Hei,
Jeg blandet gipspuss som skulle holde i 8 minutter, men det herdet til en gipsklump etter 8 sekunder. Hva gjorde jeg feil?
Har en mursteinsvegg ute i boden som har gipspuss som puss. Nå har jeg fjernet sokkelen for å legge nytt gulv og trenger å pusse sammen nederkanten. Kjøpte 5 kg gipspuss som skulle blandes med 0,5 l per kg, altså 4,5 l for hele posen. Men jeg brukte bare ca. 1/3 og vispet det i 1,5 l vann. Vispet det sammen, og alt så fint ut, skrapte ned fra sidene og la vispen i vann. Skulle ta bøtta og begynne, men så at alt hadde stivnet bare etter noen sekunder. Hva gjorde jeg feil? Prøvde igjen med de resterende 2/3 med samme resultat, sukk...
 
Claes Sörmland
Temperatur? Om vannet er varmt går det fortere, er det kaldt går det langsommere. Det lumske er jo at det er en eksoterm reaksjon så den utvikler varme selv. Begynner man med for varmt vann så kan det gå meget fort.
 
Takk for interessant svar. Jeg bor i Mojácar, Almería, Spania og her er det nå 35 grader og vannet er nok nesten det samme for vi har aldri på varmt vann når vi dusjer her mellom mai-oktober for det er passe dusj-temp. Tror du det er feilen, skal jeg bruke vann som har stått i kjøleskapet i stedet?
 
  • Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Birre skrev:
Takk for interessant svar. Jeg bor i Mojácar, Almería, Spania og her er det nå 35 grader og vannet er nok nesten like for vi har aldri på varmt vann når vi dusjer her mellom mai-oktober for det er passe dusj-temp. Tror du det er feilen, skal jeg bruke vann som har stått i kjøleskapet i stedet?
Der har du problemet ditt. Let etter kaldt vann.
 
Fantastisk tips, du er en levende gud når det gjelder gipsbruk. I går gikk det galt med 5 kg gips som stivnet med en gang, kona var sur for at jeg hadde tatt hennes litermål og jeg sur over mislykket prosjekt. Men vi forsonet oss over litt god vin, mat og, ja og som man pleier å forsone seg etter det. I dag nytt forsøk med vann i kjøleskapet og nytt gipsbruk. I går var jeg lat og stanset ved fargehandelen og kjøpte 5 kg for 9 euro (syntes det virket dyrt men...) Denne gangen dro jeg til byggemarkedet og fikk en 20 kg sekk for 2 euro. Og stor forskjell på produktet, lurer på om den andre kunne ha vært gammel? Først skulle jeg fukte kanten som skulle pusses og da løsnet munnstykket så jeg og alt ble gjennomvått før jeg fikk stoppet flommen, bare å skrape ut vannet og nytt forsøk. Men nytt forsøk med å piske sammen blandingen med kaldt vann og det gikk som smurt. Bortsett fra at min billige skrot til bormaskin ikke kan holde trinnløst så noen ganger kjørte den på i full fart så jeg ble helt sprayet med gips. Men 50/50 ifølge instruksjonen ble som grøt, umulig å få opp på teglvegg, men mens jeg stod og grublet over dette så jeg at det stivnet sammen raskt som pokker så det gjaldt å være rask her, men det fungerte fint. Jeg lagde en liten ladning til og sprøytet ned meg igjen, og da kommer den spanske naboens døtre fra stranden og stopper når de ser meg stå der fullsprayet i gips og med ødelagt undertøy, ja mine arbeidsshorts gikk i vasken etter gårsdagens elendighet, så jeg fant et par undertøy som kona uansett ville jeg skulle kaste, og de fniste og spurte hva jeg gjorde for moro, jeg bare hmhm mummel-mummel, og så hørte jeg dem rope "mamma vet du hva", så ville jeg ikke høre mer. Men det fungerte fint med gipsen selv om det gjaldt å jobbe raskt for bruket stivnet raskt som bare det. Typisk også når jeg gikk til kvartalets søppelkasse for å skrape ut resten av gipset fra bøtta så hører jeg en bil bremse inn og ser i øyekroken Guardia Civil stoppe og se på gubben i revnet undertøy helt nedsprøytet med gips stå og hakke i en bøtte, men de ville nok ikke vite mer om elendigheten enn det de allerede hadde sett så de gled videre. Skulle ikke forundre meg om de tok et bilde for å vise kollegene om dagens...
 
  • Haha
  • Liker
Totte_S og 2 andre
  • Laddar…
C
B Birre skrev:
I går var jeg sløv og stoppet ved fargehandelen og kjøpte 5 kg for 9 euro (syntes det føltes dyrt men...)
Høres ut som du kjøpte ren gips i stedet for gipsbruk. Det er en helt annen greie.
 
  • Liker
Stefan N
  • Laddar…
Hei cpalm, Stefan, ok, det forklarer kanskje hvorfor byggevarehandelens sekk fungerte så bra. For her bruker de nettopp puss av gipsmørtel veldig mye siden det tåler varmen og er litt elastisk. Men jeg blandet likevel malerbutikkens mørtel i henhold til instruksjonen, og den stivnet på noen sekunder, så noe må ha vært galt med den. Nå oppdaget jeg med sekkens mørtel at det gjelder å blande små porsjoner hele tiden siden det er 35 pluss i skyggen. Jeg har jobbet med murbruk, sement, pussmørtel, fix og fug og alt hva det heter tidligere, men aldri med gipsmørtel under min tid i Sverige. Jeg skal sjekke med de spanske bygningsarbeiderne jeg kjenner her om hva som skjedde. Og om det kan være som du sier at de solgte et helt annet produkt enn det jeg søkte på malerbutikken. Snakker spansk, men noe kan jo som vanlig ha blitt kommunisert feil, så jeg får gå inn der og sjekke med dem. Stor takk for tipset, Stefan.
 
C
Ja, gipsbruk oppfører seg på mange måter annerledes enn kalk- og sementbaserte bruk, hvis man er vant til disse.
Men det er vanskelig å ta feil av forskjellen mellom ren gips og gipsbruk (gips + sand). Og prisen, emballasjestørrelsen og innkjøpsstedet taler også for det.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.