Hei
Min nabo trenger hjelp
De skal sette opp et gjerde på en allerede bygget treterrasse, men de vet ikke hvordan de skal feste stolpene som de allerede har kjøpt. Stolpene er 900 mm høye og 95*95.
De har kjøpt stolpesko med fransk treskrue.
Jeg er redd for at det ikke holder og at skruen sprekker terrassebordene som ligger der i dag.

Har noen et annet forslag?
Min nabo ville bli kjempeglad!

Et foto eller skisse/tegning ville gjort underverker ved et sånt spørsmål....

/Ingeniøren

Det blir ikke pent med stolpesko og dessuten ranglete og svakt.
Det er ikke så vanskelig å løsne terrassebordene der stolpene skal stå, så man kommer til bjelken under. Stolpen festes til bjelken med to vogngjengede bolter. For å unngå slark etter noen år, er det best å lime med bygglim før man strammer til, og bruk store firkantskiver (billige på biltema) på begge sider av bolten. Man bør likevel etterstramme etter ett-to år. Terrassebordet tas deretter ut så de passer rundt stolpen. Ønsker man enda mer stabilitet, bør man ta ut stolpen halvt i halvt rundt bjelken og limeskru fast en planke på hver side av stolpen helt opp (samt to gjennomgående vogngjengede bolter i bjelken), da kan ingen rikke det en millimeter etterpå, jeg lover.

Om han absolutt må bruke stolpeskoene, bør man forbore, da sprekker ikke terrassen.
/CC

Hvor langt ned til bakken er det? en variant kan være å la noen av stolpene gå ned til en støpt plint i bakken.

Jeg har sett at Coop Forum selger en stolpesko frø plantunderlag. Som tidligere person sa, forborr. Sett denne på en liggende bjelke under terrassen som hviler på søyle. Men den blir ikke stabil i sidelengs retning som en støpt søyle, så det gjelder at du fester taket ordentlig.

mvh Po.

Er helt enig med Chris, det ville jeg ha gjort.
Stolpesko på plant underlag blir sikkert ustabilt, og å støpe ned pålen krever at du frostsikrer den, ellers vil den løsne sakte men sikkert.
Jeg er skeptisk til at det ser pent ut med støpte påler.

Om gjerdet er rett, dvs. ikke går rundt noe hjørne, er det ikke sikkert at det blir tilstrekkelig stabilt selv med Chris løsning. Jeg har prøvd begge variantene på mitt terrassebygg og det mest stabile er helt klart der stolpen går ned i en søyle.

Men det er selvfølgelig to forskjellige ting å komplettere en eksisterende terrasse med rekkverk og å bygge en ny. Hvis man fra begynnelsen vet at man skal ha rekkverk, lar man jo rekkverksstolpene bære bjelken. Kan tenke meg at i din nabo sitt tilfelle blir det kake på kake med ytterligere stolper ned i bakken.

fremag skrev:
Men det er selvfølgelig to forskjellige ting å komplettere en eksisterende veranda med rekkverk og å bygge en ny. Hvis man fra starten av vet at man skal ha rekkverk, lar man jo rekkverksstolpene bære bærebjelken. Kan tenke meg at i din nabos tilfelle blir det kake på kake med ytterligere stolper ned i bakken.
Langt fra sikkert. Ofte vil man ha gjerdet på et helt annet sted enn bærebjelkene, og da er det enklere å feste stolpene i en bjelke (á la chris47). Dessuten fester man jo veldig smidig bærebjelken direkte i pilarenes stolpesko uten stolper.

Jeg skulle ha løsnet på den ytterste trallen. Latt stolpene gå ned et stykke under bjelken, kanskje 30 cm, festet dem i bjelken med enten skruer eller spikerplater, festet en stag fra den nederste delen av stolpen tilbake skrått opp mot bjelken. Noen som forsto? Nehei!

• Liker
Carpan og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.