Det fungerer så lenge du har en avstand mellom bjelkene slik at platen ikke kan svikte. Vet jo ikke din konstruksjon og om det er slik at det allerede er bjelker på plass, men da kan du sette inn noen kortlinger.
Takk for svar.
Var litt konsis i natt.
cc60 er det på stendere. 120cm plate.
Som det føles for meg er at platen kan bøye seg veldig, eller for, lett hvis det ikke finnes noen kortling i toppen/bunnen av stenderne bak den. Men det er kanskje egentlig ikke et bekymring?
Var litt konsis i natt.
cc60 er det på stendere. 120cm plate.
Som det føles for meg er at platen kan bøye seg veldig, eller for, lett hvis det ikke finnes noen kortling i toppen/bunnen av stenderne bak den. Men det er kanskje egentlig ikke et bekymring?
cc60 er det normale sammen med vanlige 13 mm gipsplater.
Derimot bør du ha kortlinger oppe og nede. Det vanlige er jo at man har en list nede på gulvet og en i taket som så vegglistene sitter mellom, da setter man jo gipsplaten på disse. Mangler disse så bør du nok kortle som sagt.
Videre skal det være list eller kortling bak hver gipsskjøt. Over døråpning bør gipsplaten være L-formet, dvs skjøten mellom platene over åpningen ikke i linje med noen av de loddrette dørkarmene.
Skal du flislegge på platene må du bruke dobbeltgips eller liste tettere.
Alt dette om du vil ha en problemfri vegg, der ikke tapeter sprekker og flisefuger sprekker opp.
Derimot bør du ha kortlinger oppe og nede. Det vanlige er jo at man har en list nede på gulvet og en i taket som så vegglistene sitter mellom, da setter man jo gipsplaten på disse. Mangler disse så bør du nok kortle som sagt.
Videre skal det være list eller kortling bak hver gipsskjøt. Over døråpning bør gipsplaten være L-formet, dvs skjøten mellom platene over åpningen ikke i linje med noen av de loddrette dørkarmene.
Skal du flislegge på platene må du bruke dobbeltgips eller liste tettere.
Alt dette om du vil ha en problemfri vegg, der ikke tapeter sprekker og flisefuger sprekker opp.
Kortlinger med eneste formål å stagge platematerialet trenger nok ikke festes så spesielt seriøst i stommen, spesielt om det blir plater på begge sider. Kortlingen sitter ganske bra og gjør sin funksjon så snart den er ordentlig festet mot platen.
Må bare si meg enig med ovenstående, bruk tiden til å i det minste ved gulvet feste kortlinger/syll som går OVER gulvplanet, i mitt hus var de så "smarte" at de stendret/gipsveggen FØR gulvet så syllen ligger ca. 10 cm under ferdig gulv med resultatet at gipset sprekker, det finnes ikke noe å feste soklene i og mange eder går med under renovering...Mikael_L skrev:
//Marcus
Det burde vel være egalt om det er sponplaten eller gipsen som former L:en rundt dør eller vindusåpning.
Det viktige er vel at det er minst en ukappet plate der i skjøten da risikoen for bevegelser og setning er større der enn i en hel veggdel uten åpninger.
Sponplate bak kan vel ses som erstatning for bakliggende skjøteplate ifølge bygganytts vedlagte bilde.
...tror jeg iallfall ...
Det viktige er vel at det er minst en ukappet plate der i skjøten da risikoen for bevegelser og setning er større der enn i en hel veggdel uten åpninger.
Sponplate bak kan vel ses som erstatning for bakliggende skjøteplate ifølge bygganytts vedlagte bilde.
...tror jeg iallfall ...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur förbereder man med gles för stående utvändig panel med fönster/dörr utan foder och endast plåt som smyg liknande bifogade bilder?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Stående panel med endast liggande spikläkt?
Fasad -
Er det normalt å montere vindusbenk (granittplate) på en enkelgipsvegg (kun 1 lag gips)?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi