4.259 lest ·
9 svar
4k lest
9 svar
Gjøre i stand på loftet, men hvordan håndterer jeg disse bjelkene
I vårt torp så er loftet stort sett uinnredet, det er gjort halvhjertede forsøk på å isolere halve loftet og det ligger noe slags platengulv av ukjent type på gulvet. Så det ville vært nødvendig å rive bort alt og begynne på nytt. Ville gjerne åpne opp og gjøre en stor brukbar plass av det hele, men det er for øyeblikket to bjelker som går rett gjennom rommet som gjør det vanskelig å forestille seg hvordan man kunne utnytte rommet best.
Hva slags konstruksjon er det egentlig, kan man tenke seg at man kan løse husets strukturelle integritet på noen annen måte enn gjennom disse bjelkene? Jeg har rødfarget hvordan bjelkene går.
Hva slags konstruksjon er det egentlig, kan man tenke seg at man kan løse husets strukturelle integritet på noen annen måte enn gjennom disse bjelkene? Jeg har rødfarget hvordan bjelkene går.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er en gammeldags takkonstruksjon uten ekte takstoler. Takbjelkene bæres i sin tur av to (minst) langsgående åser som i sin tur hviler på dine rødmarkerte bjelker. Disse sistnevnte fungerer dels som støtte for åsene, dels som en erstatning for ikke-eksisterende hanebjelker. (Hanebjelke kalles den horisontale regla som vanligvis finnes på takstoler og som har til oppgave å forhindre at takstolene kalver ut) Funksjonen til dine røde stokker kan sikkert erstattes.
Interessant! Vet du hva denne slags konstruksjon kalles?J justusandersson skrev:Det er en gammeldags takkonstruksjon uten riktige takstoler. Takbjelkene bæres igjen av to (minst)
langsgående åser som igjen hviler på dine rødmarkerte bjelker. Disse sistnevnte fungerer dels som støtte for åsene, dels som en erstatning for ikke-eksisterende hanebjelker. (Hanebjelke kalles den vannrette listen som pleier å finnes på takstoler og som har som oppgave å forhindre at takstolene kalver ut) Funksjonen hos dine røde stokker går sikkert an å erstatte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg vet ikke om akkurat denne har noe navn. Den virker litt hjemmesnekret. Takkonstruksjoner basert på åser dominerte ellers helt blant tømmerhus før.
Haha, ok, en liten hjemmeløsning med andre ord. Torpet er fra midten av 1800-tallet og ligger i Hälsingland. Takk for dine svar!J justusandersson skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Vårt første hus, en gammel fiskerhytte på Asperö i Göteborgs sørlige skjærgård, var bygd på lignende måte.J justusandersson skrev:
Det vil si med åser opp lagt på gavlenes tømmerstamme og med et par opplegg imellom.
Hytta var antagelig fra 1820-tallet.
Jeg kan tenke meg at den rødmerkede konstruksjonen er erstatning for en helt oppbygget mellomvegg,
for at det skal være mulig å bevege seg mellom de ulike seksjonene.
Men å fjerne den helt ville nok vært ødeleggende, om den ikke erstattes med en fullverdig takstol.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Det var jo slik man bygde før, for da laget man jo aldri frittstående selvbærende takstoler man la dit. Skal man fjerne slikt, så handler det jo i prinsippet om å lage en ny takstol, men det innebærer jo ikke at man slipper staver for det. Taket skal jo bæres, også av en nyere konstruksjon. Slik jeg ser det, er takhøyden for lav til at man skal kunne lage noe som fungerer. Taket skal bæres, og man vil ikke ha noen staver i "rommet", og det blir jo litt av et dilemma.
Ja, jeg ville jo aldri begynne å rive i det selv uten å vite hva jeg driver med. Men kan en vanlig snekker avgjøre hvordan vi skal gjøre det, eller må det være en bygningsingeniør type?KnockOnWood skrev:
Vårt første hus, en gammel fiskerhytte på Asperö i Göteborgs sørlige skjærgård, var bygd på lignende måte.
Altså med åser lagt opp på gavlenes tømmerstamme og med et par opplegg imellom.
Hytta var antagelig fra 1820-tallet.
Jeg kan tenke meg at den rødmerkede konstruksjonen er erstatning for en helt oppstemt mellomvegg,
for å kunne bevege seg mellom de ulike seksjonene.
Men å fjerne den helt ville nok være ødeleggende, om den ikke ble erstattet med en fullverdig takstol.
Ah, så du mener at det blir vanskelig å lage en konstruksjon som ikke innebærer at rommet deles på midten?S Stefan1972 skrev:Det var jo sånn man bygde før fordi da laget man jo aldri frittstående selvbærende takstoler man la der. Skal man få bort sånt der så handler det jo i prinsippet om å lage en ny takstol men det betyr jo ikke at man slipper skråstag for det. Taket skal jo bæres også av en nyere konstruksjon. Som jeg ser det så er takhøyden for lav til at man skal kunne lage noe som fungerer. Taket skal bæres og man vil ikke ha noen skråstag i "rommet" og det blir jo litt av et moment 22.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ser ingen vanskeligheter med å erstatte din rødmarkerte konstruksjon med noe som er mindre i veien. For å bedre vurdere mulighetene, vil jeg gjerne se noen bilder som er nærmere tømmeret i den aktuelle situasjonen.
Klikk her for å svare