Hei
Jeg hadde asbesttunneler koblet til 100 mm metallrør for naturlig ventilasjon. Selskapet som installerte det nye ventilasjonssystemet ble enige om at alt materiale skulle være nytt, så de bestilte nye rør og lyddempere. Men på soverommet gjenbrukte de de gamle metallrørene som tidligere hadde vært koblet til asbesttunnelene som avtrekksrør, og nå bruker de dem til tilførsel. Denne endringen ble gjort uten min viten. Ifølge WHO anses alt materiale som har vært koblet til asbest å være kontaminert. Jeg innså at de hadde brukt de gamle rørene da jeg merket at ingenting hadde blitt skrotet, selv om de gamle rørene manglet. Entreprenøren har nå innrømmet at de gjenbrukte de gamle rørene.

Entreprenøren har siden fikset rørene og isolert dem. Bør jeg kreve at de erstatter rørene med nye? Hva skal jeg gjøre?
Vennlig hilsen
/NM

Det som kan ligge igjen i metalrørene er vel rester fra asbestrørene og eventuelt det som har løsnet når man har arbeidet med rørene. Så da gjenstår vel:
* La det være.
* Rengjør med noe som dokumentert binder opp asbestpartikler.
* Bytt ut alle rør igjen.

Deretter er spørsmålet hvor mye asbest som finnes i rommene fra alle årene som asbestrørene tross alt var installert. Et tiltak som kan fungere der er selvfølgelig å enten rengjøre med noe som dokumentert binder asbestpartikler eller bytte alle overflater som for så vidt ikke behøver være mer enn at man f.eks maler vegger, tak og bytter gulvbelegg eller sliper planker.

En måte å rydde opp i dette på er å faktisk måle forekomst i ventilasjonsrør og i rommenes tak, vegger og gulv. Går ut fra at møbler ble byttet ved eierskifte uansett.

Til slutt er det et spørsmål hvor langt man er villig til å gå for å forsvare sin helse.

(hvilken firma som har gjort dette uten å forankre saken er selvfølgelig interessant i tillegg)

spikplanka spikplanka skrev:
Det som kan ligge igjen i metalrørene er vel rester fra asbestrørene og eventuelt det som har løsnet når man har arbeidet med rørene. Så da gjenstår vel:
* La det være.
* Rengjør med noe som dokumentert binder opp asbestpartikler.
* Bytt ut alle rør igjen.

Så er spørsmålet hvor mye asbest som finnes i rommene fra alle år som asbestrørene tross alt var installert. Et tiltak som kan fungere der er selvfølgelig å enten rengjøre med noe som dokumentert binder asbestpartikler eller bytte alle overflater som for så vidt ikke trenger å være mer enn at man f.eks maler vegger, tak og bytter gulvbelegg eller sliper plank.

En måte å rydde opp i dette på er å faktisk måle forekomst i ventilasjonsrør og i rommenes tak, vegger og gulv. Utgår fra at møbler ble byttet ved eierskifte uansett.

Til slutt er det et spørsmål hvor langt man er villig til å gå for å forsvare sin helse.

(hvilket firma som har gjort dette uten å forankre saken er selvsagt interessant i tillegg)
Disse metallrørene var koblet til avtrekksventiler i et rom som vi ikke bruker; faktisk kommer disse ventilene til å tettes siden det finnes noe asbest som vi ikke rører. Nye ventiler har blitt laget for det nye systemet, men dessverre kan det være at entreprenøren prøver å spare penger ved å bruke de gamle rørene. Min mening er at vi bør bruke nye rør og nye avtrekks- eller tilluftspunkter.

Forsøk å fjerne all asbest i huset før noen ved et uhell kommer i kontakt med den.

• Liker
NordicNomad
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.