Kan noen anbefale hvilken plugg jeg skal ha til enkeltgips?

Jeg setter ofte opp kabelister og lignende ting på gipsvegger med enkeltgips. Det er altså ikke snakk om noen direkte belastninger, så mollyplugg og annet avansert går bort.

Derimot er det for dårlig å bare skru rett inn i gipsen, man vil jo at listene skal sitte fast.

Så jeg vil ha tak i en bra og billig plugg å trykke inn. Jeg vil ha "vanlig" plugg slik at jeg enkelt kan velge den skruen som passer for anledningen. Slike der "nylonplugg" er ofte helt blanke i starten (lengst inn/ut på pluggen) så da får man ikke noe feste på en enkeltgips.

Takknemlig for tips.

Gipsanker.
4043-3.png

E-1509110

Jeg pleier å ha en skrutrekker med en 5,5mm bor for sekskantfeste for å bore hull i gipsen før jeg plugger, det går raskere enn å bytte mellom bit/bor i maskinen :)

De der sistnevnte er skikkelig bra. Synes knapt når man drar dem ut heller, om man angrer på montasjen. Ellers er vel enkel rødplugg(eller mindre) helt ok til kabelkanaler? Ingen vekt å snakke om.

Takk Daniel78 som forstod hva jeg leter etter. Forskjellen mellom forskjellige slike billige plastplugger er at noen av dem ikke har "vribeskyttelse" og blir da ganske verdiløse i tynne enkelgipsplater.

Skal se om jeg finner noe lignende i noen av de vanlige butikkene.

Daniel78 skrev:
Jeg pleier å ha en skrutrekker med en 5,5mm bor for sekskantfeste for å bore hull i gipsen før jeg plugger, det går raskere enn å bytte mellom bit/bor i maskinen :)
Selv dropper jeg boret og kjører stjerneskrutrekkeren rett i veggen. Blir et fint rundt hull i dobbeltgips i hvert fall.

raveper skrev:
Selv dropper jeg boret og kjører stjerneskrutrekkeren rett i veggen. Blir et fint rundt hull i dobbeltgips iallfall.
Ulempen med den manøveren (har selv gjort så i mange år) er at platen kan sprekke opp ganske stygt på baksiden, jeg rev en vegg som jeg hadde montert noen plugger i med skruetrekker-metoden og så hvor stygge hullene ble, siden da bruker jeg et bor :)

martinradbo skrev:
Takk Daniel78 som forsto hva jeg leter etter. Forskjellen mellom ulike slike billige plastplugger er at noen ikke har "vridningsbeskyttelse" og blir da ganske verdiløse i tynne enkelgips-plater.

Skal se om jeg finner noe lignende på en av de vanlige butikkene.
Thormans-plugg selges overalt synes jeg, sist jeg fylte på plugg-vesken så kjøpte jeg noen pakker på Maxi.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.