Hei.

Er ny på renovering og rev ned gammel tretex både på vegger og tak og har begynt å sette opp ny gips i taket men har begynt å forstå at det er feil som jeg har gjort på flere måter. Finnes det noe å gjøre med dette eller må jeg rive ned dette og gjøre om? Gipssparkel som fyllmasse?

• Tak av gipsplater delvis installert, omgitt av trekonstruksjon. Vises fra en innendørs renoveringsscene med synlige spikerhull.
  • Tak med nyoppsatt gipsplater og synlig treverk på veggen, med en taklampe over, under renovering.
  • Gipsplater dårlig festet i tak med synlige skruer og ujevne kanter, gammelt materiale fortsatt synlig på treverk.
  • Opphenging av gipsplate i tak med synlige skjøter, muligens feilmontert.
  • Trepaneler på taket med pågående montering av gipsplater.
Et bilde til

• Veggen er under konstruksjon med to skruer synlige, ved siden av et uferdig tregulv.
sunnis
Du skal vel ha veggips og deretter taklister? Det vil bygge ut en del, og taklistene dekker også. Blir det noen miss her og der, så løser man det med gipsbruk/sparkel.

Gips på og ta eventuelle miss senere om det trengs.

sunnis sunnis skrev:
Du skal vel ha vegggips og deretter taklister? Det kommer til å bygge ut en del og taklistene dekker også.

Gips i vei!
Men det kommer ikke være noe problem med at jeg har satt det i kryssmønster på et sted?

Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Hei.

Er ny til renovering og rev ned gammel tretex både på vegger og tak og har begynt å sette opp nye gipsplater i taket men har begynt å forstå at det er feil som jeg har gjort på flere måter. Finnes det noe jeg kan gjøre med dette eller må jeg rive ned dette og gjøre om? Gipsbruk som fyllmasse?
det er superviktig at platene havner i vinkel. Snorslå en vilkårlig langside. Begynn med å montere en plate mot en kortside med langside som ligger etter streken. Neste plate monteres med forskjøvet kortside mot denne første platen. Da har du fått 90 grader i kortsiden. Kortendene skal skråskjæres også.

Jeg forstår ikke helt hva du mener.

Forskyv skjøtene, fas kortsidene også. Det er alt. Skjønner ikke problemet helt, hvis du ikke har forskjøvet skjøtene så ta bort to og gjør om. Du ser ikke ut til å ha skrudd dem fast ennå så det går jo raskt.

• Liker
lillazorro
  • Laddar…
Om dette er ferdigskrudd må du se over teknikken din litt.
Skruer i treverk, noen skrudd skjevt eller ufullstendig, viser behov for forbedret skruteknikk.

Stefan N Stefan N skrev:
Om detta er ferdigskrud må du se over teknikken din litt.
[bilde]
Nei. Hadde tenkt å etterstramme. Var tungt å holde oppe platen mens jeg skrudde med andre.

sunnis
Men det kommer ikke være noe problem med at jeg satt det i kryssmønster på et sted?
Nei, er det bare på ett sted så spiller det ingen rolle. Det kan sprekke litt lettere der siden det blir en svakere skjøt. Bruker du papirremse ved sparkling i stedet for glassfiberteipen så skal den typen skjøt være sterkere enn gipsplaten om man har gjort det riktig. Så remse og sparkle nøye så vil det sikkert gå bra. Skjøtene skal være forskjøvet 60cm om jeg ikke husker feil.

Korte endene skal også avfases. Kjøp en gipskniv med avfasingsverktøy. Spar mye tid.

Man lærer av sine feil, men bygg ikke om alt for den minste lille feil, du vil aldri bli ferdig.

• Liker
Bart og 1 annen
  • Laddar…
sunnis
Nei. Hadde tenkt å dra etterpå. Var tungt å holde oppe platen mens jeg skrudde med den andre
Nei nei! Skal du gipse tak, så leier du en plateløfter, det koster typ 70kr/dag. Kanskje 150kr for å leie over en helg for privatpersoner.

Gipssag med blad for fasning, gipsrasp, plateløfter og når du først er i gang, så leier du også en skrueautomat og kjøper båndede gipsskruer (som dessuten pleier å være billigere), så sparer du mye tid og det blir enklere å gjøre det riktig.

• Liker
Davidbagare
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nei nei! Skal du gipse tak så leier du en plateheis, det koster typ 70kr/dag. Kanskje 150kr for å leie over en helg for privatperson.

Gipskniv med blad for fasing, gipsrasp, plateheis og når du er i gang så lei også en skruautomat og kjøp båndede gipsskruer (som dessuten pleier å være billigere) så sparer du mye tid og enklere å gjøre rett.
Ok takk. Skal sjekke dette til uken. Nå har jeg ikke mer tak å gjøre på en stund heldigvis...men du synes ikke jeg skal ta ned alt og gjøre om uten la det være som det er og sparkle over med papirremse og håpe det ikke sprekker?

Jeg forstår ikke helt hva du mener.
Tegning som viser oppsett av to gipsplater, merket "Gipsskiva 1" og "Gipsskiva 2", med veiledning for oppmåling med snorstrekk.

Oppforing er viktig. Første og andre platen er viktige.
En automat trenger du ikke for denne lille gipsingen vil jeg påstå. Men en god driller som du kan justere skruedybden på.

Skal du gipse veggene også vil jeg foreslå en gipshøvel også om du ikke allerede har en. Da får du til fine kanter selv om du mislykkes litt med skjæringen.

Bart Bart skrev:
Skal du gipse veggene også, ville jeg foreslå en gipsrasp også hvis du ikke allerede har en. Da får du fine kanter selv om du mislykkes litt med skjæringen.
Jo, det skal jeg. Skal kjøpe en rasp på biltema i dag. Kommer til å trenge å skjøte veggene også, så skal kjøpe en høvel for fasing. Platene er bare 2500 og veggen 2780 til taket, så jeg har ikke tenkt helt gjennom dette merker jeg. Man lærer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.