Snekkere av den gamle skolen listet slike tak med hulkillist og teljet sammen i hjørnene og høvlet listen på skråveggen for riktig vinkel. Den enkleste måten er å ta en vanlig planhalvdel 15x44 som taklist. Geren på den lange veggen i den plane delen blir 45 grader. Geret mellom det plane taket og skråtaket deler man vinkelen så begge listene blir like brede. På skråveggen setter man først den langsgående listen kapet 90 grader. Listen i skråtaket kapper man i lodd og skjærer av den i underkant slik at den blir like bred som den på skråveggen. Man kan også gjøre likt med en skyggelist 21x44, men da er det lettest om man setter en 21x21 som hjørnekloss mellom skråveggen og skråtak. Hvordan du enn gjør det, blir det bra, og det er bare du som vil se det. Ta noen småbiter og prøv, så trenger det ikke bli feil.
Det der har jeg også tenkt på. Selvfølgelig var det Allmogelist bestilt men ingen klosser i hjørnene ble tillatt.
Og uansett hvordan jeg prøvde å få det sammen med 90 og 135 graders ble det bare dritt.
Lister har jeg men de ligger fint på loftet..
Og uansett hvordan jeg prøvde å få det sammen med 90 og 135 graders ble det bare dritt.
Lister har jeg men de ligger fint på loftet..
Om vinkelen over vinduets venstreside er 45’ kapper du begge på 22,5. Prøv med biter.
Klikk her for å svare