Skal akkurat til å begynne å sparkle vegger og tak og har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke gips- eller sandspakel, eller kanskje en kombinasjon av begge? For større glipper (over 5mm) virker gipssparkel å være å foretrekke, men er det på noen måte også bedre for å skjøte gipsplater med.

Siden jeg skal gjøre arbeidet selv kan vi hoppe over raske (fusk)metoder som latexfuger og fiberremser ... q(;^;)p.
Så hvis man nå velger papirremser for skjøtingen, finnes det noen fordel ved å bruke gipssparkel i det minste ved første sparkelomgang når man baker inn remsen? Hadde fra begynnelsen tenkt å bruke Nordsjö sparkel medium for alle momentene.

Nja med tanke på at det er 3ggr så dyrt og mer tidkrevende da du må blande det opp selv så er det nok ingen bra ide, tanken er nok at det skal anv.i dypere forsenkninger da det ikke synker.

Lykke til med å ikke bruke latexfog. Hvordan skal du gjøre i hjørnene da?

5.2 racing skrev:
Lykke til med å ikke bruke latexfog. Hvordan skal du gjøre i hjørnene da?
Jeg siterer Norgips anbefalinger.

"Før sparkling skal utvendige hjørner forsterkes med hjørnebeslag. Forsterkningen monteres i forbindelse med plateinnmonteringen. Ved tilslutninger mot gulv, dører mm brukes ofte avslutningslist som også monteres ved plateinnmonteringen. Alle innvendige hjørner dekkes med remser under sparklingen."

tobbe72 skrev:
Nja med tanke på att det er 3 ganger så dyrt og mer tidkrevende da du må blande opp det selv så er det nok ingen god idé, tanken er nok at det skal brukes i dypere forsenkninger da det ikke synker.
Hva er 3 ganger dyrere? gipsbruk? 200 kroner for en 25kg sekk. Har jeg store gliper eller store ujevnheter starter jeg med gipsbruk mest på grunn av at det er billigere. Deretter kjører man finishen med medelsandspartel.

nimhed skrev:
Hva er 3 ganger dyrere? gipsmørtel? 200 kroner for en 25kg sekk. Har jeg store sprekker eller store ujevnheter begynner jeg med gipsmørtel mest på grunn av at det er billigere. Deretter bruker man finishen med middelsand sparkel.
Nå vet jeg ikke hvilken gipsmørtel du pleier å kjøpe, men selv tenkte jeg på ardex 828, ca 150:- for 5 kg, men det blir selvsagt billigere jo større kvanta man kjøper, forutsatt at det går med da selvfølgelig :S.

pebj_ skrev:
Jeg siterer Norgips anbefalinger.

"Før sparklingen skal utvendige hjørner forsterkes med hjørnebeslag. Forsterkningen monteres i forbindelse med platemonteringen. Ved tilkoblinger mot gulv, dører mm brukes ofte avslutningslist som også monteres ved platemonteringen. Alle innvendige hjørner dekkes med remser under sparklingen."
Åfan. I mine ører det dummeste jeg har hørt.

Vil garantert sprekke i hjørnene, men hvis de anbefaler det så får man vel håpe de vet hva de gjør.

Haker på forrige (5.2 racing) - det var virkelig dumme anbefalinger...
Har nok aldri opplevd å strimle innvendige hjørner.

Mer brysommelig med gipssparkel, så kjør du med Nordsjö M og lett fuktet papirremses.
Har kjørt på denne måten overalt der jeg har sparklet på nygipset og har ikke hatt noen som helst problemer.
Skjærer man og skrur gipsen riktig skal man ikke få noen glipper på over 5mm - ellers kan man snakke om "snabbfuskmetoder"...

5.2 racing skrev:
Åfan. I mine ører det dummeste jeg har hørt.

Kommer garantert til å sprekke i hjørnene, men anbefaler de det så får man vel håpe de vet hva de gjør.
Gipstillverkarna Norgips, knaufdanogips og gyproc anbefaler alle akkurat det samme - bruk sparkelremse også i innerhjørner. Har selv sett akrylmasse løsne i innerhjørner, det blir stygge sprekker ved hver side av fugen (profesjonelle håndverkere som har puslet på jobben). Derimot nevner knaufdanogips at små sprekker kan oppstå selv med papirremser, men at "Kan små sprekker aksepteres, blir disse svært presise, om det sparkles med sparkelremse mot tilsluttende bygningselementer." Min mening: Om og når disse små sprekkene oppstår, da først kan man bruke litt akrylfugemasse, men man bruker IKKE fugemasse for å få styrke ved sammenføyningen av selve gipsskivene (uansett skjøtetype).

DeEss skrev:
Slutter meg til den tidligere (5.2 racing) - det var virkelig dumme anbefalinger...
Har nok aldri opplevd å remse innvendige hjørner.

Mer knot med gips sparkel, så kjør du med Nordsjö M og lett fuktet pappremse.
Har gjort det på denne måten overalt hvor jeg har sparklet på nygipset og har ikke hatt noen som helst problemer.
Skjærer man og skrur gipsen rett skal man ikke få noen glipper på over 5mm - ellers kan man snakke om "raskjuksmetoder"...
Men OM man skulle ha glipper på over 5mm så virker gips sparkel å være å foretrekke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.