Medlem
· Västerbotten
· 550 innlegg
Hei,
Når jeg kjøpte glespanel til innertaket i garasjen, valgte jeg bare det billigste mulig, som tilfeldigvis bare var 17mm tykt. Tenkte ikke mer på det da, men nå som gipsen skal på, innser jeg at siden dampsperren ligger oppå glesen, er det viktig å ikke ha for lange gipsskruer som går gjennom glespanelet og punkterer dampsperren?
Blir jo ganske lite tre å feste i dessverre.. med 13mm gips eller om takgipsen er 12.5mm, da burde jeg vel ikke kunne ha lengre gipsskrue enn.. tja 28mm?
Når jeg kjøpte glespanel til innertaket i garasjen, valgte jeg bare det billigste mulig, som tilfeldigvis bare var 17mm tykt. Tenkte ikke mer på det da, men nå som gipsen skal på, innser jeg at siden dampsperren ligger oppå glesen, er det viktig å ikke ha for lange gipsskruer som går gjennom glespanelet og punkterer dampsperren?
Blir jo ganske lite tre å feste i dessverre.. med 13mm gips eller om takgipsen er 12.5mm, da burde jeg vel ikke kunne ha lengre gipsskrue enn.. tja 28mm?
Hvor tett sitter lektene og har du 120 mellom takstolene? Føles ganske svakt med 17mm lekt. Fungerer sikkert hvis du ikke skal sparkle og male, men ellers er det nok en risiko for at det sprekker. Fungerer utmerket å bruke 25mm skruer for stålregel i tre, ville nesten sagt at den drar bedre enn den for tre
Medlem
· Västerbotten
· 550 innlegg
Japp 120 mellom takstolene, glesen satte jeg på C/C 30.. hadde tenkt å sette takkledning med fas, dvs ikke sparkle mellom platene, bare for skruene, så male.
Høres ut som jeg får ta stålregelskruv rett og slett. Som tung forumsurfer er jeg forbauset over at jeg ikke før har snublet over funderinger om å passe seg for å punktere dampsperre når man setter takkledning ..
Høres ut som jeg får ta stålregelskruv rett og slett. Som tung forumsurfer er jeg forbauset over at jeg ikke før har snublet over funderinger om å passe seg for å punktere dampsperre når man setter takkledning ..
Medlem
· Västerbotten
· 550 innlegg
Jo, men ikke åttifemtusen hull .. om man ikke er byens største miniatyr-tavel-entusiast
Med for lange gipsskruer til takgipsen burde man jo helt ta bort nytten av plasten overhodet..?
Setter du gipsplank skal det vel holde med 17mm gles.importensketsig skrev:Japp 120 mellom takstolene, glesen satte jeg på C/C 30.. hadde tenkt å sette takgips med fas, dvs ikke sparkle mellom platene, bare for skruene, så male.
Høres ut som jeg får ta stålregelskruv rett og slett. Som tung forumsurfer er jeg overrasket over å ikke før ha kommet over funderinger angående å passe seg for å punktere dampsperre når man setter takgips ..
Grunnen til at det ikke er et problem er vel fordi man bruker 28x70 som gles om man følger "byggstandard" og deretter 32mm skrue.
Klikk her for å svare