Hallo,
Vil først klargjøre at jeg ikke har noe hus, bare en liten borettslagsleilighet på 50 kvadrat. Jeg kan ikke mye om å holde på med vegger og greier, men hendigheten er dugelig. Dog er tiden min ganske begrenset (arbeidsnarkoman), så vil ikke gjøre for kompliserte inngrep.

Nå holder jeg på å gjøre i stand på kjøkkenet, og bak kjøleskapet er det verdens hull. Forrige eieren har løst problemet ved å sette kjøleskapet på en trestilling, slik at kjøleskapet dekker hullet litt halvveis, IKKE pent. Det er også en form for ventilasjonsslange som er montert i en renne "freset" helt inn i teglen. Denne synes og det er ikke fint akkurat. Tenkte man kunne bytte den mot en ventil i veggen bare? Mistenker at den har gått til en tidligere ovn. Skal sjekke dette med foreningen før jeg gjør noen inngrep. Går det an å fylle igjen rennen med noe enkelt? Type sparkel...

Siden det uansett er bak kjøleskapet, tenkte jeg meg at en litt enklere løsning, type en plate på veggen som man maler eller tapetserer over, kunne funke. Å blande puss og greier føles som overkurs for meg. Joda, det blir en skjøt, men den burde ikke synes så tydelig. Men da dukker et problem opp med en gang, hvordan fester man en plate i puss eller hva det nå er på enkleste måte? "Pussen" er veldig porøs og det går an å spikre i den uten problem, men det sitter ikke så bra etterpå.
Alternative forslag er velkomne. :)

Bilde av elendigheten:
http://www.byggahus.se/bilder/showphoto.php?photo=1578&cat=561
Hvis det ser ut som vinklene er rare, så er det fordi jeg bor på loftet. ;)

C
Å blande puss går ut på å gjøre følgende:

Les innholdet på pakken.
Hell opp riktig mengde pussmørtel.
Hell på riktig mengde vann.
Rør om.
Tilsett eventuelt litt mer pussmørtel eller vann hvis konsistensen ble helt på tryne.

Puss av passende type (noen andre får anbefale) fungerer til å både fylle i gropa og tette "renna" de har hakket opp for det der mystiske røret.

Ta rede på via foreningen\grannar hvor røret kommer fra før du setter for det.
Kjenner du med hånden eller holder et stykke toalettpapir foran, så kanskje du merker om det blåser eller suger inn luft?

Å pusse til det er ikke vanskelig, men du må kanskje ta det i omganger med tørketid imellom hvis det er dypt hull i veggen. Det er bra om du børster bort det som sitter løst først og deretter sprayer vann med blomstersprayen før du pusser med en slags puss.

Dere andre som vet - er ikke gipsputs mer lett håndterbart enn annet hvis man ikke har pusset før?

Jeg er jo ikke murer direkte, men jeg syntes at gipsmørtel var mye enklere å bruke enn andre, men det synker litt mer sammen, så man må ta det i omganger.

Hei!

Gipsbruk er vel det vanligste man bruker i sånne situasjoner!

Finnes i velassorterte maleributikker! De pleier å ha en liten "how to" brosjyre man kan få med om man er snill nok/spør etter det!

MVH!

En plate, fortrinnsvis gips, kan du lime med PL 400 på de punktene som ligger an mot vegg. Til rennen kan du bruke en sparkelmasse som fyller dype hull og stivner fort, heter "One strike filler" produseres av Ever Build. Dyrt som faen men fyller ut mye bedre enn noe annet jeg har brukt utaom pussmørtel muligens men du vil jo ikke blande mørtel.

Takk for de gode svarene, men OM jeg nå skal bruke puss så lurer jeg på dette:
Har hørt at man skal ha samme mørtel som den under hvis det skal bli bra, stemmer det? Eller fungerer det med gipspussen uansett?
Hvordan gjør man for å blande mørtelen, trengs det ikke noen form for omrører? Tror at min Black & Decker boremaskin som er brukt flittig i nesten 10 år ville protestere.

Ellers er jo Jan-Ås forslag fristende... :)

Gipsbruket fester bra på annet bruk og du kan blande det manuelt om maskinen din ikke fungerer.

Det ser ut som fleksislangen kommer fra murstocken hvilket man kanskje ikke vil bare sette igjen, og det virker å være noen el kopling der også hva er det?

Ok, blir nok gipsbruk likevel da! Kommer jo til å bli irritert på skjøten ellers...

Jeg regner med å måtte sette inn en ventil i stedet for slangen, men det er vel ingen problemer? Det skal komme en fra foreningen som skal se på det og forklare hvordan jeg skal gjøre.
Ledningen er bare en helt vanlig forlengelsesledning som noen har trukket gjennom et boret hull. Det er et lager på den andre siden som henger sammen og tilhører leiligheten. Nå er den ikke koblet til noe som helst i noen ende, så jeg bare fjerner den.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.