Hei!
Vi bor i et lettbetong hus (blåbetong, ytong 1963). Nå har vi begynt å renovere i stuen og har stått litt fast i hvordan vi skal gjøre med veggene. Vi vil male og tapetsere, men den gamle tapeten som sitter der er en tekstiltapet med papirbakside. Under tapeten er det pusset lettbetong. Huset har satt seg noen steder, så pussen har sprukket.
Vil helst unngå å rive ned de gamle tapetene, så problemet er hvordan vi skal fikse veggen på best, raskest og minst rotete måte. Vi bor i huset med en toåring.
Hadde i utgangspunktet tenkt å gipse alt, men har vurdert å bruke noe som easycover eller lignende. Helsparkling er nok utelukket da det støver for mye.
Mvh Marcus
Vi bor i et lettbetong hus (blåbetong, ytong 1963). Nå har vi begynt å renovere i stuen og har stått litt fast i hvordan vi skal gjøre med veggene. Vi vil male og tapetsere, men den gamle tapeten som sitter der er en tekstiltapet med papirbakside. Under tapeten er det pusset lettbetong. Huset har satt seg noen steder, så pussen har sprukket.
Vil helst unngå å rive ned de gamle tapetene, så problemet er hvordan vi skal fikse veggen på best, raskest og minst rotete måte. Vi bor i huset med en toåring.
Hadde i utgangspunktet tenkt å gipse alt, men har vurdert å bruke noe som easycover eller lignende. Helsparkling er nok utelukket da det støver for mye.
Mvh Marcus
Hei
Jeg antar at det ikke er i kjelleren dere skal gjøre dette. I så fall er mitt råd å rive ned tapeten og rense veggene ned til pussen og deretter reparere underlaget og sparkle.
Vi gjorde samme operasjon forrige vinter. Våre tekstiltapeter trodde vi ville være et mareritt å få ned. Men det som skjedde var at laget bak ble med. Et tips er å male veggene med en billig veggmaling før dere tapetserer for å unngå å få med "nupper" fra blåbetongen og pussen. Det finnes noen som til og med hevder at malingen gjør at veggen ikke slipper ut like mye radon. Det tror jeg hva jeg vil på, men det blir i hvert fall ikke verre.
Fredrik
Jeg antar at det ikke er i kjelleren dere skal gjøre dette. I så fall er mitt råd å rive ned tapeten og rense veggene ned til pussen og deretter reparere underlaget og sparkle.
Vi gjorde samme operasjon forrige vinter. Våre tekstiltapeter trodde vi ville være et mareritt å få ned. Men det som skjedde var at laget bak ble med. Et tips er å male veggene med en billig veggmaling før dere tapetserer for å unngå å få med "nupper" fra blåbetongen og pussen. Det finnes noen som til og med hevder at malingen gjør at veggen ikke slipper ut like mye radon. Det tror jeg hva jeg vil på, men det blir i hvert fall ikke verre.
Fredrik
Easy cover dekker ujevnheter utrolig bra, den tar også opp litt bevegelser i visse tilfeller, så du slipper å få sprekker i din nye tapet.
Jeg har brukt et par forskjellige typer, og den med glassfiberbærer synes jeg er best hvis man har ujevnheter, husk å legge på mye lim.
Har du sjekket radon i huset? Som Fredrik sier, kanskje det burde radonsperres, finnes spesiell maling for det.
Jeg har brukt et par forskjellige typer, og den med glassfiberbærer synes jeg er best hvis man har ujevnheter, husk å legge på mye lim.
Har du sjekket radon i huset? Som Fredrik sier, kanskje det burde radonsperres, finnes spesiell maling for det.
Hei takk for svarene.
Funker easycover så kjører vi nok på det. Kanskje ikke like pent resultat som slett sparklet/gipset vegg men som sagt bor vi i rotet og vil bli ferdig en gang...
Angående radon så hadde vi 310 i årsverdi i fjor. Har en ny, pågående måling nå. Har satt inn tilluftsventiler og en peisovn. Tror ikke på sperremaling for radon.
/Marcus
Funker easycover så kjører vi nok på det. Kanskje ikke like pent resultat som slett sparklet/gipset vegg men som sagt bor vi i rotet og vil bli ferdig en gang...
Angående radon så hadde vi 310 i årsverdi i fjor. Har en ny, pågående måling nå. Har satt inn tilluftsventiler og en peisovn. Tror ikke på sperremaling for radon.
/Marcus
Om jeg nå vil ha gipsede vegger i stedet, hvordan fester jeg platene på beste måte? Helst uten å rive ned tapet.
