Hei alle sammen,
Helt ny til forumet og har søkt rundt etter problemer med gipsbruk. Synes norske kanaler (selv produsenter som Finja etc) er elendige på informasjon om håndteringen av gipsbruk. Ifølge produsentene er det jo det beste siden oppskåret brød.

Jeg har nettopp måttet fylle igjen skikkelige hull etter en lat snekker. Jeg har fulgt anbefalingene om å beholde tykkelsen innen 50mm og gjort et grundig forarbeid med primer etc.

Problemet er at de større fugene er inne på dag 2 av tørketid (2-3 timer uansett tykkelse, min erfaring, Finja betong) og at de har begynt å sprekke. Kanskje vekten av gipsputsen påvirker karmen og presser på den? Men den er avstivet bak og har godt med øvrig festeflate fra gammel vass (huset er fra 1937).

1. Hvordan i h-lvete redder jeg dette (se bilde)? Jeg vil trenge å gjøre en runde til for å jevne ut mindre ujevnheter (gipsputsen var overraskende lettarbeidet)
2. Hva er deres tanker rundt gipsbruk som fyllmateriale og hva er deres lærdommer som produsentene ikke ville formidle?

Lenke til gipsbruket jeg bruker: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/

Ha en fin dag!
Andreas

• Sprukket gipsmur rundt en døråpning, med en synlig stikkontakt og ubehandlede kanter. En Bosch støvsuger i bakgrunnen.
  • Sprukket gipsvegg med synlige sprekker og elektrisk uttak. Rester av byggeplassmaterialer sees på gulvet. Bosch-støvsuger delvis synlig til venstre.
  • Bilde av en vegg dekket med gipsbruk, som viser sprekker i overflaten. Sprekker strekker seg vertikalt langs muren.
Sist redigert:
Hvorfor det sprekker kan jeg ikke svare på, men er det virkelig gipskalk du bruker? Ser mer ut som en type mørtel av noe slag. Min erfaring med gipskalk er veldig positiv, har aldri opplevd sprekker som de bildene du har lagt ut. Har reparert store hull med gipskalk på gamle pussede vegger uten at de har sunket eller sprukket.

• Liker
Ossian K Olsson og 1 annen
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Hvorfor det sprekker kan jeg ikke svare på, men er det virkelig gipsputs du bruker? Ser mer ut som noe murbruk av noe slag. Min erfaring med gipsputs er veldig positiv, har aldri opplevd sprekker likt de bildene du har lagt opp. Har reparert store hull med gipsputs på gamle pussede vegger uten at de har sunket eller sprukket.
Takk for ditt svar. Dette er materialet jeg bruker: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/

T Trafikverket1 skrev:
Jeg hadde prøvd å slipe og deretter jevne ut med [lenke]

Har brukt casco med gode resultater. Ikke like lang bearbeidingstid så bland ikke for mye.
Takk! Får vente til dritten behager å tørke så skal jeg slipe til og jevne ut og så lime sprekkene med wallfilleren du sendte.

• Liker
Trafikverket1
  • Laddar…
Har testet noe lignende det du lenket (kan ha vært samme når jeg tenker etter) og var ikke i det hele tatt det jeg tenkte gipsputs skal være. Var veldig grynete og overflaten ble ikke i det hele tatt glatt som andre gipsputs jeg har brukt, føltes mer som sandpapir. Høres også merkelig ut at det ikke har tørket, gipsputs pleier å tørke veldig raskt.

• Liker
paulssona
  • Laddar…
Et tips er å sparkle inn microlit når du nå jevner ut. Legg på sparkelen, press inn microlit med spatelen og sparkle over et tynt lag til.

• Liker
Emma. L og 1 annen
  • Laddar…
Var inne på samme linje som fg skrev. For tykt lag på samme gang. La det tørke og fyll på med en omgang til.

• Liker
paulssona
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Dette er altså rotband du har kjøpt og du skriver selv ”inom 50mm” til tross for at produsenten angir maks 15mm:
[lenke]
Mm, dessuten: minste tykkelse 10mm. Så ikke rart at det sprekker her...

MrJay MrJay skrev:
Dette er altså rotband du har kjøpt og du skriver selv ”inom 50mm” til tross for at produsenten angir maks 15mm:
[lenke]
Så nå at Hornbachs tyske hjemmeside skrev ut sjikttykkelse men ikke den svenske. Jeg gikk på generelle gipsputs-anbefalinger. Takk for opplysningen!

A

H hapazard skrev:
Et tips er å sparkle inn microlit når du nå jevner ut. Legg på sparkel, press inn microlit med sparkelen, og sparkel over et tynt lag til.
Takk for tipset! Skal jeg ta med meg når det vel har tørket...

T Trafikverket1 skrev:
Har testet noe lignende det du lenket (kan ha vært det samme når jeg tenker etter) og var ikke i det hele tatt det jeg tenkte gipspuss skal være. Var veldig grynete og overflaten ble ikke i det hele tatt glatt som annen gipspuss jeg har brukt, føltes mer som sandpapir. Høres også merkelig ut at det ikke har tørket, gipspuss pleier å tørke veldig raskt.
Ja, du har helt rett for det føltes mye grynet enn hva fått det beskrevet som. Men som noen lenger ned skrev at det er en annen form for gipspuss med betydelig snevrere toleranser. Jaja, everyday you learn.

Takk for alle svar!

Hva ville dere anbefalt for gipsputz som faktisk er gipsputz? Jeg har en del arbeid igjen og kan like godt bruke skikkelige saker da.

paulssona paulssona skrev:
Takk for alle svar!

Hva ville dere anbefalt for gipspuss som faktisk er gipspuss? Jeg har en del arbeid igjen og kan like gjerne bruke ekte saker da.
Gipspuss er kornete og jævlig. Jeg ville ha anbefalt gipsbruk eller Arden til lignende jobber…om du ikke spesifikt ønsker den kornete strukturen altså.

• Liker
paulssona
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.