Jeg holder på å renovere kjøkkenet og har fjernet sponplater/tykk masonitt for å nå sette opp gips. Det skal bli IKEA benkeskap og overskap. Til høyre synes murstocken, så er det stendere der den første mot murstocken sitter 15 mm inn, gipsen er jo 13 mm (se pilen på bildet). Skapene skal henges på veggskena, er de følsomme for 2 mm? Bør jeg legge noe på stenderen, i så fall hva?

Å gipse også murstocken går ikke siden underskapene da vil stikke ut i en døråpning (utenfor bildens høyreside)

Vet ikke om jeg er pirkete, men vil ikke støte på problemer i etterkant.

Veggrammer i treverk med elektriske ledninger og en rød pil som indikerer hvor en list er plassert nær murverket. Bygningsmaterialer ligger på gulvet.

Om du ikke har en god båndsag eller kapp-/gjærsag så kjøp litt 2 mm finer og legg bak gipsplatene. Det kan være andre ujevnheter som må håndteres, så det er alltid best å starte med så høy presisjon som mulig.

Ja, jeg har båndsag. Og tror at jeg har noe finer som muligens er 1,5 mm. Enig, alltid bra å ligge innenfor marginene fra starten. De andre bjelkene lenger til venstre ser derimot ut til å kreve litt mer enn finer...

J
Kan man sette skap på en murpipe? Eller er den ute av bruk?

Da er det flaks at du har en båndsag. Selv ville jeg ikke klart meg uten.

• Liker
aweste00
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Får man sette skap på en murstock? Eller er den ute av bruk?
Murstocken er ute av bruk, bare ventilasjon.

J justusandersson skrev:
Da er det flaks at du har en båndsag. Selv ville jeg ikke klart meg uten.
Jo, det er forbaska bra å ha iblant. Min farsa bygde noen båndsager hvorav jeg har en, han jobbet på et selskap som produserte trebearbeidingsmaskiner (riktignok ikke mye båndsager) så han visste hvordan det skulle gjøres.

• Liker
FoJjen
  • Laddar…
Reelle snekkermaskiner varer jo veldig lenge. En god båndsag synes jeg bør ha et støpt bord som kan vippes til begge sider. Båndstyringen er helt avgjørende. Den frie åpningen bør heller ikke være for liten. Så har vel ikke alle råd til en Kölle.

• Liker
aweste00
  • Laddar…
Brannklassifisert gips 15mm, alternativt forsterket gips.

J justusandersson skrev:
Skikkelige snekkermaskiner holder jo veldig lenge. En bra båndsag synes jeg skal ha en støpebord som kan vippes til begge sider. Båndstyringen er helt avgjørende. Den frie åpningen må ikke være for liten heller. Så har vel ikke alle råd med en Kölle.
Ikke støpebord men typ 10 mm planert stål. Kan ikke vippes. Styringen er jævlig viktig, har problemer med at det drar hvis jeg kjører hardt virke, typ eik. Men det gjør man jo ikke så ofte. Vet ikke hvor mye åpning jeg har, kanskje 300 mm. Irriterende når det ikke er nok men i veldig mange tilfeller hadde det ikke hjulpet med det dobbelte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.