P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 916 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.916 innlegg
Er det noen som har erfaring med hvor mye man vinner på å skru opp doble gipslag i taket for å dempe forstyrrende lyd? Vi har vårt soverom over et av tenåringenes rom, og det er utrolig lytt, minste lyd høres opp til oss, og siden vi har litt ulike kveldsrutiner, er det litt påkjenning for søvnen. Spørsmålet er om man vinner noe på kun gips, eller om man også bør senke med lekter og kanskje legge inn isolasjonsplater mellom?
Hei! Gips er et utmerket materiale, så mange lag som mulig, på lydbjelker (stål) skru på én side. Fug i takvinkelen. Gyprock har en håndbok, men man må være minst sivilingeniør for å forstå hva som står.
Medlem
· stockholms län
· 9 innlegg
jeg lurer på det samme! har lest en masse om nedpendlet tak dvs med et luftspalte mot det gamle taket, men vi har ikke "råd" til å redusere takhøyden så mye (100mm). Funker det med mindre eller er det ikke verdt det da??
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Tykt med gips funker overalt unntatt i taket har jeg fått oppfatningen av.
Det har nok en del med å gjøre om det som forstyrrer er trinnlyd eller luftbårne lyder, typ fra prat og stereo. I vegger hjelper det mye å sette dobbelgips, men da er det ikke trinnlyd vi tar hånd om ...Peter_K skrev:
Jeg vet ikke hvor mye dobbelgips hjelper mot trinnlyd ... Men jeg tror at den rette tiltaket er å sette noe fjærende materiale mellom to harde (evt tunge) sjikt. Men les litt på gipsplate-produsentenes sider (norgips, gyproc, dangips osv) samt mineralulls-produsentenes sider (Paroc, isover, roxull osv).
Skulle satt et lag med bølgeformet skumgummi innenfor det eventuelle nedreglede taket (på originaltaket om man så uttrykker det, dvs rettet nedover). Vil man få det stille så er en bitumenmatte under dette ytterst bra.
Det man streber etter er dels at lydbølgene skal bøyes av og at de som "treffer" skal bli dempet. Det er slik de "stille rom" som finnes er bygget opp, da med vegger av betong.
Det man streber etter er dels at lydbølgene skal bøyes av og at de som "treffer" skal bli dempet. Det er slik de "stille rom" som finnes er bygget opp, da med vegger av betong.
Det finnes mye på internett, google på litt bra søkeord, f.eks. trinnlyd *bjälklag
http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/965789016.html
http://www.norgips.se/file?dnl=SE/projektering/4_1_takobjalklag_up0511_1997.pdf
http://www.makasi.se/Produktblad/Avjamning/Materialinformation/maxit Stepisol/Maxit_ljudgolv.pdf
Men dere har kanskje ikke mulighet til å gjøre noe på oversiden ...
http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/965789016.html
http://www.norgips.se/file?dnl=SE/projektering/4_1_takobjalklag_up0511_1997.pdf
http://www.makasi.se/Produktblad/Avjamning/Materialinformation/maxit Stepisol/Maxit_ljudgolv.pdf
Men dere har kanskje ikke mulighet til å gjøre noe på oversiden ...
En gipsvegg med 70 regel og enkel gips har et R'w, dvs en reduksjon av lydnivået som er veid etter A-kurven. A-kurven er en justering etter hvordan øret oppfatter lyd ved forskjellige frekvenser.
Men en enkel gipsvegg reduserer 30 dB lyd mellom 50 og 3150 Hz. Dette er 7 oktaver som er talende for hva øret bryr seg om å lytte etter og hva som er relevant å måle da høyere frekvenser enn 3150 Hz ikke setter en vegg i svingning da de er altfor korte i bølgelengde. En dobbel vegg, dvs. 2 lag gips / side, reduserer 40 dB. Det man måler mot er at om noen snakker ca. 70 dB så reduserer veggen 30 hhv. 40 dB, dvs. på den andre siden finnes 40 hhv. 30 dB "tilbake" å irritere. En hvisking ligger rundt 30 dB, normal tale på 40. Nå er ikke det hele sannheten osv...
