Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Tenkte bruke papirremsa (med markering som man skal brette etter) når jeg sparkler.
Gjelder 13mm gips, (vil ikke bruke hjørneprofil i plåt) ingen microlit, men tenker male etterpå.
Spørsmål:
1. Ved 90 grader utvendig hjørne, lar man den ene platen stikke forbi den andre platen?
2. 90 grader innvendig hjørne lar man den ene platen stikke forbi den andre platen?
3. 135 grader innvendig hjørne gerar man begge platene eller lar man bare stetsene møtes?
4. 135 grader utvendig hjørne (=225 grader) gerar man begge platene her?
om man skal gera platene hvordan gjør man dette?
Gjelder 13mm gips, (vil ikke bruke hjørneprofil i plåt) ingen microlit, men tenker male etterpå.
Spørsmål:
1. Ved 90 grader utvendig hjørne, lar man den ene platen stikke forbi den andre platen?
2. 90 grader innvendig hjørne lar man den ene platen stikke forbi den andre platen?
3. 135 grader innvendig hjørne gerar man begge platene eller lar man bare stetsene møtes?
4. 135 grader utvendig hjørne (=225 grader) gerar man begge platene her?
om man skal gera platene hvordan gjør man dette?
Jeg brukte forsåvidt plåtvinkel men...
1. Utvendig hjørne, den ene platen lot jeg gå forbi den andre.
2. Jeg forstår ikke hvordan man ellers skal gjøre det? Gere? Unødvendig jobb i så fall, du sparkler jo.
Sett den ene platen inn i hjørnet, og den andre mot.
3. Har jeg ikke gjort selv, men jeg hadde nok latt platene møtes og fylt i med sparkel senere.
4. Slipp ut den ene platen, sag av med håndsag, som du holder mot "den andre veggen".
Sett på neste gipsplate, slett ut den noen cm med. Sag av den med håndsagen, som du nå holder mot den første gipsen du satte på plass.
Sparkle.
1. Utvendig hjørne, den ene platen lot jeg gå forbi den andre.
2. Jeg forstår ikke hvordan man ellers skal gjøre det? Gere? Unødvendig jobb i så fall, du sparkler jo.
Sett den ene platen inn i hjørnet, og den andre mot.
3. Har jeg ikke gjort selv, men jeg hadde nok latt platene møtes og fylt i med sparkel senere.
4. Slipp ut den ene platen, sag av med håndsag, som du holder mot "den andre veggen".
Sett på neste gipsplate, slett ut den noen cm med. Sag av den med håndsagen, som du nå holder mot den første gipsen du satte på plass.
Sparkle.
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg
Har du barn kanskje du skal vurdere å sette plåtvinkler, Bobbycar og barnevogner er ikke snille mot gipsytterhjørner. Min mamma har også dratt slangen til sentralstøvsugeren for mange ganger rundt hjørnet, og slangen har nå spist seg en cm inn i gipsen til pappas forargelse.
Men jeg måtte lage egne plåtytterhjørneprofiler for mine 135 gradere av 90 profiler, det var ingen som hadde 135 hjemme.
Synes også det er lettere å sparkle, bare å legge mot plåtkanten og dra, det blir alltid perfekt. Uten støtte fra plåten kan det gjerne bli litt bølgete.
Men jeg måtte lage egne plåtytterhjørneprofiler for mine 135 gradere av 90 profiler, det var ingen som hadde 135 hjemme.
Synes også det er lettere å sparkle, bare å legge mot plåtkanten og dra, det blir alltid perfekt. Uten støtte fra plåten kan det gjerne bli litt bølgete.
Sett en papirstrimmel og lim/sprekkfast den. Skulle det så vise seg etter noen/noen år at det blir uønsket slitasje, så får man se over løsningen, det er jo ikke noe stort arbeid. Og vi sliter jo forskjellig på husene våre.
Klikk her for å svare