Enten gjør man som man skal og setter OSB-plater med små gliper (de er noen millimeter smalere enn andre plater), eller så gjør man som jeg og ignorerer det og bare smeller opp platene.

Begge variantene ser ut til å funke bra uten at veggene buler ut...eller inn.
 
Jeg kjørte også på som Mathias, det funker bra! Til saken hører at jeg er så langsom (les: nøyaktig) så OSB-en rakk nok å tørke opp uansett ;)
Noen tips:
* Lim OSB-en mot stenderne (dette tenkte ikke jeg på)
* Skru fast både OSB og gips
* Det funker utmerket med vanlig gipsskrue til OSB, noe som gjør det billig
 
Kan man spikre OSB med spikerpistol?
 
Hva er OSB for noe? Noe jeg burde bruke... ;)
 
Det er en slags fiberskive som er presset på en playwood-lignende måte. Ser ut som en blanding mellom playwood og sponplate. Noe billigere enn byggplaywood.
 
;) Ser ut sånn:

osb.jpg
 
MagnusS skrev:
...Det der med lim føles ikke riktig, for da får jeg noe stort som beveger seg i forhold til gipsen.
Sponplater skal limes mot lekter og helst kortside mot kortside. Dette ifølge byggeanvisningen fra produsenten, f.eks. Byggelit. Anbefales også av snekkere når det er god tid til montering. Limet låser snarere platen i en posisjon. Skruer alene vil sannsynligvis ikke kunne "holde igjen".
 
Men OSB skal jo ikke ligge mot hverandre. Hvordan skal de da kunne limes kortside mot kortside?
 
sgryd skrev:
Men OSB skal jo ikke ligge mot hverandre. Hvordan skal de da kunne limes kortside mot kortside?
Jeg kommenterte MagnusS sin generelle mening at lim ikke "føles riktig". OSB er jeg usikker på. Overflaten er jo ofte vokset, så spørsmålet er om limet ikke slipper taket etter et par år. Kanskje noen andre vet....
 
MagnusS skrev:
...men limte sponplater som beveger seg sammen med stiv gips virker ikke noe særlig....
De beveger seg ikke...ikke målbart i alle fall. Det blir samtidig utrolig solide vegger.
 
MagnusS skrev:
Så er neste spørsmål, hvor mye bedre er det med gips+OSB enn dobbelgips?
Man får litt mer å skru i.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.