Men med enkel matematikk kan man si at et lag gips reduserer 5 dB ekstra. Dog styrer også avstanden mellom gipsplatene, dvs. regeletypen. Den styrer laveste frekvens i konstruksjonen og alle harmoniske overtoner osv...
Så kan man putte inn litt ull slik at konstruksjonen demper ytterligere 4-5 dB. Fugtett gipsen mot gulv, tak og andre steder som bryter gipssjiktet for å minimere høye frekvenser. Så er det slik at en tung konstruksjon demper lavere frekvenser, derfor er betong/tegl eksemplarisk i dette formålet. Hvis vi snakker luftlyd, også trinnlyd skal påpekes. Kan fortsette men stopper her...
Men en enkel gipsvegg reduserer 30 dB lyd mellom 50 og 3150 Hz. Dette er 7 oktaver som er talende for hva øret bryr seg om å lytte etter og hva som er relevant å måle da høyere frekvenser enn 3150 Hz ikke setter en vegg i svingning da de er altfor korte i bølgelengde. En dobbel vegg, dvs. 2 lag gips / side, reduserer 40 dB. Det man måler mot er at om noen snakker ca. 70 dB så reduserer veggen 30 hhv. 40 dB, dvs. på den andre siden finnes 40 hhv. 30 dB "tilbake" å irritere. En hvisking ligger rundt 30 dB, normal tale på 40. Nå er ikke det hele sannheten osv...
Men med enkel matematikk kan man si at et lag gips reduserer 5 dB ekstra. Dog styrer også avstanden mellom gipsplatene, dvs. regeletypen. Den styrer laveste frekvens i konstruksjonen og alle harmoniske overtoner osv...
Så kan man putte inn litt ull slik at konstruksjonen demper ytterligere 4-5 dB. Fugtett gipsen mot gulv, tak og andre steder som bryter gipssjiktet for å minimere høye frekvenser. Så er det slik at en tung konstruksjon demper lavere frekvenser, derfor er betong/tegl eksemplarisk i dette formålet. Hvis vi snakker luftlyd, også trinnlyd skal påpekes. Kan fortsette men stopper her...
Jeg er enig med zankan, men jeg ville fylt mellomgulvet med steinull og kanskje også gipset to lag på veggene i rommet under. Hvis det oppstår støy i det rommet, ledes det via veggene opp i gulvet, så det kan nok hjelpe en del å også kjøre dobbelgips på dem. Så er spørsmålet hvor mye arbeid man vil legge ned i det.
Steglyder er jo mer problematisk å løse. Men også her gjelder masse. Tre generelt har jo veldig forskjellig masse avhengig av treslag, kvalitet osv. Det oppfører seg ikke rasjonelt (bortsett fra at det er dårlig som lydisolering). Men i bjelkelag så er det et bra materiale å bygge med, men dårligere til å håndtere steglyder. Dimensjonen på virket bestemmer hvor bra/dårlig det er. 20 cm betong gjør det samme som 1 meter trebjelkelag omtrent. Da steglyden er en vibrasjon i konstruksjonen som skaper en bølge på undersiden av bjelkelaget, skal man fjære av det som skaper støtet. Redusert spennvidde, god virkeldimensjon, kryssavstiving osv. reduserer steglyder, lissom økt masse i bjelkelaget.
En veggs lydisoleringsformåen måles i lydreduksjonen konstruksjonen reduserer. Steglyd måler man ved hvor mye lyd som skapes i etasjen under L'w, også denne måles fra 50-3150 Hz om jeg ikke tar feil. Jeg mener at den ligger på 50dB i klasse A og 60 i klasse C der klasse A er ekstra godt lydisolert.
For å minimere steglyder skal man håndtere det ved kilden. Det er vanskelig å bygge bort på undersiden. Bølgen går i bjelkelaget som møter en vegg og en viss energi går ned i veggen. Man kan pille med gips og isolering på undersiden for å "dempe" av lyden.
