Halloj!

Nybegynner her på byggahus og med å renovere, så jeg håper spørsmålet er på rett sted.

Jeg holder på å renovere vaskerommet i kjelleren i vårt hus fra 1940. Jeg har nå kommet til taket som øverst er planker og deretter under det siv, hønsenetting og puss. Når jeg dro ned noen gamle ledninger som var festet i taket løsnet en del puss og spesielt en del maling siden ledningene var overmalt. For å nå kunne sparkle og male om taket må jeg jo fjerne all løs maling, og den eneste måten å gjøre det på er kvadratcentimeter for kvadratcentimeter med en liten sparkelspade, for da skader jeg ikke pussen under. Og for hver bit maling jeg skraper ned er det litt mer som sitter løst.

Dog er følelsen jeg har nå at det til slutt vil føre til at jeg må skrape ned all malingen fra taket, noe som vil ta en utrolig lang tid. Så jeg leter etter en annen måte å få et bra tak. Det jeg da tenkte var å rive ned alt og deretter gipse direkte på planketaket. Problemet jeg da fikk var at jeg hadde en murer her som pusset opp veggene og en del av det er mot taket, så hvis jeg river taket risikerer jeg å rive ned en hel del av den pussen mureren nettopp har satt opp. Det vil jeg unngå.

Så det jeg ser for meg som en løsning på problemet er rett og slett å sette gips direkte på pussen, da uten stendere for å minimere tapet i takhøyde, som akkurat nå uten lagt klinker er ca 2,12 m.

Er det en dårlig idé på en eller flere måter? Kan det innebære noen slags problemer, fuktighet eller annet med gips i kjelleren f.eks.? Finnes det noe annet smart jeg kan gjøre uten å måtte stå og skrape ned plastmaling bit for bit?
Hvis det kan fungere, er det noe jeg burde tenke på for å gjøre det så bra som mulig?

Takk for all input!

//Göran

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.