Jeg har forsøkt å finne en løsning i forumet men har ikke funnet noe.

Jeg vil ikke ha hjørneklosser.

Den ene siden av veggen er ca 45° og den andre er 90°

Jeg vil gjerne ha samme list hele veien rundt taket.

Se bilde. Innendørs hjørne med rosa vegger, et vindu, og en list langs det skrå taket og en ventil, med utsikt til et hus og hage utenfor. Tak med ulike vinkler, én i 45° og en i 90°, med panel og lyspunkt i midten. Veggene er rosafargede, og det er et vindu nederst.

Snekkere av den gamle skolen listet slike tak med hulkillist og teljet sammen i hjørnene og høvlet listen på skråveggen for riktig vinkel. Den enkleste måten er å ta en vanlig planhalvdel 15x44 som taklist. Geren på den lange veggen i den plane delen blir 45 grader. Geret mellom det plane taket og skråtaket deler man vinkelen så begge listene blir like brede. På skråveggen setter man først den langsgående listen kapet 90 grader. Listen i skråtaket kapper man i lodd og skjærer av den i underkant slik at den blir like bred som den på skråveggen. Man kan også gjøre likt med en skyggelist 21x44, men da er det lettest om man setter en 21x21 som hjørnekloss mellom skråveggen og skråtak. Hvordan du enn gjør det, blir det bra, og det er bare du som vil se det. Ta noen småbiter og prøv, så trenger det ikke bli feil.

• Liker
Bobbilon
  • Laddar…
Du skriver ikke hva for list du skal ha, setter du skugglist med flate delen mot taket blir det jo ganske enkelt.

Det der har jeg også tenkt på. Selvfølgelig var det Allmogelist bestilt men ingen klosser i hjørnene ble tillatt.

Og uansett hvordan jeg prøvde å få det sammen med 90 og 135 graders ble det bare dritt.

Lister har jeg men de ligger fint på loftet..

Slik gjorde jeg
Dette bildet er der skråtaket møter den lave langveggen

• Hjørnesammenføyning av trelister festet med skruer på en malt vegg.
  • Tak med lyst trepanel i hjørne av et rom, med en hvit vegg og en krok på veggen med en snor festet i den.
Sist redigert:
  • Liker
Fällebyggarn
  • Laddar…
Om vinkelen over vinduets venstreside er 45’ kapper du begge på 22,5. Prøv med biter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.