Enten gjør man som man skal og setter OSB-plater med små gliper (de er noen millimeter smalere enn andre plater), eller så gjør man som jeg og ignorerer det og bare smeller opp platene.
Begge variantene ser ut til å funke bra uten at veggene buler ut...eller inn.
Begge variantene ser ut til å funke bra uten at veggene buler ut...eller inn.
Jeg kjørte også på som Mathias, det funker bra! Til saken hører at jeg er så langsom (les: nøyaktig) så OSB-en rakk nok å tørke opp uansett 
Noen tips:
* Lim OSB-en mot stenderne (dette tenkte ikke jeg på)
* Skru fast både OSB og gips
* Det funker utmerket med vanlig gipsskrue til OSB, noe som gjør det billig
Noen tips:
* Lim OSB-en mot stenderne (dette tenkte ikke jeg på)
* Skru fast både OSB og gips
* Det funker utmerket med vanlig gipsskrue til OSB, noe som gjør det billig
Kan man spikre OSB med spikerpistol?
Det er en slags fiberskive som er presset på en playwood-lignende måte. Ser ut som en blanding mellom playwood og sponplate. Noe billigere enn byggplaywood.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 innlegg
Sponplater skal limes mot lekter og helst kortside mot kortside. Dette ifølge byggeanvisningen fra produsenten, f.eks. Byggelit. Anbefales også av snekkere når det er god tid til montering. Limet låser snarere platen i en posisjon. Skruer alene vil sannsynligvis ikke kunne "holde igjen".MagnusS skrev:
Men OSB skal jo ikke ligge mot hverandre. Hvordan skal de da kunne limes kortside mot kortside?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 innlegg
Jeg kommenterte MagnusS sin generelle mening at lim ikke "føles riktig". OSB er jeg usikker på. Overflaten er jo ofte vokset, så spørsmålet er om limet ikke slipper taket etter et par år. Kanskje noen andre vet....sgryd skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 innlegg
Klikk her for å svare
