Medlem
· Västra Götaland
· 14 innlegg
Hei,
Jeg har en vegg som jeg nettopp har renset for puss, ståltråd og takrør... Innerveggen er av plank (eller heter det rupanel?). Nå vil jeg gipse veggen, men det er viktig at den ikke bygger ut mer enn maks 15mm.
Plankveggen er ikke helt rett, så jeg antar at jeg må legge lekter?
Ok, så hvordan gjør jeg det. Størrelse på lekte? cc-avstand? gipstype?
Takk for svar!
Jo forresten, det skal også trekkes fram strøm i veggen.
mvh
/Andreas
Jeg har en vegg som jeg nettopp har renset for puss, ståltråd og takrør... Innerveggen er av plank (eller heter det rupanel?). Nå vil jeg gipse veggen, men det er viktig at den ikke bygger ut mer enn maks 15mm.
Plankveggen er ikke helt rett, så jeg antar at jeg må legge lekter?
Ok, så hvordan gjør jeg det. Størrelse på lekte? cc-avstand? gipstype?
Takk for svar!
Jo forresten, det skal også trekkes fram strøm i veggen.
mvh
/Andreas
Medlem
· Västra Götaland
· 14 innlegg
Jeg trodde at oppussingsgips på 6,5 mm kunne være nok? Er jeg helt på jordet?
Ang. strømmen: Kan jeg ikke frese et spor i råsponten?
/A
Ang. strømmen: Kan jeg ikke frese et spor i råsponten?
/A
Om du skal rette opp veggen, så trenger du vel "ordentlig" gips og ikke renoveringsgips? Men hvis du setter på rupanelen og den er noenlunde plan, så burde vel renoveringsgips fungere det også? Og hvorfor må man nødvendigvis rette opp alle skjeve vegger i gamle hus? Kan de ikke få lov til å fortsette å være litt skjeve?
Vi kommer til å frese inn strømmen og sette 12 mm gips utenpå. Hos oss var det Tretex før.
Vi kommer til å frese inn strømmen og sette 12 mm gips utenpå. Hos oss var det Tretex før.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 innlegg
Helt riktig. Huset har sunket litt, så hele leiligheten heller litt. Dette er egentlig ikke et stort problem for oss, en del av sjarmen faktisk.pinebar skrev:
Derimot er den spontede veggen litt ujevn i sin struktur. Hvor mye av disse ujevnhetene svelger ROT-gipset? Altså slipper jeg å regle blir ingen lykkeligere enn jeg. Noen som har en mening?
/A
Et lite spørsmål bare.... Er det mye "sår" i veggen? Mangler det kvister odyl?
Ellers ville et alternativ være å pusse veggen med gipsbruk. Man kan legge på relativt tykt, (Ja i omganger altså).
Fordelen er da at du dels kan jevne ut, og deretter kan du gjøre i prinsippet hvilken overflate du vil... Det går dessuten å male og tapetsere på det.
Selv gjorde jeg så i kjelleren, men da på betongvegg.. Jeg kvastet overflaten etter å ha skurt den med skurbrettet.. Resultatet ble en passe strukturert overflate som fikk liv...
I ditt tilfelle kan du frese i råsponten, kanskje til og med med en el-motorsag... og bruke riktige hullsager for å sette dosene med...
Alternativt. sette fine kanallister utenpå og utenpåliggende stikkontakter... Det finnes mange fine ting nå til dags.
Ellers ville et alternativ være å pusse veggen med gipsbruk. Man kan legge på relativt tykt, (Ja i omganger altså).
Fordelen er da at du dels kan jevne ut, og deretter kan du gjøre i prinsippet hvilken overflate du vil... Det går dessuten å male og tapetsere på det.
Selv gjorde jeg så i kjelleren, men da på betongvegg.. Jeg kvastet overflaten etter å ha skurt den med skurbrettet.. Resultatet ble en passe strukturert overflate som fikk liv...
I ditt tilfelle kan du frese i råsponten, kanskje til og med med en el-motorsag... og bruke riktige hullsager for å sette dosene med...
Alternativt. sette fine kanallister utenpå og utenpåliggende stikkontakter... Det finnes mange fine ting nå til dags.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 innlegg
Ja, det er en hel del "sår"... Pusse høres for meg veldig avansert ut. Jeg er redd for å stå med albuene oppe i gips med mer gips på gulvet enn på veggen... Handy er ikke mitt mellomnavn om dere forstår.
