Hei! Jeg er i planleggingsstadiet av å renovere i prinsippet alle innerveggene i et mindre rekkehus. Jeg er nybegynner og lurer på om jeg tenker riktig eller om jeg skal endre plan allerede nå.
Veggene i dag består av malte/tapetserte gipsplater i slitt tilstand. For enkelhets skyld er min tanke å sette opp rehabiliteringsgips/vanlige gipsplater oppå de eldre gipsplatene, sparkle og male. Er det så enkelt å bare identifisere stendere og skru opp på den gamle veggen? Hva skal jeg tenke på? Veggene er intakte og noenlunde jevne.
En fundering jeg har rundt dette: stikkontakter og lysbrytere vil jo havne 6-13mm "inn" i veggen ettersom den nye gipsplaten stikker ut. Finnes det lysbrytere/kontakter som er tilpasset dette? Altså litt "dypere" lysbrytere? Eller går det an å skru løs stikkontaktene og feste dem på den nye gipsplaten uten å være elektriker?
Veggene i dag består av malte/tapetserte gipsplater i slitt tilstand. For enkelhets skyld er min tanke å sette opp rehabiliteringsgips/vanlige gipsplater oppå de eldre gipsplatene, sparkle og male. Er det så enkelt å bare identifisere stendere og skru opp på den gamle veggen? Hva skal jeg tenke på? Veggene er intakte og noenlunde jevne.
En fundering jeg har rundt dette: stikkontakter og lysbrytere vil jo havne 6-13mm "inn" i veggen ettersom den nye gipsplaten stikker ut. Finnes det lysbrytere/kontakter som er tilpasset dette? Altså litt "dypere" lysbrytere? Eller går det an å skru løs stikkontaktene og feste dem på den nye gipsplaten uten å være elektriker?
Er det trestendere er det akkurat som du sier, finn ut hvor de sitter og skru opp, du bør før du kjøper gips sjekke hvilken avstand stenderne sitter på, er det 60cm så kjøper du 120cm brede gipsplater og er det 45 kjør du 90, skjøten bør altså være på en stender.