiale nedover så ingen risiko for muggangrep, så får jeg mer isolasjon for samme pengene.
deretter en 95 isolasjon på det,
Tror ikke mus og rotter kommer seg gjennom, men får ikke noe godt svar på det.
Leter etter finmasket netting å sette i bjelkelaget om celleplasten ikke holder for å stoppe, men finner ikke noe bra, maks 7 mm masker får det være.
Har snakket med flere som selger celluloseisolasjon, og angående bjelkelaget får man forskjellige svar, ingen definitive.
en brukte vindtetting under for å stoppe mugg, fukt. en annen sa asfabord, en til bjelkelagsplater..
så angående celleplast så trodde noen at det fungerer andre at de spiser det opp, en at det blir for tett.
Så var det der med luftspalte mellom ytterpanel og isolasjon, blandede svar der også, en sa at det ikke trengs, en annen - kan være som ekstra trygghet, og en til - ja det skal være.
Likeledes hvilken dampsperre, en sa at man skulle ta leverandørens dampsperre, men vindtettingen gikk med hva som helst,
en annen at man tar vindsperre, innover holder det med panel eller plater.
Føles som at her må man gå på magefølelsen og krysse fingrene.
Hvordan har dere bygd med celluloseisolasjon?
Hvilken dampsperre, vindtett duk, bjelkelag osv...
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 605 innlegg
Jeg har ikke bygget noen bjelkelag med cellulose (bare på landet med vanlig glassull),
Men i tak har jeg brukt (utenfra og inn): Yttertak, takpapp, spont, luftespalte, vindsperre (vanlig), cellulosaplater (isolina), dampbrems (isolina), panel
/K
Men i tak har jeg brukt (utenfra og inn): Yttertak, takpapp, spont, luftespalte, vindsperre (vanlig), cellulosaplater (isolina), dampbrems (isolina), panel
/K
Takk, var til byggevarehuset (XL) og snakket litt om panel og priser, spurte dem om isolasjon
de har ingen cellulosebasert, men sa at det går vel bra med vanlig glassull, bruk vindbeskyttelse halotex W5 og dropp dampbrems, sånn gjorde man før mente han. hm.. funderte en stund, tenkte at det sparer jo en masse penger, men tenkte en stund til, synd å risikere et bygg for å være gnien, har jo også lest at for eksempel hunton flex har 10 ganger større evne til å transportere fukt enn glassull.
Lener mot å droppe celleplast i bjelkelaget også og bruke en eller annen bjelkelagsplate, hva anbefales, en bjelkelagsplate av 4,5 mm uorganisk fibercement, 6mm oljebasert board eller noe annet?
Klaskarlsson: hvorfor har du brukt isolina i taket men ikke på andre steder? Og hva gjorde at du valgte isolina?
Lener mot å droppe celleplast i bjelkelaget også og bruke en eller annen bjelkelagsplate, hva anbefales, en bjelkelagsplate av 4,5 mm uorganisk fibercement, 6mm oljebasert board eller noe annet?
Klaskarlsson: hvorfor har du brukt isolina i taket men ikke på andre steder? Og hva gjorde at du valgte isolina?
Klikk her for å svare