Bygningsnybegynner
· Nässjö
· 45 innlegg
Bygningsnybegynner
· Nässjö
· 45 innlegg
Du skal vel ha veggips og deretter taklister? Det vil bygge ut en del, og taklistene dekker også. Blir det noen miss her og der, så løser man det med gipsbruk/sparkel.
Gips på og ta eventuelle miss senere om det trengs.
Gips på og ta eventuelle miss senere om det trengs.
Bygningsnybegynner
· Nässjö
· 45 innlegg
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
det er superviktig at platene havner i vinkel. Snorslå en vilkårlig langside. Begynn med å montere en plate mot en kortside med langside som ligger etter streken. Neste plate monteres med forskjøvet kortside mot denne første platen. Da har du fått 90 grader i kortsiden. Kortendene skal skråskjæres også.Ludvig1987 skrev:
Bygningsnybegynner
· Nässjö
· 45 innlegg
Jeg forstår ikke helt hva du mener.
Forskyv skjøtene, fas kortsidene også. Det er alt. Skjønner ikke problemet helt, hvis du ikke har forskjøvet skjøtene så ta bort to og gjør om. Du ser ikke ut til å ha skrudd dem fast ennå så det går jo raskt.
Bygningsnybegynner
· Nässjö
· 45 innlegg
Nei, er det bare på ett sted så spiller det ingen rolle. Det kan sprekke litt lettere der siden det blir en svakere skjøt. Bruker du papirremse ved sparkling i stedet for glassfiberteipen så skal den typen skjøt være sterkere enn gipsplaten om man har gjort det riktig. Så remse og sparkle nøye så vil det sikkert gå bra. Skjøtene skal være forskjøvet 60cm om jeg ikke husker feil.Ludvig1987 skrev:
Korte endene skal også avfases. Kjøp en gipskniv med avfasingsverktøy. Spar mye tid.
Man lærer av sine feil, men bygg ikke om alt for den minste lille feil, du vil aldri bli ferdig.
Nei nei! Skal du gipse tak, så leier du en plateløfter, det koster typ 70kr/dag. Kanskje 150kr for å leie over en helg for privatpersoner.Ludvig1987 skrev:
Gipssag med blad for fasning, gipsrasp, plateløfter og når du først er i gang, så leier du også en skrueautomat og kjøper båndede gipsskruer (som dessuten pleier å være billigere), så sparer du mye tid og det blir enklere å gjøre det riktig.
Bygningsnybegynner
· Nässjö
· 45 innlegg
Ok takk. Skal sjekke dette til uken. Nå har jeg ikke mer tak å gjøre på en stund heldigvis...men du synes ikke jeg skal ta ned alt og gjøre om uten la det være som det er og sparkle over med papirremse og håpe det ikke sprekker?sunnis skrev:
Nei nei! Skal du gipse tak så leier du en plateheis, det koster typ 70kr/dag. Kanskje 150kr for å leie over en helg for privatperson.
Gipskniv med blad for fasing, gipsrasp, plateheis og når du er i gang så lei også en skruautomat og kjøp båndede gipsskruer (som dessuten pleier å være billigere) så sparer du mye tid og enklere å gjøre rett.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Bygningsnybegynner
· Nässjö
· 45 innlegg
Jo, det skal jeg. Skal kjøpe en rasp på biltema i dag. Kommer til å trenge å skjøte veggene også, så skal kjøpe en høvel for fasing. Platene er bare 2500 og veggen 2780 til taket, så jeg har ikke tenkt helt gjennom dette merker jeg. Man lærer.Bart skrev: