Burde det ikke fungere selv om reglene ligger mot betongen siden mine veggregler er horisontale og da kan jo luften sirkulere rundt i hele rommet, noe som ikke er mulig hvis reglene er loddrette. Så skal vi bare gipse 3 av 4 vegger, så da kan jo luften komme ut den veien også.. Hadde tenkt å ha vev på veggen som så skal males,, spiller det noen rolle hva man har for overflatebehandling,,?? hvis man tenker på fuktigheten??
Har kommet frem til at det er leca-blokker i veggen, så er det pålekt med 45*45 direkte på lecaen "horisontalt", 45 isolasjon og så panel. Har ikke merket noe av mugg eller lignende, er det noen som tror at det ville gått an å bare slenge på gips på panelen??? Mr Z, du ser ut til å ha litt peiling på dette, hva er din mening??? Huset er bygget på midten av 70-tallet. Huset står i midten av Sverige hvis det har noen betydning, har jo som sagt en avfukter som står i kjelleren...
Gips gjør ingenting tettere fra et diffusjonssynspunkt....[/quote]mr Z skrev:
Nei, men om du slår gips utenpå panelet så blir hele konstruksjonen mer absorberende enn med bare panel. Var så jeg mente.
Tre og kjeller pleier jo generelt ikke å være den smarteste ideen. Samtidig skal man huske at årsaken til forhøyede fuktverdier i kjelleren ikke bare er fordi det er under bakken, men fordi kjellere generelt pleier å være kaldere enn resten av huset. Man kan ta tak i fuktproblematikken ved å øke temperaturen. Slik fungerer det med plate på mark og isolering under. Samme mengde fukt finnes i hele platen, men varmen på innsiden gjør at RF blir lavere.
Men det er klart du kan smelle gips på panelet, det kan funke eller det kanskje ikke funker. I mitt barndomshjem hadde vi tre i kjelleren og det var ikke mugg. Avhenger av hvordan utsiden ser ut, drenering osv...osv... Men sjansen for at du kommer til å få mikrobefest i treverket før eller senere er overhengende...
Men det er klart du kan smelle gips på panelet, det kan funke eller det kanskje ikke funker. I mitt barndomshjem hadde vi tre i kjelleren og det var ikke mugg. Avhenger av hvordan utsiden ser ut, drenering osv...osv... Men sjansen for at du kommer til å få mikrobefest i treverket før eller senere er overhengende...
Klikk her for å svare