14.801 lest ·
13 svar
15k lest
13 svar
Gips uten rom bak. Kan jeg bruke gipsanker?
Se nedenstående to bilder. Den ene er bare et bilde som viser hvor det andre bildet er tatt.
Som det ses på nærbildet er det først en gipsplate (tror jeg) og deretter ser det ut til å være ytterligere tre gipsplater bak (men jeg kan ta feil).
Tenkte å sette opp en hylle, men er usikker på om jeg kan bruke gipsanker til dette. Det ser jo ikke ut til å være noe rom for gipsankeret å ekspandere på baksiden.
Noen som vet?
Som det ses på nærbildet er det først en gipsplate (tror jeg) og deretter ser det ut til å være ytterligere tre gipsplater bak (men jeg kan ta feil).
Tenkte å sette opp en hylle, men er usikker på om jeg kan bruke gipsanker til dette. Det ser jo ikke ut til å være noe rom for gipsankeret å ekspandere på baksiden.
Noen som vet?
Jeg tror at du ganske rolig kan anta at veggen er hul, men det finnes måter å forsikre seg om det. På en eller annen måte skal du feste hyllen, og alle måter vil innebære at du borer i veggen. Hvis du borer et lite hull, merker du hvor tykk gipsplaten er. Når du så har fått bekreftet at det finnes et mellomrom, borer du for gipsankeret. Skulle veggen mot formodning være massiv, har du i alle fall ikke boret for stort for å bruke andre løsninger.
Erik
Erik
Ja det har du rett i. Jeg skal prøve i morgen.Avemo skrev:Jeg tror at du ganske rolig kan anta at veggen er hul, men det finnes måter å forsikre deg om det. På en eller annen måte skal du feste hyllen, og alle metoder vil innebære at du borer i veggen. Om du borer et lite hull merker du hvor tykk gipsplaten er. Når du så har bekreftet at det finnes et mellomrom, borer du for gipsankeret. Skulle veggen mot formodning være massiv, har du i alle fall ikke boret for stort for å bruke andre løsninger.
Erik
Nå har jeg prøvd å bore. Det ser ut til å være bare en enkelt gipsplate. Så er det et tomt rom på 1 - 2 cm og deretter kommer neste gipsplate.
Jeg tok et bilde av gipsankeret mitt.
Siden gipsankeret er så langt (sikkert 4 - 5 cm for langt) får jeg ikke inn hele i hullet og kan dermed ikke få det til å ekspandere (vel?). Finnes det kortere gipsankere som har samme effekt? Eller hvordan gjør man? Kan man kanskje bore seg gjennom neste gipsplate også, bare for å kunne få inn hele gipsankeret?
Jeg tok et bilde av gipsankeret mitt.
Siden gipsankeret er så langt (sikkert 4 - 5 cm for langt) får jeg ikke inn hele i hullet og kan dermed ikke få det til å ekspandere (vel?). Finnes det kortere gipsankere som har samme effekt? Eller hvordan gjør man? Kan man kanskje bore seg gjennom neste gipsplate også, bare for å kunne få inn hele gipsankeret?
Jeg innbiller meg at det finnes kortere enn det du har på bildet. Selve skruen i gipsankeret kan skrus ut. Er hullet du har boret stort nok til å stikke inn den skruen? Om du kan stikke inn skruen helt til hodet uten at den tar i på andre siden, så fungerer det. I annet fall må du ha et kortere gipsanker eller finne på en spesialvariant.
Erik
Erik
Moderator
· Stockholm
· 57 889 innlegg
Det høres ut som en merkelig vegg. Hva finnes på andre siden? Kan det f.eks. være slik at det du støter på er en koblingsboks fra andre siden, eller noe annet lignende? Om det virkelig er en gipsplate inne i veggen, så burde du kunne bore gjennom den også, og så å si låne det rommet til gipsankeret ditt har fått ekspandere, når det først er ekspandert så tar det ikke så mye plass.
Hvis du bruker verktøy for å ekspandere ankeret (bruk aldri bare skruen for å skru sammen ankeret, bruk spesialverktøyet som drar i skruen, finnes fra typ 40kr). Så burde det gå å begynne å ekspandere ekspanderen selv om den ikke helt har gått inn i hullet. Men du skulle nesten trenge å kjøre en test på et par gipsbiter først, ikke gøy å stå med et anker halvveis ekspandert.
Hvis du bruker verktøy for å ekspandere ankeret (bruk aldri bare skruen for å skru sammen ankeret, bruk spesialverktøyet som drar i skruen, finnes fra typ 40kr). Så burde det gå å begynne å ekspandere ekspanderen selv om den ikke helt har gått inn i hullet. Men du skulle nesten trenge å kjøre en test på et par gipsbiter først, ikke gøy å stå med et anker halvveis ekspandert.
Stefan N: Ja en slik burde fungere. Hvordan ser bæreevnen ut sammenlignet med en vanlig ekspander? Jeg skal sette opp en ganske tung hylle - og vil selvfølgelig ikke måtte bekymre meg for at den skal falle ned. Jeg kommer til å bruke to konsoller. Hver konsoll har tre hull for veggen. Så det innebærer tre gipsankere til hver konsoll... Hvilket kanskje betyr at den blir veldig bærekraftig uansett?
hempularen: Det virker som om det er baderomsveggen som er på den andre siden. Føles som en gipsplate der også. Våger jeg å bore litt mer i den, for å låne det rommet?
hempularen: Det virker som om det er baderomsveggen som er på den andre siden. Føles som en gipsplate der også. Våger jeg å bore litt mer i den, for å låne det rommet?
Klikk her for å svare