I huset vi relativt nylig har flyttet inn i finnes det stygge rør i den ellers velrenoverte kjelleren (se bilder).
Jeg vil nå prøve å skjule dem på en eller annen måte og søker råd om valg av materiale og fremgangsmåte. Det er allerede veldig lav takhøyde, så en forutsetning er at tiltaket ikke bygger på spesielt mye. Helst vil jeg bygge en kasse rundt, og da er spørsmålet hvilket plate-materiale som anbefales og også tips om rent praktisk fremgangsmåte. (Som jeg tenker nå, ville det blitt lekter parallelt med rørene der platene festes og så rett og slett bygge en kasse rundt rørene).
Hvilken type plate bør jeg se på som er tynn, men samtidig stiv så kassen ikke blir "bølgete"?
Et annet alternativ jeg har er å bytte ut og pynte på isolasjonen og deretter male, men jeg synes ikke jeg finner noen passende isolasjon for dette i de byggevarehusene jeg har sett på. Isolasjon finnes, men ingen jeg kan se blir pent synlig selv om det males?
Hvordan ville dere ha gjort det? Takk for alle tips jeg kan få!
Jeg vil nå prøve å skjule dem på en eller annen måte og søker råd om valg av materiale og fremgangsmåte. Det er allerede veldig lav takhøyde, så en forutsetning er at tiltaket ikke bygger på spesielt mye. Helst vil jeg bygge en kasse rundt, og da er spørsmålet hvilket plate-materiale som anbefales og også tips om rent praktisk fremgangsmåte. (Som jeg tenker nå, ville det blitt lekter parallelt med rørene der platene festes og så rett og slett bygge en kasse rundt rørene).
Hvilken type plate bør jeg se på som er tynn, men samtidig stiv så kassen ikke blir "bølgete"?
Et annet alternativ jeg har er å bytte ut og pynte på isolasjonen og deretter male, men jeg synes ikke jeg finner noen passende isolasjon for dette i de byggevarehusene jeg har sett på. Isolasjon finnes, men ingen jeg kan se blir pent synlig selv om det males?
Hvordan ville dere ha gjort det? Takk for alle tips jeg kan få!
Jeg hadde skaffet passende virke til ramme. Kanskje 45x45 på grunn av tilgjengelighet og pris. Muligens kan man bruke strølekt, med risiko for at den er noe spinkel til dette. Sannsynligvis litt spinkel...
Kassen bygger man akkurat som en lektet vegg. En vegg på hver side av rørene med noen støtter mellom dem, alt i 45x45.
Kle inn med gips
Sparkle/pusse/male
Kassen bygger man akkurat som en lektet vegg. En vegg på hver side av rørene med noen støtter mellom dem, alt i 45x45.
Kle inn med gips
Sparkle/pusse/male
Tusen takk for raskt og utførlig svar!1977bjorn skrev:
Jeg hadde skaffet passende trevirke til rammen. Kanskje 45x45 på grunn av tilgjengelighet og pris. Muligens kan man bruke strølekter, med risiko for at den er noe spinkel til dette. Sannsynligvis litt spinkel...
boksen bygger man akkurat som en stendervegg. En vegg på hver side av rørene med noen stendere mellom dem, alt i 45x45.
Kle inn med gips
Sparkle/slip/mal
Hvis man vil spare noen millimeter og bruke et tynnere materiale enn gips - har du noe forslag?
Fibercementplater kanskje? Finnes i 6 mm tror jeg.
De kan være litt jævlige å jobbe med, men de er stive og holdbare.
Ellers er det vel å bestille en plateinkledning av blikkenslageren, men det kan være litt kronglete å få til det helt pent.
Er det varmerør som går i taket?
Du kan kanskje gå ned litt i isolasjonstykkelse for å spare litt høyde?
De kan være litt jævlige å jobbe med, men de er stive og holdbare.
Ellers er det vel å bestille en plateinkledning av blikkenslageren, men det kan være litt kronglete å få til det helt pent.
