Har akkurat kjøpt en ny selveierleilighet og holder på å få den like fin som den jeg akkurat solgte. En ting som skal fikses er vegghengt TV. Da disse veggene høres ut som enkeltgips prøvde jeg å finne regler ved å banke, men til min overraskelse finner jeg ingen regler basert på lyd. På kjøkkenet har nå benkeplaten blitt fjernet for å gi plass til granitt, og i et hjørne ser man gipsen direkte og ser nøyaktig hvor skruene er. Dette bør jo altså være der en regel finnes. Jeg banker, men ingen annerledes lyd høres.
Finnes det metoder å feste gipsvegger på som ikke inneholder regler? JM bygde dette huset.
Selvfølgelig er det jo å banke neppe en vanntett metode, men i forrige leiligheten hørte man en veldig tydelig forskjell, og det var dessuten dobbeltgips.
Finnes det metoder å feste gipsvegger på som ikke inneholder regler? JM bygde dette huset.
Selvfølgelig er det jo å banke neppe en vanntett metode, men i forrige leiligheten hørte man en veldig tydelig forskjell, og det var dessuten dobbeltgips.
Takk for ditt svar.huggan skrev:
Det var stålregler i forrige med, men man kunne tydelig høre en forskjell i demphet ved å banke.
I dobbeltgips festet jeg TV-en direkte i veggen uten å treffe en regel, men i enkelgips er jeg litt mer usikker.
TV-en veier nok 22-23 kg vil jeg tro, en 55''. I skinnen som festes i veggen får man i 4 stk. 10mm expanders uten at de sitter for nær hverandre.
Jeg vet at expanders tåler vekten uten problem, til og med en av disse fire ville nok klare det, men gipsen er jeg mindre sikker på.
Takk for alle svar. På andre forum samt litt overalt får man litt blandede meninger om enkelgips og stor vegghengt TV, derav min usikkerhet.
Angående gips uten stendere så fantes det faktisk ingen stendere på kjøkkenet, men det var en heldekkende treplate bak som gipsen ble festet i. Er dette en normal metode for akkurat kjøkken?
Angående gips uten stendere så fantes det faktisk ingen stendere på kjøkkenet, men det var en heldekkende treplate bak som gipsen ble festet i. Er dette en normal metode for akkurat kjøkken?
Helt utrolig! Men regelsøker viser at det finnes regel bak... når man har boret så finnes det ikke en eneste ting...
Ok. lete et annet sted... nehei.... ikke en eneste regel i hele gipsveggen! Verken trestokker eller metallstokker...
En 86" TV skulle på den veggen! 45 kg....
Satte i 7 metallekspandere og festet virket å sitte ordentlig. Hengte opp TVen - ingen komplikasjoner.
Men fy søren så skummelt det føles med en såpass tung TV på en gipsvegg som dessuten er uten stokker.
Ok. lete et annet sted... nehei.... ikke en eneste regel i hele gipsveggen! Verken trestokker eller metallstokker...
En 86" TV skulle på den veggen! 45 kg....
Satte i 7 metallekspandere og festet virket å sitte ordentlig. Hengte opp TVen - ingen komplikasjoner.
Men fy søren så skummelt det føles med en såpass tung TV på en gipsvegg som dessuten er uten stokker.
Klikk her for å svare