233 lest ·
11 svar
233 lest
11 svar
Kan man kakla på tretex, eller annan lösning?
Gjorde en liten miss i köksplaneringen och bänkskivan är måttbeställd... en kortsida där jag ska ha kakel mellan bänkskiva och väggskåp har tretex skivor märkte jag när vi rev gamla köket.
Eftersom bänkskivan är måttbeställd kan jag inte sätta gips ovanpå befintlig vägg, har inte marginal till det. Tretexen är 10mm, så 12,5 mm gips blir också för mycket.
Det satt dock kakel på tretexskivan innan, som suttit i säkert 20 år? Finns det något trick för att få det att fungera ändå?
Annars ser jag bara ett alternativ som är att montera köket och sen sätta en skiva renoveringsgips mellan skåpen och kakla på. Sitter ingen ho eller häll vid den väggen så det funkar, men då blir det jobbigt om man vill byta bänkskiva nån gång.
Hur skulle ni ha gjort?
Eftersom bänkskivan är måttbeställd kan jag inte sätta gips ovanpå befintlig vägg, har inte marginal till det. Tretexen är 10mm, så 12,5 mm gips blir också för mycket.
Det satt dock kakel på tretexskivan innan, som suttit i säkert 20 år? Finns det något trick för att få det att fungera ändå?
Annars ser jag bara ett alternativ som är att montera köket och sen sätta en skiva renoveringsgips mellan skåpen och kakla på. Sitter ingen ho eller häll vid den väggen så det funkar, men då blir det jobbigt om man vill byta bänkskiva nån gång.
Hur skulle ni ha gjort?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 innlegg
Med (väldigt mycket) tur så kan det fungera med kakel på tretex.
Kan du inte sätta gips bara på ytan ovanför bänken? Alltså kapa bort tretex. Montera skivan, sätt gips.
Kan du inte sätta gips bara på ytan ovanför bänken? Alltså kapa bort tretex. Montera skivan, sätt gips.
Den vanligaste porösa boarden var 1/2" tjock 12-13mm och nästan alltid spikad på en tät
brädvägg. Ta ett multiverktyg och kapa ur en liten bit så ser exakta tjockleken. Om det är så är det lätt att byta till gips.
brädvägg. Ta ett multiverktyg och kapa ur en liten bit så ser exakta tjockleken. Om det är så är det lätt att byta till gips.
Smart, ska kolla, behöver inte mycket.pjgb skrev:
Det är vad dem gjort innan, men det var bara en liten snutt, jag ska kakla mer. Någon speciell färg som är bättre?F Fjonken skrev:
Limma kakel? Blir det verkligen bra? 🤨N nevinator skrev:
Den är 10mm och sitter på reglar. Tydligen vanligt i modulhus från 70 talet.N Nissegandhi skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 innlegg
Skulle absolut funka att limma med sättlim. Är det inga påfrestningar eller fukt så.
Det är inte så att det är en 9mm byggboard det var vanligt på 70-talet i villor. På byggboard brukade man kakla och då oftast med kakellim.
Klikk her for å svare