Samlingslim og skrue + plugg
Gips bruk/flislim + skrue + plugg
Tar naturligvis ned tapeten der den er løs.
Samlingslim og skrue + plugg
Gips bruk/flislim + skrue + plugg
Tar naturligvis ned tapeten der den er løs.
kacke_ skrev:
Hva er det som ikke får deg til å tro på det? Radon er luftbåret, det burde fungere ganske bra, og så slipper man overventilere for å bli kvitt radonet, noe som burde påvirke oppvarmingskostnadene positivt.
Selv med gips må du på en del sparkling og sliping.
Tror ikke på sperrefargen for at det ikke blir helt tett likevel, og blir det det, hvor bra er det da uten skikkelig god ventilasjon. Eks FTX vent. Er ingen ekspert på bredsparkling, men å sparkle gipsskjøter kan jeg uten at det blir så mye sliping. Blir jo bare en liten haug på gulvet ved hver skjøt... riktignok mange småhauger, men det føles ikke som de flyr omkring som støv overalt.
Jeg tror heller ikke på sperrefarge. Et sted kryper det ut uansett. Hvordan gjør man det ved dører og vinduer? Skal man da ta bort disse og sperre i hullet. Nei, det er nok bare ventilasjon på den ene eller andre måten som nytter.
Fredrik
Fredrik
Vi bor i et hus som er bygget på samme måte som ditt. Jeg skal også gjøre noe med veggene i noen rom, men har ikke tenkt å nøye meg med bare gips eller lignende. Siden det ikke går å skru fast noen ting i lettbetong, vil jeg sette OSB først og deretter gips på det. For å feste OSB mot lettbetongen vil jeg skråspikre og sette lime tynne lekter som jeg så kan skru fast platene i. Kanskje det kan være noe for deg også?
Mot lettbetongvegger av blåbetong har jeg limt gips med PL400, på noen steder trakk jeg inn lange treskruer der veggen ikke var rett.
Det sitter veldig bra fast så hvorfor skråsikte og lime lektere først? Bør vel gå å lime OSB også?
Det går utmerket å skru fast ting i lettbetong forresten, vi har alt mulig tungt sitter på veggene men plater blir litt klønete så der er det enklere å lime.
Det sitter veldig bra fast så hvorfor skråsikte og lime lektere først? Bør vel gå å lime OSB også?
Det går utmerket å skru fast ting i lettbetong forresten, vi har alt mulig tungt sitter på veggene men plater blir litt klønete så der er det enklere å lime.
Jan-Å limte du gips utenpå tapeten eller tok du ned tapeten først? Tenkte på de som Fredrik Å skrev om bæreevnen. Det ender sikkert med at vi setter både gips og easycover. På forskjellige vegger så klart.
Halvparten av veggen var tidligere en del av en toalett, så der var veggen til 2/3 malt puss og til 1/3 nypusset der jeg hadde slått bort fliser.kacke_ skrev:
Halvparten av veggen var også gang tidligere, så der var det noen lag med tapet, jeg skrapte bort det løse som man gjør før en omtapetsering, så limte jeg platene.
Det er OT men likevel.... Det er klart at man skal ha ventilasjon og aller helst FTX men med radon i huset så har jeg bekjente som må ventilere hele husets volum en gang/timen og det koster mye selv med en effektiv FTX. De går alt som oftest i avising ved strenge minusgrader og da er effektiviteten dårlig. Virkningsgraden produsentene angir på 80-85% synes jeg ikke er helt realistisk da luften skal til og fra HEXen med, jeg har bra med isolasjon på mine rør som ligger på loftet og taper ca 3-4 grader på avtrekksluften ved 10-12 minusgrader. Det blir ingen 85% virkningsgrad av det, sammen med avising av avtrekksluften så blir virkningsgraden over tid enda dårligere.kacke_ skrev:Tror ikke på sperrefargen fordi det ikke blir helt tett uansett og blir det det, hvor bra er det da uten skikkelig bra ventilasjon. Eks FTX vent. Er ingen hejare på bredsparkling, men å sparkle gipsskjøter kan jeg uten at det blir så mye sliping. Blir jo bare en liten haug på gulvet ved hver skjøt... dog mange småhauger men de føles ikke som de flyr omkring støv overalt.
Kan man på en enkel måte (f.eks. med farge eller noe annet) få bort en stor del av radonet så hvorfor ikke? Så at man ikke kan male bort alt er en annen sak men sperrer man alle lettmalte blåbetongvegger så burde det uansett gjøre stor forskjell, innbiller jeg meg?
Klikk her for å svare