Beste svar

paulssona paulssona skrev:
Takk for alle svar!

Hva ville dere anbefalt for gipsmørtel som faktisk er gipsmørtel? Jeg har en del arbeid igjen og kan like gjerne bruke ekte saker da.
Med risiko for begrepsforvirring da det ser ut som jeg har misforstått gipsmørtel med gipssparkel (om mørtel skal være "grinete" dvs), men jeg synes den jeg linket til tidligere er bra og likeså Dalapro DM60. Har også brukt Bostik Filler v28.

Alle disse har vært ganske like, så om det er mørtel eller sparkel lar jeg være usagt. Det blir glatt, slipes enkelt, er hvitt og herder raskt og også i veldig tykke lag.

• Liker
paulssona
  • Laddar…
Edit: Skulle være svar til MickeTyr, men jeg skriver ikke raskt nok.

Det er ikke i det hele tatt min erfaring med gipsmørtel.

Jeg har pusset en hel del vegger med samme merke fra Hornbach og det har aldri vært kornete. Den eneste gangen det har sprukket der jeg reparerte tykk var det dårlig belagt og gipset, ellers har det vært superstabielt. Har nok ikke bygget 50mm noen gang, men 30 uten problem, uten sprekker og med helt jevnt resultat direkte.

Det er ikke en gammel sekk du har fått tak i? Den har kanskje blitt lagret dårlig?

• Liker
paulssona
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Edit: Skulle være svar til MickeTyr, men jeg skriver ikke raskt nok.

Det er ikke i det hele tatt min erfaring med gipsmørtel.

Jeg har pusset en del vegger med samme merke fra Hornbach og det har aldri vært kornete. Den eneste gangen det har sprukket der jeg har reparert tykt, var det dårlig stenderverk og gips, ellers har det vært super stabilt. Har nok ikke bygget 50mm noen gang, men 30 uten problemer, uten sprekker og med helt jevnt resultat direkte.

Det er ikke en gammel sekk du har fått tak i? Den har kanskje blitt oppbevart dårlig?
Jasså, merkelig. Så vidt meg bekjent inneholder gipsmørtel noen form for grovere partikler, typ sand eller lignende, mens gipspuss/gipssparkel er helt fri fra dette.

For eksempel fra Finjas produktbeskrivelse på gipsmørtel:

Sammensetning
Kornighet ballast, Tilsetningsstoffer, Kalsiumsulfat

Jeg gjorde feilen å kjøpe gipsmørtel istedenfor gipspuss ved en anledning og innså raskt at det var helt andre greier når jeg først begynte å bruke det.

• Liker
paulssona
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Med risiko for begrepsforvirring da det ser ut til at jeg har misforstått gipsmørtel med gipssparkel (om mørtel skal være kritisk dvs), men jeg synes den jeg linket til tidligere er bra og likeså Dalapro DM60. Har brukt bostik filler v28 også.

Alle disse har vært ganske like, så om det er mørtel eller sparkel lar jeg være uprøvd. Det blir glatt, pusses enkelt, er hvitt og herder raskt og også i veldig tykke lag.
Takk for dette. Jeg kjøpte Casco Wallfiller, en 300mm bredsparkel og glassfibervev som har fått gode anmeldelser. Venter fortsatt på at dritten skal tørke, men i morgen formiddag burde det være gjennomherdet så kjøkkenprosjektet kan fortsette.

Stor takk til alle. Vet ikke om en trenger å 'lukke tråden' eller lignende. Men jeg føler meg godt hjulpet.

Ha en fin sensommer alle.

Mistenker noen har vært på din smygbräda. Har pusset mye gipspus og har ikke sett noe lignende?

Gammel tråd men jeg har brukt samme? gipsbruk/puss fra Hornbach til mange prosjekter og aldri hatt noen problemer. Eks når vi skulle jevne ut kjøkkenveggen før montering av stammer hadde vi pussbaner som var 20-30mm og ingen sprekker noe sted.
https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/

Kan du ha hatt i for mye vann i bruket kanskje?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.