Heisann,
Jeg holder på med å renovere mitt gamle kjøkken, og siden veggene var så dårlige og stygge, fikk jeg rådet å sette opp vanlige gipsplater på veggene. Disse har nå en snekker limt opp, skjøter sparklet og malt to ganger med hvit Jotun lady balance. Leiligheten/andelsleiligheten jeg bor i er i et gammelt hus, og kjøkkenet mangler vinduer og har en svært dårlig ventilasjon, nesten ikke-eksisterende. Det finnes heller ikke mulighet for å installere en kjøkkenvifte med utsug, da dette ikke er tillatt, kun kullfilter er tillatt. Jeg fikk høre av en person nylig at det derfor er uegnet å ha vanlige gipsplater i dette rommet, da fuktighet fra matlaging, oppvask osv. kan føre til at pappen som holder sammen gipsplatene kan angripes av fukt med mugg som resultat. Hva tror dere, er det sikrest å rive og bytte ut gipsplatene med for eksempel fibergipsplater eller muligens helsparkle eller sette gipsmørtel på veggene i stedet for å unngå fuktproblemer? Det vil jo dampe en del når man for eksempel koker og lager mat, og all denne fuktigheten må jo forsvinne et sted.
Tusen takk for hjelpen.

BirgitS
Velkommen til forumet!

I baderom med dårlige/ikke-eksisterende tettesjikt skjer det jo at det blir så fuktig bak flisene at det kan mugne der, men så fuktig skal det vel ikke bli på et kjøkken. Du må vel ikke stormkoke pasta hver dag slik at det blir duggete eller at fuktigheten kondenserer overalt. Hvis det noen gang blir så fuktig kan du jo lett tørke av flisene over komfyren. Sørg for at døren er åpen etter matlaging også så skal det nok gå bra også.

Men du kan jo alltid høre med naboer om noen har hatt muggproblemer på kjøkkenet.

Er gipsplatene malt, så er fibrene i gipskartongen trolig allerede mettet med tørket maling og burde ikke kunne ta opp noen nevneverdig mengde fuktighet.
Interessant problemstilling uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.