Alfred Jonsson skrev:
Og alle hundretusener av hus som ikke har noen plastfolie i det hele tatt, hvordan kommer det seg at de ikke har råtnet bort?
Nå har jeg ingen forskningsrapport i baklommen, men det KAN jo være samme grunn som at gamle kaldlofter med kun sagflis som isolering klarer seg bedre enn om man etterisolerer dem med mineralull eller glassull - flisen kan ta opp fukt og tørke ut igjen uten å ta nevneverdig skade av det.

Det handler vel også om temperaturgradient i veggen, _hvor_ fuktig luft kondenserer. I mitt gamle hus der ytterveggen mangler plast og i prinsipp består av to stående plankevegger med 2-3 cm sagflis-spalte imellom, blir veggen så kald at det har hendt at jeg har fått frost på innsiden(!) av veggen. Så om gamle vegger isolerer så dårlig at veggen er kald tvers igjennom, havner kanskje ingen kondens _i_ veggen?.. En gammel tømmerhytte fungerer jo bevist bra fuktmessig, men er den energieffektiv? Nei.

A
b8q skrev:
Nå har jeg ingen forskningsrapport i bakfickan, men det KAN jo være samme årsak som at gamle kaldloft med kun sagspon som isolasjon klarer seg bedre enn om man etterisolerer dem med mineralull eller glassull - sponen kan ta opp fukt og tørke ut igjen uten å ta nevneverdig skade av det.

Det handler vel også om temperaturgradient i veggen, _hvor_ fuktig luft kondenserer. I mitt gamle hus hvor ytterveggen mangler plast og i prinsippet består av to stående plankvegger med 2-3 cm sagsponspalt imellom, blir veggen så kald at det har hendt at jeg har fått frost på innsiden(!) av veggen. Så hvis gamle vegger isolerer så dårlig at veggen er kald tvers igjennom, havner kanskje ingen kondens _i_ veggen?.. En gammel tømmerhytte fungerer jo bevist bra fuktmessig, men er den energieffektiv? Nei.
Det ligger sikkert mye i det du sier, men faktum gjenstår, i de husene hvor jeg som snekker oftest ser fukt/mugg (når det ikke er snakk om vannskader) er når det har vært plastfolie.

Et stort problem er sikkert at folk ikke har på varmen året rundt i hyttene sine og at husene er for tette.

Var i en "sommerhytte" for noen måneder siden og mugglukten var så forferdelig at jeg måtte ta tigerbalsam på pustemasken for å slippe å kjenne den ekle mugglukten når vi rev.

Har selv et antall sommerhytter/boder og har ikke fuktsperre i noen av dem, og alle har klart seg fint gjennom alle år uten fukt eller mugg.

I sommerhus er det svært upassende å ha plast, det er vel uansett allment kjent?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.