Skal innen nær fremtid gå i gang med min kjøkkenrenovering. På nåværende vegg der jeg har tenkt å henge veggskap over kjøkkenbenken, er det kun oppforet gipsplate. Rommet til denne veggen er badet. Lurer derfor på om dere ser noen problemer med å måle ut stenderne på veggen, dvs. gipsplaten, så legge OSB+gips. Det blir da altså gips+OSB+gips.
Grunnen til at jeg vurderer å gjøre det på denne måten er at jeg er litt redd for at baderommets overflate/tettskikt vil bli påvirket hvis jeg begynner å rive for mye på kjøkkenet. Badet har vev med Beckers malesystem + belegg.

Finnes det noen direkte ulemper med min tankegang?
Hvordan ville dere gjort det?

Ingen problem. Jeg hadde dog valgt en 15mm plywoodplate, som gir bedre innfesting av veggskapene

GoForIt GoForIt skrev:
Ingen problem. Jeg hadde dog valgt en 15mm kryssfinerplate, som gir bedre innfesting av veggskapene
Takk for svar, høres fornuftig ut.
Går det bra å sette opp kryssfiner + gips uansett veggens cc mål?
Samt duger det med 6mm renoveringsgips på kryssfiner eller skal jeg bruke 12mm? Skal flislegge 60cm opp fra kjøkkenbenken, flislengde ca 2,3m.

L
Max 60/60 C/C skulle anbefale 13 gips den er mer fast og død enn 6 mm som kan bli bulket siden den er tynn

L Liteavvarje skrev:
Max 60/60 C/C vil anbefale 13 gips den er mer fast og død enn 6 mm som kan bli bulket siden den er tynn
Blir neppe bulket med plywood bak? Kan jo skru gipsen hver 15 cm om det er så.

L
Det går vel det også, men litt materiale for skrueskallen å gå inn i, lett at den går inn gjennom gipsen og stopper mot platen bak.

L Liteavvarje skrev:
Det går vel det også , men litt materiel for skruvskallen å gå inn i , lett at den går i gjennom gipsen og stopper mot platen bak
Ja, det er klart. Men vet man ikke hvordan man skrur gips så tror jeg ikke det hjelper med 13mm.

De tynne renoveringsgips jeg har støtt på har et armeringslag og så er det hardere. Det innebærer at de er betydelig vanskeligere å skru rett for oss "hjemmebyggere" og få skruene riktig trukket. Siden de er hardere må man dra litt ekstra for at skruhodet ikke skal ende opp over overflaten, og om du da drar litt ekstra er det lett at det forsvinner inn i gipsen. Med 13mm er det lettere å få skruen riktig trukket for den "uvante".

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
A Appeplan skrev:
Takk for svar, høres fornuftig ut.
Går de bra å sette opp plywood+gips uansett veggens cc mål?
Samt rekker det med 6mm renoveringsgips på plywooden eller skal jeg bruke 12mm? Skal flislegge 60cm opp fra kjøkkenbenken, flislengde ca 2,3m
Du bør jeg treffe noenlunde i stendere.
Er det mulig så bruk 12mm standardgips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.