I siste(?) nummer av "Gjør det selv" ble det nevnt en isolasjonsplate som var diffusjonsåpen og som man kunne pusse på direkte. Egnet for f.eks. isolasjon på innsiden av en kjellervegg.
Kan noen fortelle meg hva platen het? Det fantes en websideadresse også som jeg ikke husker.
Har noen erfaringer med platen, vennligst skriv dem ned.

S
sannsynligvis steinullplate men skal se litt hva de mener

Høres ut som en merkelig anbefaling, man skal unngå å isolere innvendig. Ellers tipper jeg på at det er Isodrän, pordrän eller lignende som ble ment.

Det sto en liten notis i avisen hva den het, men jeg har mistet den... Det var ingen steinullplate, har fått for meg at den minnet mer om celleplast i utseendet. Et nytt produkt på det svenske markedet i hvert fall.

Husker at jeg så den. Om du husker hvilket nummer det var kan jeg se etter.

Det var noen uker siden jeg så den. Nest siste eller siste nummer skulle jeg tro.

S
visst er bladet "gjør det selv" en oversatt avis?
så det kan være noe utenfor sverige

Det finnes en seksjon i avisen om nye produkter og verktøy, det var nok der jeg så notisen. Det må vel likevel være på det svenske markedet? Rimelig sikker på at det var en svensk nettadresse.

Det høres jo litt rart ut at de anbefaler å isolere på innsiden...

SBH: Nei, jeg tror ikke det. Den der er jo ment å sitte på utsiden, og drenerer samtidig.

MB77: Anbefalingen er nok fortsatt å isolere på utsiden, men dette ville vel være et alternativ der det ikke er mulig. Holdes veggen helt diffusjonsåpen innover og hvis organiske materialer unngås så kanskje man kan "kjøpe" litt fukt i veggen?

Tenk på at bare fordi platen er det du kaller for diffusjonsåpen, noe som må anses som et ganske vilkårlig mål på damppermeabilitet, så skal du jo i tillegg pusse oppå dette og deretter antakelig male. Du kan jo selv regne ut at den konstruksjonen da blir ganske mye tettere avhengig av hva du velger for puss, men fremfor alt maling.

• Liker
kalubah
  • Laddar…
Kan det ha vært spu-isolering? Har ikke lest -gjør det selv-, men kanskje er det den isoleringen du søker.

/K

Nei, den ser jo ut til å være mer eller mindre helt diffusjonstett?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.