Vi holder på å renovere et soverom i andre etasje i et hus fra 1920-tallet. I taket er det nå en slags strukturvev på masonittplater som er festet i "planketaket". Vi ønsker å ha et slett tak og vurderer derfor å sette opp gips direkte på det gamle taket. Det er ganske lav takhøyde, derfor vil vi ikke legge opp lekter, selv om det muligens er litt skjevt. Funker det å skru gipspater direkte i planket, eller finnes det en bedre løsning?
En løsning er jo å lime gipsen og skru i taket med litt lengre skruer og håpe at dere treffer en planke eller regel. Der dere bommer på planke eller regel blir det til å trekke ut skruen og sparkle. Men sparkle blir det uansett av..
Som lekmann jeg er, sier jeg definitivt ja! Hvis vi forutsetter at "plankattaket" er ordentlig festet i takstolene/regler i sin tur!
Sett opp 6 mm renoveringsgips og sparkel skjøtene!
Vi gjorde det samme over et innertak i perlespont. Ingen gammel pen perlespont, men klassisk åttitallsmodell i furu som ga en lekker badstufølelse! Jeg skrudde det nye gipsen tett mot det gamle og problemet var løst!
Edit: Jeg tolker ditt ord "planketak" som at det sitter akkurat planker festet i takstolene? På disse plankene har man spikret masonitt? Om så er tilfelle, så trenger du trolig ikke å lete etter takstolene når du skal skru gipsen, men du vil treffe plankene i 99% av tilfellene!
Sett opp 6 mm renoveringsgips og sparkel skjøtene!
Vi gjorde det samme over et innertak i perlespont. Ingen gammel pen perlespont, men klassisk åttitallsmodell i furu som ga en lekker badstufølelse! Jeg skrudde det nye gipsen tett mot det gamle og problemet var løst!
Edit: Jeg tolker ditt ord "planketak" som at det sitter akkurat planker festet i takstolene? På disse plankene har man spikret masonitt? Om så er tilfelle, så trenger du trolig ikke å lete etter takstolene når du skal skru gipsen, men du vil treffe plankene i 99% av tilfellene!
Takk for svar. Da prøver vi enkelt og greit, så får vi håpe det funker!
Oppfølgingsspørsmål: Hvor vanskelig er det for en amatør å sparkle og slipe i taket og få det jevnt og pent? Kanskje man bør få inn malere til dette momentet?
Oppfølgingsspørsmål: Hvor vanskelig er det for en amatør å sparkle og slipe i taket og få det jevnt og pent? Kanskje man bør få inn malere til dette momentet?
Jeg ville si at det er dritvanskelig og dritkjedelig å sparkle og få det bra 
Jeg var inne på å sette et slett tak på kjøkkenet, men ombestemte meg etter å ha sparklet noen vegger.
Det ble kortplank med fasede kanter i stedet. Praktisk størrelse på 600x1200 også.
Jeg var inne på å sette et slett tak på kjøkkenet, men ombestemte meg etter å ha sparklet noen vegger.
Det ble kortplank med fasede kanter i stedet. Praktisk størrelse på 600x1200 også.
Mange tar jo inn maler akkurat for dette momentet, så det er vel en smakssak og et kostnadsspørsmål. En maler bør selvfølgelig få det bedre enn en uerfaren lekperson, men se det som en mulighet til å lære deg å sparkle tak!Pollos skrev:
Skru opp gipsen, velg gjerne en modell med forsenkede kanter rundt hele, så du har plass til en papirrems i alle skjøter. Sett på papirremsen, sparkel alle skjøter og skruehull. Vent til det har tørket, slip og sparkel igjen. La tørke. Slip. Opp med en sterk lampe som du lar lyse langs med taket (kalles slettelys) og du vil se hver ujevnhet... Slip litt til, sparkel litt til... La tørke. Gjør om momentene til du er fornøyd og mal så to ganger!
Ferdig, og du har spart noen tusenlapper på maleren, og skaffet deg voksenpoeng!
https://www.youtube.com/watch?v=q6KDk1jVHrI
Litt tips, her på en vegg, men samme prinsipp i taket!
Merk dog at her legger de en papirremse i det våte sparklet, men det finnes de som foretrekker å lime papirremsen med tapetlim og la den tørke før de sparkler over den.
Litt tips, her på en vegg, men samme prinsipp i taket!
Merk dog at her legger de en papirremse i det våte sparklet, men det finnes de som foretrekker å lime papirremsen med tapetlim og la den tørke før de sparkler over den.
Tror at det er en vanesak, for en uerfaren sparkler så tror jeg at det er lettere med lim! Men hvilket som holder best i lengden har jeg ingen anelse om!
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/75073-limma-pappersremsa-vilket-lim.html
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/75073-limma-pappersremsa-vilket-lim.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 innlegg
Ikke tapetlim! Da løser det våte sparklet opp limet, og remsen løsner fra det underliggende materialet. Bruk ekstra sterkt vevlim eller våtromslim hvis remsen skal limes.
Klikk her for å svare