Medlem
· Stockholm
· 16 innlegg
hei,
vi har installert gipsekspandere... vi skal montere hylleplater, men skruen som fulgte med gipsekspanderen fester seg ikke. den delen som skal inn i veggen gikk inn bra (sitter fast og stabilt), men når vi vil skru inn skruen med konsollen imellom, vil ikke skruen feste seg. vet noen hvorfor og hva vi kan gjøre med dette?
takk!
vi har installert gipsekspandere... vi skal montere hylleplater, men skruen som fulgte med gipsekspanderen fester seg ikke. den delen som skal inn i veggen gikk inn bra (sitter fast og stabilt), men når vi vil skru inn skruen med konsollen imellom, vil ikke skruen feste seg. vet noen hvorfor og hva vi kan gjøre med dette?
takk!
Medlem
· Stockholm
· 16 innlegg
det ser virkelig ikke ut som gjengen er skadet... vi har også prøvd med nye skruer som kom i samme pakke men ingenting fester...
Medlem
· Stockholm
· 16 innlegg
den delen som skal ekspandere sitter i veggen og den sitter fast og stabilt, men skruen vil ikke sitte i. i pakken kom det 15 stk og skruen sitter i ekspanderen så man skulle tro at det var riktig skrue...
Satt skruen iskruet i den ved levering, og ikke går i nå etter ekspansjonen, så kan jeg ikke få det til mye annet enn at gjengen er skadet..
Ta en tang og forsøk å bøye opp festekransen som sitter på utsiden, og dytt inn skruen i veggen og prøv med en annen.
Ta en tang og forsøk å bøye opp festekransen som sitter på utsiden, og dytt inn skruen i veggen og prøv med en annen.
om det er molly expander gjør så her:
test skruen uten konsoll, da vet du om gjengen er skadet eller om det er en molly for tolags gips og du bare har ett lag. om gjengen er hel kan det være at skruen er for kort og du må kjøpe "forlengelsesskrue" (et tips om du ikke vet hvilken størrelse det er på skruen er å ta med den som er for kort til jernhandel og teste hvilken gjengestørrelse det er, deretter kjøpe en lengre skrue) kjøp en som er ca 20-30mm lenger.
test skruen uten konsoll, da vet du om gjengen er skadet eller om det er en molly for tolags gips og du bare har ett lag. om gjengen er hel kan det være at skruen er for kort og du må kjøpe "forlengelsesskrue" (et tips om du ikke vet hvilken størrelse det er på skruen er å ta med den som er for kort til jernhandel og teste hvilken gjengestørrelse det er, deretter kjøpe en lengre skrue) kjøp en som er ca 20-30mm lenger.
Jeg vet ikke om det fremgår, men det kan være den innvendige gjengen som har blitt skadet på expanderen. Altså ikke den på skruen. Skjedde lett for meg før jeg hadde en skikkelig tang til å montere pluggen med. Stålet pluggen produseres av må ikke være for sprøtt (men stivt) for å ekspandere i hullet med rimelig kraft, og det påvirker dessverre også gjengens holdbarhet. Alle som har spart med momentnøkkel ved arbeid med aluminiumdeler forstår nok hva som menes.
Bøy av ringen på expanderen og skyv inn i veggen, sett på ny.
Bøy av ringen på expanderen og skyv inn i veggen, sett på ny.
Medlem
· Stockholm
· 16 innlegg
hei,
vi kjøpte en "molly setter" på Bauhaus og så fungerte den bra!
vi kjøpte en "molly setter" på Bauhaus og så fungerte den bra!
Klikk her for å svare