P
Har et lettbetonghus.

Renoverer stuen. Veggene pusses med Weber Gypsum gipsbruk. Deretter skal det males med en silikatmaling.

Håndverkerne ser ut til å legge på et lag på ca 2-5 mm puss. Virker rimelig.

Men, i (innvendige) hjørnene kan jeg ikke se at de har forsterket på noen måte. Det finnes jo slike "armerte" teipstrimler har jeg sett. Men slike eller noe annet har de ikke brukt.

Gjør de riktig?

Er det ikke en risiko for at det blir en sprekk i (innvendige) hjørnene etter en stund? Pussen tørker, huset beveger seg litt.

Min erfaring med håndverkere etter ti år med hus er at 9/10 håndverkere tar den enkleste veien. Trist. Men det er min erfaring.

Om huset beveger seg (noe som vanligvis bare skjer ved setninger i bakken på steinhus) så mye at pussen sprekker, oppstår sprekken enten du har armering eller ikke. Siden huset ditt ser ut til å ha stått en stund, er nok risikoen for bevegelse veldig, veldig liten.

Ifølge Webers hjemmeside anbefaler de ikke noen form for armering i innerhjørner. Derimot anbefaler de en ytterhjørneprofil for å hjelpe til med å få et rett ytterhjørne. Spar litt av silikatmalingen så du kan legge på litt nytt hvis det skulle sprekke, evt. spar fargekode og merke så du kan kjøpe nytt hvis du trenger å utbedringsmale i fremtiden.

Her er en lenke til webers produktside om gypsum for pussing innendørs.

https://www.weber.se/filmarkiv/fasad-puts-murbruk/putsa-dina-innervaggar-med-gipsputs.html

Mvh

P
Semiproffset Thiger skrev:
Om huset beveger seg (noe som vanligvis bare skjer ved setninger i bakken på steinhus) så mye at pussen sprekker, så oppstår sprekken enten du har armering eller ikke. Ettersom huset ditt ser ut til å ha stått en stund, er vel risikoen for bevegelse veldig, veldig liten.

Ifølge Webers hjemmeside anbefaler de ikke noen form for armering i innerhjørner. Derimot anbefaler de en ytterhjørneprofil for å hjelpe til med å få et rett ytterhjørne. Spar litt av silikatmalingen så du kan legge på litt nytt om det skulle sprekke, evt. spar fargekode og merke så du kan kjøpe nytt hvis du trenger å male over i framtiden.

Her er en lenke til webers produktside om gips for pussing innendørs.

[lenke]

Mvh
Takk for svar. Nei. Jeg har heller ikke funnet noe. Så det ser ut til å være ok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.