Hei! Jeg er i planleggingsstadiet av å renovere i prinsippet alle innerveggene i et mindre rekkehus. Jeg er nybegynner og lurer på om jeg tenker riktig eller om jeg skal endre plan allerede nå.
Veggene i dag består av malte/tapetserte gipsplater i slitt tilstand. For enkelhets skyld er min tanke å sette opp rehabiliteringsgips/vanlige gipsplater oppå de eldre gipsplatene, sparkle og male. Er det så enkelt å bare identifisere stendere og skru opp på den gamle veggen? Hva skal jeg tenke på? Veggene er intakte og noenlunde jevne.
En fundering jeg har rundt dette: stikkontakter og lysbrytere vil jo havne 6-13mm "inn" i veggen ettersom den nye gipsplaten stikker ut. Finnes det lysbrytere/kontakter som er tilpasset dette? Altså litt "dypere" lysbrytere? Eller går det an å skru løs stikkontaktene og feste dem på den nye gipsplaten uten å være elektriker?
Veggene i dag består av malte/tapetserte gipsplater i slitt tilstand. For enkelhets skyld er min tanke å sette opp rehabiliteringsgips/vanlige gipsplater oppå de eldre gipsplatene, sparkle og male. Er det så enkelt å bare identifisere stendere og skru opp på den gamle veggen? Hva skal jeg tenke på? Veggene er intakte og noenlunde jevne.
En fundering jeg har rundt dette: stikkontakter og lysbrytere vil jo havne 6-13mm "inn" i veggen ettersom den nye gipsplaten stikker ut. Finnes det lysbrytere/kontakter som er tilpasset dette? Altså litt "dypere" lysbrytere? Eller går det an å skru løs stikkontaktene og feste dem på den nye gipsplaten uten å være elektriker?
Er det trestendere er det akkurat som du sier, finn ut hvor de sitter og skru opp, du bør før du kjøper gips sjekke hvilken avstand stenderne sitter på, er det 60cm så kjøper du 120cm brede gipsplater og er det 45 kjør du 90, skjøten bør altså være på en stender.
Elektrisiteten pleier å kunne monteres lenger ut, fremgangsmåten avhenger litt av hva slags bokser det er, er det med skruer pleier man å kunne skaffe lengre skruer rett og slett, det er ikke helt etter regelboken men fungerer bra i praksis. Andre bokser har ingen skruer, da er det klør som gjelder, pleier heller ikke å være noe problem. Slå av strømmen, ta bort bryter/stikkontakt og merk/fotografer tydelig hvilke ledere som er hvor i stikkontakten/bryteren. Koble tilbake likt etter du har montert platen.
Elektrisiteten pleier å kunne monteres lenger ut, fremgangsmåten avhenger litt av hva slags bokser det er, er det med skruer pleier man å kunne skaffe lengre skruer rett og slett, det er ikke helt etter regelboken men fungerer bra i praksis. Andre bokser har ingen skruer, da er det klør som gjelder, pleier heller ikke å være noe problem. Slå av strømmen, ta bort bryter/stikkontakt og merk/fotografer tydelig hvilke ledere som er hvor i stikkontakten/bryteren. Koble tilbake likt etter du har montert platen.
Er det ikke bedre å rive ned de gamle platene om du uansett skal sette opp nye? Da kan du komplettere med flere stikkontakter, noe det alltid er for lite av i gamle hus. Setter du nye plater utenpå får du problemer med lister rundt alle dører og vinduer, ikke gøy å sette på ekstra 6/13mm overalt! Det blir også kluss med elementene om du har vannbåren varme, rørene vil sitte 6/13mm for langt inne!
Antageligvis kommer vi til å bytte ut listene på dører og vinduer også. Det var først og fremst for å holde det så enkelt som mulig at jeg vil gjøre det slik, men å rive ned gammelt gips er kanskje ikke så tidkrevende som jeg innbiller meg.mnils skrev:Er det ikke bedre å rive ned de gamle platene om du uansett skal sette nye? Da kan du komplettere med flere stikkontakter, noe som det alltid er for lite av i gamle hus. Setter du nye plater utenpå får du problemer med lister rundt alle dører og vinduer, ikke gøy å forlenge med 6/13mm overalt!
Det blir også rart med radiatorene hvis du har vannbåren varme rørene kommer til å sitte 6/13mm for langt inn!
Godt poeng angående radiatorene, det må jeg tenke litt på!
Du kan jo sette klakklist, så det dekker kanten på nye gipsplaten.S superlim skrev:
Men det er ikke vanskelig eller slitsomt å rive gips, bare veldig støvete og det blir mye rask å kjøre til søppelfyllinga. Tidligere spikret man opp gips, det er enklere å ta ned, bare sette brekkjern bak og bende eller trekke enn dagens som er skrudd der man må ha magnet for å finne skruene. Magneten er også et godt tips for å finne stendere, finner du spiker/skruer så er stenderen der bak.
Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare