Hei
Jeg skal pusse opp en vegg (med strukturtapet og flere lag av gammel tapet) og tenkte å sette gips direkte på en treetex-plate. Treetexen har nok noen år på baken og er jo litt myk. Hvis jeg skrur opp gips tenker jeg at det kanskje kommer til å bevege seg sørover med tiden. Som løsning, kan man la gipsplatene stå direkte mot gulvet, som "støtte"? Det er et plast/laminat-type gulv med gulvvarme.

Hva har du bak tretex?
På eldre hus med tretex kan det være plankvegg, og da er det bare å velge skrue som trekker i den.

Skal du uansett sette opp gips med alt arbeid som sparkling og nye foringer innebærer, så benytt anledningen til å fjerne Treetexen først. For det første har Treetex en tendens til å lukte, så det er bare bra å bli kvitt den, og du får en ny vegg som passer inn mot vinduer og dører med vanlige foringer i stedet for klakk-foringer.

A AndersS skrev:
Hva har du bak tretex?
På eldre hus med tretex kan det være plankevegg, og da er det bare å velge skruer som går i den.
Jeg tror det sitter mer eller mindre direkte på teglvegg. Kanskje noe tynnere regelverk

Janus82 Janus82 skrev:
Skal du likevel sette opp gips med alt arbeidet som sparkling og nye fôr innebærer, så benytt anledningen til å fjerne Treetexen først. Delvis har Treetex en tendens til å lukte, så det er bare bra å bli kvitt den, og du får en ny vegg som passer inn mot vinduer og dører med vanlige fôr i stedet for klakkfôr.
Det er en liten vegg uten dører og vinduer, så det gjør ingenting om det bygger litt.

Vi holder på å renovere stuen opp å har satt gips på tretex direkte både fordi vi har spor i tretexen for elektrisitet å dessuten så har den nok en liten isolerende effekt..

Janus82 Janus82 skrev:
Skal du likevel sette opp gips med alt arbeidet som sparkling og nye karmer innebærer, så benytt anledningen til å fjerne Treetexen først. Treetex har en tendens til å lukte, så det er bare bra å bli kvitt den, og du får en ny vegg som passer inn mot vinduer og dører med vanlige karmer i stedet for hakk-karmer.
Spørsmål av egen interesse (vurderer selv om jeg bare skal sette opp renoveringsgips på Treetexen i vår sommerhytte, eller fjerne og gjøre det fra grunnen) - har du noen erfaring med om man kan få bort lukten ved å sette gips utenpå Treetex?

• Liker
Dsl
  • Laddar…
Jeg har aldri forsøkt å bygge inn treetex så jeg vet ikke om det påvirker lukten men det føles tvilsomt. Jeg vet bare at det er en forskjell mellom de rom som har treetex og de som er uten når det gjelder duft. Det er ikke mye det lukter men det er jo godt å bli kvitt det.

• Liker
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Det må være stivt materiale bak gipsen der man skrur. Ellers går skruehodene gjennom gipsen. Fjern tretex eller legg lekter utenpå.

V Vector skrev:
Vi holder på å renovere stue opp å har satt gips på trefiberplate direkte både fordi vi har sporet i trefiberplaten for el å dessuten så har den nok en liten isolerende effekt..
Hei, får jeg spørre hvordan ble resultatet? Skrudde dere gipsen til tre bak trefiberplaten? Hvordan gjorde dere på skjøter mellom gipsplater ?

Ja, skrudde gipsskruv i tre bak tretexen. Skjøter hadde vi glassfiberbånd og så sparklet den. Jeg er da fornøyd med resultatet...
M MBR210 skrev:
Hei, kan jeg spørre hvordan ble resultatet? Skrudde gipsen til tre bak tretex? Hvordan gjorde dere på skjøter mellom gipsplater?

• Liker
huvudetpåspiken
  • Laddar…
V Vector skrev:
Yes, skrudde gipsskruv i treverket bak tretexen. Skjøtene hadde vi glassfiberremse og deretter sparklet den. Jeg er da fornøyd med resultatet...
Takk for svar! Det burde være lange gipsskruer?

M MBR210 skrev:
Takk for svar! det burde være lange gipsskruer?
Nja, tror jeg brukte 35mm med da på 6mm renoveringsgips

• Liker
MBR210
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.