Hei!

Jeg har avrettet garasjegulvet og skal snart legge Biltemas garasjeklinker. Før klinkerleggingen vil jeg løse nivåovergangen mellom den gamle vinkeljernet som er ved garasjeportene og det nye gulvet som blir høyere.

Et gammelt vinkeljern ved garasjeinngangen med tegn på rust og skade, omgitt av ujevnt betonggulv og blå isolasjonsmateriale.

Avrettingsmassen bygger ca 15mm og når helt frem til det gamle vinkeljernet. Jeg har vurdert forskjellige løsninger for å få en holdbar avslutning på klinkerleggingen mot garasjeportene. Jeg vurderer enten å skru eller sveise et nytt vinkeljern eller flattjern (rett eller litt vinklet) mot det nye nivået, slik at jernet ligger i nivå med kommende klinker.

Vil sjekke her på forumet om noen av dere har noen andre gode ideer eller kommentarer. Det beste hadde selvfølgelig vært å ha løst dette før avrettingen, men nå er jeg der jeg er ;)

Du skal helt enkelt flytte opp terskelen kan man si?
I slike tilfeller kan en løsning være å sveise dubber på et nytt jern, galvanisere det, bore gjennom det gamle jernet og ned i platen for deretter å feste det med ankermasse.
Legg helst L-jernet oppå flisene, ellers får du en fug der som blir sensitiv. Ta hensyn til eventuelle dørterskler, slepelister osv. hvis du skulle legge jernet oppå.

Lykke til/Nils82

Takk for raskt svar! Jeg hadde tenkt å beholde det gamle (slipe av og male) vinkeljernet og sette et nytt lenger inn, så jeg får de to jernene i to steg så å si. Da blir det litt lettere å rulle inn ting som for eksempel MC, og slippe en eneste høy terskel. Døren går også inn litt over eksisterende jern, så jeg kan ikke bygge opp til full høyde helt ute ved eksisterende jern.

Tror du ikke det er nok at det nye jernet når opp til nytt flisnivå? Blir det fortsatt en følsom overgang?

Ok, jeg tror jeg er med. Det kommer altså til å se ut som det gjør på bildet.....pluss klinker selvsagt.
Ja som du nevner gikk det kanskje litt fort, det gjør det for oss alle iblant :)

Jeg sitter og funderer på om man kan kle inn sparkel/klinkersokken med en rustfri plate akkurat for å pynte litt og beskytte klinker fra å flise seg i kanten. Bil med piggdekk tåler den jo ikke men......

Hmm/Nils82

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.