Hei, jeg har en gammel teglvegg hjemme (rød tegl) og nå vil jeg gipse denne veggen for å kunne skjule teglet. Hvordan skal jeg bære meg ad for å få gipsplatene til å feste seg på teglet? Er forarbeid med gipsbruk den beste måten å få det pent og rett på, eller finnes det andre "enklere" måter å gjøre det på? Veggen er ca 5*5m

Claes Sörmland
Enkleste er vel å slenge på gipsmørtel (eller annet mørtel for formålet) og trykke fast platen. Gipsen vil feste seg til teglstenen og platen.

et par lekter å feste platene i,
skruer & plugg i teglsteinen

Hmm finnes forskjellige måter å gjøre det på.. jeg tror jeg går for gipspuss da jeg vil unngå å bore i teglsteinen for mye:)

takk for svar og God Julen!

J Johan41 skrev:
Hmm finnes ulike måter å gjøre det på.. Jeg tror jeg kjører på gipsbruk da jeg vil unngå å bore i teglsteinen for mye :)

takk for svar og God Julens!
Gipsmørtel som "lim" bak gipsplate fungerer utmerket, men er det veldig ujevn teglstein (som jeg hadde) så sett inn noen plugger med skruer som du justerer med hjelp av et lengre vater slik at du får opp gipsplatene rett uten krumninger. Jeg hadde "groper" på opptil 2 cm i teglsteinen og mitt første forsøk (uten skruer) ga meg en bølgete vegg... Alternativet for å unngå å skru er selvfølgelig å først fylle ujevnheter med gipsmørtel, la det tørke og så "lime" på gipsplatene.

• Liker
Johan41
  • Laddar…
Hei Anders! Du har stått overfor lignende problem. Okei så plugg og langt vater for å forsikre om rett vegg. takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.