Jeg kjøpte nylig inn et par poser med gipsfiller for å reparere hull i vegger/tak etter nedtatt vegg (i leilighet).
Jeg må si at jeg liker gipsen. Det er lett å jobbe med, krymper ikke, og overflaten blir ganske bra. Mitt spørsmål er angående resten av taket. Det sitter i dag et tapetlignende overflatelag (muligens microlit eller lignende) som skal ned, og under finnes det puss. Er det en rimelig løsning å ta min gjenværende gipsfiller og "bredsparkle", (rulle?) ut i et tynt lag over hele taket for å få det jevnt og deretter male over? Eller må man ha sparkel?
Jeg må si at jeg liker gipsen. Det er lett å jobbe med, krymper ikke, og overflaten blir ganske bra. Mitt spørsmål er angående resten av taket. Det sitter i dag et tapetlignende overflatelag (muligens microlit eller lignende) som skal ned, og under finnes det puss. Er det en rimelig løsning å ta min gjenværende gipsfiller og "bredsparkle", (rulle?) ut i et tynt lag over hele taket for å få det jevnt og deretter male over? Eller må man ha sparkel?
Supert! Jeg leste at man også "polerer" det når det har tørket litt og at det ikke sprekker, så det høres jo ut som man burde kunne få et jevnt og fint resultat av å "bredsparkle" med gips selv som lekperson. At det er mer tilgivende enn sparkel, som virker å være vanskelig å få til ordentlig for å male på.
Om jeg da skal bredsparkle taket med gips, bør man gjøre det i seksjoner eller rekker man ca. 30 kvadrat i ett sveip med en rulle?
Om jeg da skal bredsparkle taket med gips, bør man gjøre det i seksjoner eller rekker man ca. 30 kvadrat i ett sveip med en rulle?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 innlegg
Det skal jo påpekes at det finnes sparkel som er basert på gips hvis man skal sparkle mye. Sekker med pulver man blander med vann og sparkler f.eks. store undertak. Blir hva jeg forstår billigere materialmessig.
Klikk her for å svare