Hei,

Jeg er kanskje i feil forum, men jeg prøver likevel. Hvordan gjør man når man gipsplater? Hva skal man tenke på?
Trenger man en spesiell sag for å kutte platene, eller er det vanlig sirkelsag som gjelder?

/Honeybun

Mikael_L
Du skal ikke sage platene i det hele tatt.
Bruk en tapetkniv eller en sånn der barberkniv hvor man kan bryte av bladet bit for bit for å få skarp kant. Skjær gjennom pappen og noen mm inn i gipsen på den ene siden der du vil kappe, støtt gjerne mot en planke eller lignende så det blir rett. Så knekker du enkelt av platen langs anvisningen, til slutt skjærer du av andre sidens pappsjikt med kniven.

Men noen ganger må man jo sage, f.eks. rørgjennomføringer, bruk gjerne en sunket stikksag eller eventuelt sirkelsag for gipsstøvet sliter veldig på lagrene i maskinen, så ødelegg en billig maskin. Eller så låner du naboens fine dyre Festool TS55'a ... :D (spøk, men det forsto du..)

I ytterhjørner sparkler du inn en sånn der stålsinne, så slipper du å få hjørner som blir ødelagte utrolig lett. Hjørnene blir også mye lettere å få rette.

Gips skal over vinduer og dører samt under vinduer skjøtes "midt" på vinduet/døren, altså ikke rett over karmen.

edit: Jeg vil huske at man kunne laste ned et rimelig bra materiale på Gyproc's hjemmeside, men nå fungerer det ikke for meg. Jeg vet ikke om jeg har for høye sikkerhetsinnstillinger, for eksempel mot popup-vinduer...
Men du kan prøve selv.
http://www.gyproc.se/gyproc/content...429ADF70EC125712A003451BA?OpenDocument&m=memb

Sist redigert:
Mikael_L
Bruk gipsskruer, ikke sponplateskruer. Skru med cc20-25 (har jeg for meg blir bra).

Mikael_L
Norgips Montagehåndbok s 1-20 (2004) ( 1,240 Mb ) ser jo ut til å ta opp alt ...
Veldig bra.

Mikael_L skrev:
Jeg vil minnes at man kunne laste ned et brukbart materiale på Gyproc's hjemmeside, men nå fungerer det ikke for meg.
Det vil jeg også minnes, men man må tydelig registrere seg som "Gyproc Partner" for å få tilgang til de der filene nå.
Men en del av den informasjonen ser også ut til å finnes i deres "Håndbok for hjemmet" som man kan laste ned uregistrert.

Håndbok for hjemmet

Har ytterligere et spørsmål: Jeg vil sette OSB-plate innenfor gipsen. Kan man skjøte gipsen i samme skjøt som OSB-platen eller må skjøtene være forskjøvet? Forstår dere hva jeg mener?

Honeybun skrev:
Har ytterligere et spørsmål: Jeg vil sette OSB plate innenfor gipsen. Kan man skjøte gipsen i samme skjøt som OSB-platen eller må skjøtene være forskjøvet? Forstår dere hva jeg mener?
Forskyv helst. Ikke glem å la det være 3mm åpning mellom OSB-platene. Også i hjørner.

Forskyv alltid skjøten ellers sprekker det der!

//Micke

sprekker

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.