Hei!

Skal sette opp 2 hyller på en gipsvegg, tanken er at det skal være bøker på dem. Nå lurer jeg på hva som er best, å feste konsollene i stålstenderne (har en scanner, så jeg har funnet og markert dem) med plateskrue eller direkte i gipsen med type molly/ekspander, ankerskrue, skiveanker eller toggles?

Var innom Bauhaus og Clas Ohlson her om dagen og benyttet anledningen til å spørre der, men på det ene stedet anbefalte de stenderne og på det andre sa de å unngå stenderne og sette i gipsen med ekspander... Har også googlet som en gal og ikke funnet et tydelig svar.

Det er enkeltgips, med stendere hver 450. mm og konsollene er Pythagoras Maze-konsoller, som festes i tre punkter (https://royaldesign.se/pythagoras-konsol-2-pack#/166252). Min opprinnelige tanke var å sette to skruer i stålstenderen med selvborende skrue (tenkte å forbore) og feste det tredje punktet med ankerskrue i gipsen. Hyllene var tenkt å være 900 mm lange (tilpasset etter stenderne) og 200 mm dype og tenkte ha fire konsoller per hylle, men hvis det er slik at man ikke skal feste i stålstenderne, vil hyllene nok bli litt lengre.

Unngår helst ekspandere siden de føles som om de gjør størst skade på veggen (bor i leilighet), men har både ankerskrue og ekspandere hjemme.

Mine spørsmål er altså, er det en god idé å feste i stenderne og hvis man skal feste i gipsen, hva er best å bruke da?

• Illustrasjon av to hyller festet til en gipsvegg med Pythagoras Maze-konsoller i gult, viser reglene med 450 mm avstand.
Skal du feste i bjelkene må du ha en skrue tilpasset for stålbjelke. Jeg hadde festet i gipsen med ekspander.

Jeg hadde festet 2 skruer i regelen per pyramide, kjent etter hvor stødig det blir, og deretter satt en skrue i det tredje hullet i gipsen som "dekorasjon". Med c/c 450 må det holde......

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
om du skrur i stålstendere så ingen selvborende skrue og ikke forbore, bruk en skarp treskrue f.eks. gipsskrue for tre

• Liker
Pantalaimon
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.