Planen akkurat nå (om ingen overtaler meg til noe annet) er å sette kryssfiner (9mm) med gips (6,5 mm) utenpå. Bygger litt mer enn jeg hadde tenkt, men 0,5mm får vel likevel regnes som innenfor feilmarginen.
mvh
/A
Planen akkurat nå (om ingen overtaler meg til noe annet) er å sette kryssfiner (9mm) med gips (6,5 mm) utenpå. Bygger litt mer enn jeg hadde tenkt, men 0,5mm får vel likevel regnes som innenfor feilmarginen.
mvh
/A
Hei!
Jeg har et gammelt trehus fra 1909. Jeg skal renovere et rom der det tidligere har sittet tapet og tretex direkte mot en massiv "plankvegg". Har revet ned alt inn til plankene. Det ser ikke ut som det er isolasjon bak plankene på deler av veggen, men en luftspalte (av det lille jeg kan se mellom sprekkene)..
På en av veggene samt i skråtaket ser det ut som om det er fylt med lecakuler.
Min plan er å sette gipsplater (13mm) direkte på plankveggen, noe som ville erstatte tykkelsen til tretexen. For øvrig planlegger jeg å frese inn strømmen og legge nye kabler bak gipsen.
Er det noen som vet om det går bra å sette gips mot treveggen i stedet for tretex?
Trenger man plast?
Kan også legge til at det satt en hård papp med tapet bak tretexen.
Mv h
Jens
Jeg har et gammelt trehus fra 1909. Jeg skal renovere et rom der det tidligere har sittet tapet og tretex direkte mot en massiv "plankvegg". Har revet ned alt inn til plankene. Det ser ikke ut som det er isolasjon bak plankene på deler av veggen, men en luftspalte (av det lille jeg kan se mellom sprekkene)..
På en av veggene samt i skråtaket ser det ut som om det er fylt med lecakuler.
Min plan er å sette gipsplater (13mm) direkte på plankveggen, noe som ville erstatte tykkelsen til tretexen. For øvrig planlegger jeg å frese inn strømmen og legge nye kabler bak gipsen.
Er det noen som vet om det går bra å sette gips mot treveggen i stedet for tretex?
Trenger man plast?
Kan også legge til at det satt en hård papp med tapet bak tretexen.
Mv h
Jens
Kort svar, sett under ingen omstendighet plast på hus fra 1909. De skal definitivt ikke ha noen diffspärr.
Kent
Kent
Hei Kent,
Takk for ditt svar.
Etter at jeg har snakket med noen, har jeg kommet frem til det samme.
Jeg setter vindsperre mot plankene for å få bort trekken, deretter gips direkte mot det.
Jeg antar at dampsperre/diffusjonssperre er først og fremst for når man isolerer med mineralull/glasull osv.?
Hvis jeg eventuelt etterisolerer i fremtiden, vil det i så fall bli økofiber eller lignende.
Hvordan er det med taket, bør man ha en slags dampsperre under innertaket i fremtiden?
Det ligger etterisolering (glasull) på loftet (Den delen av taket/loftet man kommer til via en luke på yttertaket), ellers vet jeg ikke da det er totalt 5 forskjellige tak med litt ulik høyde på huset. Deler av huset er sannsynligvis renovert på 70-tallet, så jeg mistenker at man kan ha presset opp isolasjon innenfra.
Takk for ditt svar.
Etter at jeg har snakket med noen, har jeg kommet frem til det samme.
Jeg setter vindsperre mot plankene for å få bort trekken, deretter gips direkte mot det.
Jeg antar at dampsperre/diffusjonssperre er først og fremst for når man isolerer med mineralull/glasull osv.?
Hvis jeg eventuelt etterisolerer i fremtiden, vil det i så fall bli økofiber eller lignende.
Hvordan er det med taket, bør man ha en slags dampsperre under innertaket i fremtiden?
Det ligger etterisolering (glasull) på loftet (Den delen av taket/loftet man kommer til via en luke på yttertaket), ellers vet jeg ikke da det er totalt 5 forskjellige tak med litt ulik høyde på huset. Deler av huset er sannsynligvis renovert på 70-tallet, så jeg mistenker at man kan ha presset opp isolasjon innenfra.
Klikk her for å svare