I forbindelse med sprengningsarbeidene som kommunen utførte ved vår støttemur oppsto det et antall gjennomgående sprekker i muren. Jeg er bekymret for at sprekkene vil bli større i og med dels at muren vil bevege seg av trykket fra jorden på den ene siden, dels at vann trenger inn og "frostsprenger" sprekkene enda mer.

Nå foreslår kommunen at det holder å smøre på en sementbasert overflatebelegg, StoCrete, for å gjenopprette muren til sin opprinnelige tilstand. Jeg stiller meg tvilende til dette, siden dette middelet neppe hindrer sprekkene fra å bli større når (om) betongblokkene begynner å bevege seg.

Er det noen som har forslag til bedre metoder for å reparere disse sprekkene og/eller har forslag til hvor jeg kan henvende meg for ekspertbistand? Eller er min bekymring ubegrunnet for at sprekkene vil bli større og på sikt risikere at hele deler av muren faller/forvitrer?

Slik ser noen av sprekkene ut (muren er ca. 0,7 m høy og 15 cm tykk).

• Sprukken støttemur med vertikale sprekker, omgitt av jord og vegetasjon, som viser skadene som oppstod etter sprengningsarbeid i nærheten.
  • En støttemur med en vertikal sprekk som går fra toppen til midten, omgitt av vegetasjon. Murens overflate viser tegn til værslitasje.
  • Betongmur med flere sprickor og små planter som vokser ved basen. Muren er omtrent 0,7 meter høy og 15 cm tykk.
harry73
Hvordan er støttemuren konstruert? På bilde ser det ut som separate elementer som ble murt eller limt fast med et lite støpt bånd på toppen.

Er det L-elementer og hvor dypt sitter de?

Kommunens forslag virker rimelig synes jeg. Man kan ikke forvente at de river hele muren fordi det finnes en sprekk.

Vet ikke mye om muren og hvordan den er konstruert siden den sto der da vi kjøpte huset. Men det er separate elementer, så mye kan jeg se.

Så er det ikke bare en sprekk, men fire gjennomgående sprekker (samt et antall mer overfladiske). Jeg forventer ikke at kommunen skal rive hele muren, derimot forventer jeg at de gjenoppretter muren i den tilstanden den var før sprengningen, dvs. hel og uten sprekker. Og å bare smøre på et overflatelag mener jeg ikke er å gjenopprette muren...

harry73
Men en sprekk mellom to separate elementer som ble murt fast er ikke så merkelig. Det kan være en krympsprekk etter vinteren. Jeg ser ikke hvordan det kan skade din mur. Og hvis den massen som kommunen vil bruke er noenlunde elastisk burde det holde ganske bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.