En veggs lydisoleringsformåen måles i lydreduksjonen konstruksjonen reduserer. Steglyd måler man ved hvor mye lyd som skapes i etasjen under L'w, også denne måles fra 50-3150 Hz om jeg ikke tar feil. Jeg mener at den ligger på 50dB i klasse A og 60 i klasse C der klasse A er ekstra godt lydisolert.
For å minimere steglyder skal man håndtere det ved kilden. Det er vanskelig å bygge bort på undersiden. Bølgen går i bjelkelaget som møter en vegg og en viss energi går ned i veggen. Man kan pille med gips og isolering på undersiden for å "dempe" av lyden.
Omtrent slik har jeg også fått for meg at det er. Flytende gulv som ligger på et lett elastisk lag som demper selve støtbølgens vei nedover i bjelkelaget er en ganske god løsning, såvidt jeg nå har forstått.zankan skrev:
Men zankan kan nok disse tingene 100 ganger bedre enn meg.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 916 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.916 innlegg
Bare for å presisere siden alle snakker om skrittlyder og så vidt jeg vet har han ikke begynt å gå i taket enda
det var altså lyder fra etasjen under som forstyrrer. Mest prat, musikk osv. Mistenker at bass fra stereo og skrangling med møbler, smellende dører osv, er vanskelig å bli kvitt da disse forplanter seg via husstammen.
Å gjøre noe med gulvet i overetasjen er ikke aktuelt men jeg vurderer muligens om det går an å skru bort alle gulvplanker og isolere bjelkelaget da det er så forbasket kaldt langsmed ytterveggene. Forutsetter jo selvfølgelig at man ikke har limt det i noten.
Å gjøre noe med gulvet i overetasjen er ikke aktuelt men jeg vurderer muligens om det går an å skru bort alle gulvplanker og isolere bjelkelaget da det er så forbasket kaldt langsmed ytterveggene. Forutsetter jo selvfølgelig at man ikke har limt det i noten.
Sist redigert:
Jamen dåså.
Ca 5 dB lyddemping per lag gips dere skrur på plass!
Men vær som sagt oppmerksom på lyd som smiter forbi på siden. Tet alle sprekker i vegg-takvinkelen med latexfog. Vurder også det jerk foreslo, dobbelt gips på veggene i barnas rom. Men det kommer litt an på hvordan tak/vegg er laget der. Er det ubrutt takmateriale over veggen, så er det ikke så kritisk, men er veggen oppforet mot bjelkelaget før innerste tak er på plass, er det stor risiko for at lyd sprer seg derfra og opp gjennom bjelkelaget.
Isolering i mellombjelkelaget hjelper også som sagt. En tung isolasjon, type sagflis demper lyd enda bedre enn mineralull.
River dere opp for å både utbedre lyd og gulvkaldt, kan dere kontrollere så dere ikke har utetthet mot ytterverdenen. Gulvkaldt skyldes ofte noe luftlekkasje eller kuldebro ved gulvets tilslutning mot ytterveggen.
Ca 5 dB lyddemping per lag gips dere skrur på plass!
Men vær som sagt oppmerksom på lyd som smiter forbi på siden. Tet alle sprekker i vegg-takvinkelen med latexfog. Vurder også det jerk foreslo, dobbelt gips på veggene i barnas rom. Men det kommer litt an på hvordan tak/vegg er laget der. Er det ubrutt takmateriale over veggen, så er det ikke så kritisk, men er veggen oppforet mot bjelkelaget før innerste tak er på plass, er det stor risiko for at lyd sprer seg derfra og opp gjennom bjelkelaget.
Isolering i mellombjelkelaget hjelper også som sagt. En tung isolasjon, type sagflis demper lyd enda bedre enn mineralull.
River dere opp for å både utbedre lyd og gulvkaldt, kan dere kontrollere så dere ikke har utetthet mot ytterverdenen. Gulvkaldt skyldes ofte noe luftlekkasje eller kuldebro ved gulvets tilslutning mot ytterveggen.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 916 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.916 innlegg
Jo, jeg mistenker at det blåser inn ved takfoten da det trekker kaldt i sprekkene mellom gulvplankene i den veggfaste garderoben. Vanskelig å vite hvordan alt er konstruert da man ikke var med og bygget i 1965 
Klikk her for å svare