Er det varmerør som går i taket?
Du kan kanskje gå ned litt i isolasjonstykkelse for å spare litt høyde?
Det rør som er lavest (og nå har grå isolasjon) er kaldtvann så å gå ned i tykkelse på isolasjonen er ingen dum idé i det hele tatt og ikke noe jeg har tenkt på tidligere, takk! Slik jeg forstår det, isolerer man kaldtvanns-rør for å unngå kondens, for å ikke kjøle ned rommet og for å holde temperaturen på vannet lav slik at det ikke blir bakterievekst? Tanken om å helt droppe isolasjon (for å tjene takhøyde) slo meg først, men etter å ha lest litt virker det som en dum idéP Patrik Friberg skrev:Fibercementplater kanskje? Finnes i 6 mm tror jeg.
De kan være litt j... å jobbe med, men de er stive og tålige.
Ellers er det vel til å bestille en plateinnkledning av blikkenslageren, men det kan være litt kronglete å få til det helt pent.
Er det varmerør som går i taket?
Du kan kanskje gå ned litt i isolasjonstykkelse for å spare litt høyde?
Tynnere isolasjon, og gipsplater som materiale tror jeg blir bra.
Tror dere det går an å få til en pen 45-graders helling på overgangen der tre rør blir ett eller skal jeg helt la være å prøve og gjøre en rett vinkel? Det blir et litt skarpere hjørne å slå hodet i og det ser evt. litt kantete ut med rett vinkel tenker jeg?
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 124 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.124 innlegg
Det er ingen problem å bygge vinkler med stendere og gips. Husk å armere alle skjøter med sparkelremse. Utvendige hjørner blir utsatte, så de trenger beskyttelse med hjørnebeskyttelseslist. Hvis du skal ha en avvikende vinkel i hjørnet, kan du bruke papirremse med innlagt stålremse (multiflex) som kan brettes i alle vinkler.
Det finnes finerte plater i tynnere materiale. Men siden taket uansett er hvitt, så tenker jeg at kassen synes minst om man også maler den i hvitt. Og, i så fall er det enkelt med gips.freni126 skrev:
Som allerede påpekt av andre, så bruk hjørnebeskyttelseslist osv
Kom på en sak nå som jeg har sett et sted på et kontor. Der hadde de kledd inn det med stoff. En list på hver side av rørene som er festet i taket, så tykt stoff som en halv sylinder omtrent...
Da stenger man ikke inn rørene, men det synes mindre, og går ikke i stykker om man slår i det
krever 5 poeng sysløyd
Da stenger man ikke inn rørene, men det synes mindre, og går ikke i stykker om man slår i det
krever 5 poeng sysløyd
Takk, masse ny info som jeg trengte! Dette prosjektet begynner mer og mer å føles gjennomførbart =)Düsseldorff skrev:
Det er ingen problemer å bygge vinkler med stendere og gips. Husk å armere alle skjøter med sparkelremse. Utvendige hjørner blir utsatte, så de trenger beskyttelse med hjørnebeskyttelseslist. Hvis du skal ha en avvikende vinkel i hjørner, kan du bruke papirstrimmel med innebygd stålstrimmel (multiflex) som kan brettes i alle vinkler.
Jeg har symaskinkjørekort fra mellomtrinnet, men uklart hvor langt jeg kommer med det her =)1977bjorn skrev:
Kom på en sak nå som jeg har sett et sted på et kontor. Der hadde de kledd inn det med stoff. En list på hver side av rørene som festes i taket, deretter tykt stoff som en halv sylinder omtrent...
Da stenger man ikke inne rørene, men det synes mindre, og går ikke i stykker hvis man slår i det
krever 5 poeng syslöjd![]()
Dessuten føles dette som et morsomt prosjekt når jeg endelig har fått klart for meg hvordan det skal gjøres. Med deres alles hjelp har bildet blitt mye klarere, takk!
Klikk her for å svare


