Jeg har satt på doble gipsplater på den ene siden av en skillevegg for å dempe lyden mellom to rom. Lateks i alle skjøter. Veggen besto av tretexplater på 45x45 stendere, så det ble klart bedre, selv om det selvfølgelig kunne fjernet mer lyd med kraftigere stendere, separate stendere og isolasjon i veggen, men det ville vært betydelig mer arbeid som det ikke var tid til (rommet ved siden av er utleid, benyttet anledningen til å støy når leietakeren var bortreist).

Nå er veggen noenlunde lydtett, men det virker som om lyden går over veggen. Taket består av tynne skjøtede og ganske stygge planker på spredt panel, og det er altså en luftspalte mellom plankene og takets isolasjon. Tror at denne luftspalten går over skilleveggen. Vurderer om man skal gipse taket og i så fall hvordan? Takegips har jo ingen sparkel-utak, så med ett lag takegips blir det glipper mellom platene. Er det en god idé å sette doble lag takegips med forskjøvede skjøter? Sparkle og slipe i taket føles jo som et arbeidsmoment jeg gjerne unngår.... Eller skal man sette gips + noen lyddempende plater, og hvor finner jeg i så fall en slik?

Den delen av huset er bygget -62, så mengden plast i konstruksjonen er nok liten. Flatt tak.

Sist redigert:
Gips er en alldeles utmerket "ljudskiva" for formålet. Som du allerede vet så kunne du ha forbedret skilleveggens lydisolasjon ytterligere. 2 lag gips i tak med forskjøvne skjøter er en god match til din vegg. Et kompromiss er å kjøre 1 lag normalgips deretter 1 lag kortplank.

KungAnka skrev:
Nå er veggen noenlunde lydtett, men det føles som at det går lyd over veggen. Taket består av tynne spontede og ganske stygge bord på spredt panel, og det finnes altså en luftspalte mellom bordene og takets isolasjon. Tror at denne luftspalten går over mellomveggen.
Om luftspalten går over mellomveggen så burde det lekke lyd der. Kan du tette denne spalten med isolasjon?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.