Vi har bestemt oss for å åpne opp en smal gammel dør mellom 2 rom til en 2m bue. Den eksisterende døren var 0,7m med karm i ble det ikke mye å rope hurra for.
Etter å ha spurt rundt fikk vi en byggmester som presenterte samme løsning som de øvrige vi spurte og hadde tid til å gjøre det innen rimelig ventetid (et firma vi fikk på gode anbefalinger fra). En I-bjelke av beregnet størrelse skulle felles inn og hvile på opplag i den bærende teglveggen. Høres jo enkelt ut eller hva?

Sagt og gjort, i dag begynte arbeidet, og da jeg kom hjem, fant jeg følgende konstruksjon Byggeprosjekt med I-bjelke og trekonstruksjon åpner opp hvelv i bærende vegg, med synlig lysarmatur i bakgrunnen.
De har ikke nøyd seg med å ta ut en eller 2 rader tegl, men 4. Så over I-bjelken har de bygd en trekonstruksjon som ligger 2-3 cm under den gjenværende teglraden. Jeg tilkalte naboen som er bygningskonstruktør, som kritiserte hele tiltaket.
Bjelken er 10 cm høy (nok OK med gamle beregningsmodellen, burde vært minst 12)
Opplaget for bjelken er i minste laget med 10 cm.
Men først og fremst kan trekonstruksjonen ikke bære i nærheten av hva bjelken klarer.
Har sendt flere spørsmål til firmaet om hvordan de har tenkt her og lar dem ikke fortsette før de har gitt akseptable svar, men føler at jeg gjerne tar flere gode argumenter med meg til i morgen.
En nærbilde av en vegg med synlig I-bjelke og treverk ovenpå, omgitt av murstein og mørtel. Revnet murverk med treverk og isolasjonsskum ved siden av en strømboks og rør. Trekonstruksjon under en I-bjelke med murverk og gammelt murpuss over, del av byggprosjekt.

Så kan man vel føle seg lurt som vanlig, når man tydelig har spurt 3 firmaer om vi trenger å søke byggetillatelse for denne jobben og alle like ensstemmig har svart NEI. Stol aldri på noen håndverker, Søk svar selv først, så klart trengs det byggetillatelse, fikk vi vite i dag av vår snille nabo.

//Magnus

Er dette dessuten i en leilighet? Ikke veldig vanlig med teglvegger i villaer.

Trenger ingen byggetillatelse

Glemte det er en villa bygget i 1928. Kraftige vegger med hardbrent tegl.

T twoody skrev:
Trengs ingen byggetillatelse
Men en byggemelding kreves.

Ja, etter en e-postkonversasjon med byggelederen så var det eneste feilen de anså å ha gjort i konstruksjonen at de ikke fylte ut hullet mellom trestender og tegl. Fugen skulle fjernes og sprekken fylles. En stille fyr kom og begynte å dytte inn sement i sprekken.

Siden jeg ikke stoler noe på dem mer, tok jeg kontakt med et annet firma i dag som forkastet det hele.
Bjelken burde være minst 180 mm rotskyddsmaljet, trekonstruksjonen (hvis den overhodet skulle være der, burde bli murt opp) skulle vært laget med 2 sammenføyde stendere i bredde på høykant.
Støttene på sidene skulle være minst 250 mm helst 400 mm ifølge en eller annen standard (noen som vet hvor man finner den?)

Vi hadde flaks og det nye firmaet hadde en åpning, så i morgen skal de utbedre det hele.

Som løk på laksen, da vi begynte å plukke ned konstruksjonen kunne jeg på den ene siden ta ut den innpressede sementen med fingrene da den lå helt løst som en kake. Når det var fjernet kunne vi konstatere at fyllet på den andre siden var ca 1 cm. Så hele veggens vekt hvilte på et hjørne av en trestender. Det vil si at de bare hadde fjernet litt av fugen og fylt ut litt for syns skyld. Teglveggen hang i prinsippet i luften fortsatt.
Sprikke mellom en trelast og en murstein der det er lagt inn skum og løs sement. En sprukkete murvegg med dårlig påført sement over en trekloss, som illustrerer en feilaktig konstruksjon mellom murverk og trestruktur.
Jeg er jævlig glad for at jeg ikke lot dem fjerne takstøtter.

Kommer til å sove mye bedre etter i morgen når dette er klart kan jeg si. Og det første firmaet skal jeg informere om at de kun får betalt for riving (så får vi se hvordan det går).

• Liker
Uldis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.