Hei!

Jeg skal installere en contura I7 i en åpen peis, den vil passe perfekt i bredden når jeg har fjernet det ildfaste teglet, men åpningen er for høy.

Kan man bruke vanlig grovbetong for å støpe opp bunnen, eller må jeg bruke noe som tåler varme?

Legger ved bilde forfra, jeg hadde også trengt å "sparkle" eller pusse sidene og underkanten etter at åpningen er redusert, hva bruker man for produkt for dette?

Med vennlig hilsen
 
  • Åpen peis med mursteinsramme, kobberplate foran åpningen, vedstabler nedenfor. Peisen skal modifiseres for Contura I7. Tegnet markering rundt åpningen.
Fordi du skal ha en peis i hullet kan du gjøre som du vil. Det enkleste er kanskje å slå bort det ildfaste tegl du ikke vil ha. Mure deretter inn en høydejustert stein ( tegl, leca, lettbetongblokker, dine overflødige ildfaste steiner etc. ) i overkant for å redusere hullets høyde. Puss alt med vanlig puss og mal hvitt, klart!
 
Har knakket bort det ildfaste teglesteinen nå. Som dere ser på bildet mangler bare omtrent 9cm.
Peis med manglende eldfaste stein, cirka 9 cm. Åpning for luftgjennomstrømning planlagt over, med vifte i rommet under for sirkulasjon.
Forstod ikke ditt svar, funker det med grovbetong som jeg trykker ned det ildfaste teglesteinen i eller finnes det noen annen produkt som fungerer bedre? Lenke gjerne til et produkt

Tenkte også ta hull for luftgjennomstrømning over ovnen og installere en vifte i "rommet" under for å få litt sirkulasjon
 
F
Sett gitter så er det klart på noen timer

Vedovn med svart gitter og flammer som brenner inne i peisen.
 
  • En moderne vedovn i metall med glassdør, flammande ved inne.
  • Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Jeg ville ha brukt et murbruk og murt fast en stein av noe slag for å gjøre hullet mindre, alternativt bygge opp en kant og deretter sette tilbake den ildfaste steinen igjen helt inn mot ovnen.

Gitter som F.L tipser om er trolig en smidig løsning som gjør at du kan få god luftstrøm rundt ovnen.
 
Takk for raskt svar!

Et gitter er allerede kjøpt inn så det blir å lage et hull i øvre delen av ovnen
Legger ved et bilde som forklaring.
Peis med markert hull øverst og fluktutløp nederst. Blått linjemønster viser luftstrøm mellom hull og flukt. Ord "Hål" og "Fläkt" på bildet.
Ovnen kommer med en dekkramme som gir en pen "avslutning" mot ovnen så jeg vil helst ikke ha noe gitter rundt.
Innebygd peis på blå vegg ved siden av en dekorativ vase med tørre blomster.

Siden jeg trenger ca 9cm til så tenkte jeg mørtel+75mm lecablokker. Tror dere det funker?

Mvh
 
Min erfaring med samme operasjon som din er at luftstrømmen ut gjennom hullet over innsatsen fungerer utmerket...
Har du et hull under så vil luften sirkulere bra ...

Det blir dog ganske varmt i taket nå for tiden, så jeg skal sette inn en vifte der, som presser ned den varme luften ...
 
Nå har jeg kommet et stykke, tok opp hullet som skal hjelpe luften å bevege seg.
Plastdekket vegg med en åpning for montering under en peis, med mål 25x12 tegnet på et papir.
Boret også opp et 100mm hull under ovnen der viften skal blåse inn luft.
Betongoverflate med et sirkelformet merke og borede hull for et 100mm hull under en ovn for ventilasjon. Hull boret i mur for ventilasjon under ovn, med vifte installert. Røff mursteinsoverflate synlig rundt hullet. Peis med åpninger for ventilasjon og en hvit 100mm rør inne, omgivende murstein, verktøy og steinrester på gulvet.

Tenkte å prøve å laste opp så mange bilder som mulig da jeg selv har savnet dette når jeg påbegynte installasjonen.

Mvh
 
  • Liker
Dan_Johansson og 1 annen
  • Laddar…
Bumper gammel tråd, skal selv gjøre samme operasjon på torpet. Hvilken vifte og gitter brukte du?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.