Jeg skal installere en contura I7 i en åpen peis, den vil passe perfekt i bredden når jeg har fjernet det ildfaste teglet, men åpningen er for høy.
Kan man bruke vanlig grovbetong for å støpe opp bunnen, eller må jeg bruke noe som tåler varme?
Legger ved bilde forfra, jeg hadde også trengt å "sparkle" eller pusse sidene og underkanten etter at åpningen er redusert, hva bruker man for produkt for dette?
Fordi du skal ha en peis i hullet kan du gjøre som du vil. Det enkleste er kanskje å slå bort det ildfaste tegl du ikke vil ha. Mure deretter inn en høydejustert stein ( tegl, leca, lettbetongblokker, dine overflødige ildfaste steiner etc. ) i overkant for å redusere hullets høyde. Puss alt med vanlig puss og mal hvitt, klart!
Har knakket bort det ildfaste teglesteinen nå. Som dere ser på bildet mangler bare omtrent 9cm.
Forstod ikke ditt svar, funker det med grovbetong som jeg trykker ned det ildfaste teglesteinen i eller finnes det noen annen produkt som fungerer bedre? Lenke gjerne til et produkt
Tenkte også ta hull for luftgjennomstrømning over ovnen og installere en vifte i "rommet" under for å få litt sirkulasjon
Jeg ville ha brukt et murbruk og murt fast en stein av noe slag for å gjøre hullet mindre, alternativt bygge opp en kant og deretter sette tilbake den ildfaste steinen igjen helt inn mot ovnen.
Gitter som F.L tipser om er trolig en smidig løsning som gjør at du kan få god luftstrøm rundt ovnen.
Et gitter er allerede kjøpt inn så det blir å lage et hull i øvre delen av ovnen
Legger ved et bilde som forklaring.
Ovnen kommer med en dekkramme som gir en pen "avslutning" mot ovnen så jeg vil helst ikke ha noe gitter rundt.
Siden jeg trenger ca 9cm til så tenkte jeg mørtel+75mm lecablokker. Tror dere det funker?
Min erfaring med samme operasjon som din er at luftstrømmen ut gjennom hullet over innsatsen fungerer utmerket...
Har du et hull under så vil luften sirkulere bra ...
Det blir dog ganske varmt i taket nå for tiden, så jeg skal sette inn en vifte der, som presser ned den varme luften ...
Nå har jeg kommet et stykke, tok opp hullet som skal hjelpe luften å bevege seg.
Boret også opp et 100mm hull under ovnen der viften skal blåse inn luft.
Tenkte å prøve å laste opp så mange bilder som mulig da jeg selv har savnet dette når jeg påbegynte installasjonen.