Hos meg der det skiller 6 cm har man kappet portbladet.
Enkelt å gjøre før man monterer panelene.

Oppdatering: Jeg har fått fast dekke! :D

Etter å ha lest svarene deres, søkte jeg videre her på forumet og ute på www. Min løsning ble gulvavretting. Nærmere bestemt RAW gulvavrettingsmasse. Støvredusert sementbasert, fiberforsterket og pumpbar avrettingsmasse kjøpt hos Beijer. Dette med to påførte lag med RAW primer før støpingen.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/avjämningsmassa/golvavjämningsmassa-raw
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/tillsatser-tillbehör/*1-liter-primer-raw-900222708

Total kostnad 388 kr. Jeg er ikke sikker på om dette verken er den beste eller billigste løsningen, men det ser bra ut akkurat nå før jeg har kjørt bilen over det jeg støpte på torsdag... Grunnen til valget av denne løsningen var at jeg spurte en selger tidligere i år hva han anbefalte, og da sa han dette. Det, samt at den tekniske spesifikasjonen sa at den kunne støpes 2-50 mm tykt på betong. Så nå i uken, når det var varmt nok, så "primet" jeg på tirsdag og onsdag, for så å støpe på torsdagen.

Ved støpingen spente jeg først en hyssing fra den ene siden til den andre i høyden med bunnen på begge garasjedørskinnene for lettere å få riktig høyde på sluttresultatet. Helle opp 4 liter vann i murhinken min. Helle i 25 kg sparkelmasse og blandet det med hjelp av drillen og en malingblanderstav kjøpt på Jula. Hell massen ut i en bred stripe og begynte så å forsøke å forme massen etter mine ønsker. I arbeidsbeskrivelsen står det at 4 - 5,5 liter vann skal brukes til 25 kg pulver. Vet ikke om 3,5 liter vann hadde vært ok, men mindre løs blanding hadde gjort formingen enklere i mitt tilfelle tror jeg. Det tok ganske lang tid før massen sluttet å renne ned langs skråningen på den eksisterende betongplaten.

Tre bilder av underverket. La deg ikke lure av det siste bildet. Nå er det både rett og horisontalt.
Tre bilder viser nylagt og avrettet betongmasse ved en garasjeport, med en snor strukket over for å måle høyden på overflaten.

Det jeg vil gjøre nå er på en eller annen måte beskytte og støvbinde det nystøpte og resten av garasjegulvet. Etter å ha lest en masse tråder her på forumet så lurer jeg nå:

Fungerer vannbasert glass både på "støvredusert sementbasert, fiberforsterket og pumpbar avrettingsmasse" og på grovt betonggulv som ble støpt for omtrent 50 år siden?

Nærbilde av en nylig støpt betongoverflate i et garasjeprosjekt. Tekstur og ujevnheter i avrettingsmassens overflate kan ses i detalj.

Hva tror dere som har peiling på dette?

Flott jobba (y)
Kan ikke gi noe sikkert svar, men jeg fikk oppgave på jobben å støvbinde et gulv fra 40 tallet, det funket.

Vannglass fungerer, men det finnes bedre passende alternativ om man vil ha en overflate

Isakare Isakare skrev:
Flott arbeid (y)
Kan ikke gi noe sikkert svar, men jeg fikk oppgave på jobben å støvbinde et gulv fra 40-tallet, det fungerte.
Takk! Bra å høre at det fungerer på gamle gulv. Siden avrettingsmassen er betongbasert, håper jeg at vattenglas fungerer på det også.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vattenglas fungerer, men det finnes bedre egnede alternativer hvis man vil ha en overflate
Ved å lese tråder her på forumet har jeg forstått at litiumsilikat er bedre enn natriumsilikat, men jeg tror at natriumsilikat (vattenglas) likevel er tilstrekkelig bra. Men tenkte du kanskje på helt andre overflatesjikt?

Litt fakta:
- Garasjeplaten som jeg vil støvbinde / beskytte overflaten på ble støpt sent på 60-tallet eller tidlig på 70-tallet, tror jeg.
- Er 6,70m x 3,25m. Cirka 22 kvadratmeter.
- Ingen overflatebehandling gjort tidligere, hva jeg kan se.
- Platen består av betong med innstøpte armeringsjern, og siden torsdag har overflaten også litt avrettingsmasse ved garasjeporten.
- Betongoverflaten er ru, overflaten ujevn med daler og topper.
- Ved støpningen ser det ut som at underlaget eller formen ikke holdt helt tett. I et hjørne av platen, der jeg la avrettingsmassen, kunne man se antydning til armeringsjern ved overflaten. (Dette er nå dekket med avrettingsmasse.)
- Garasjen oppvarmet til cirka 10 grader om vinteren.
- Luftavfukter finnes i garasjen.

- I garasjen står en bil som bare brukes om sommeren. Det vil si at ingen piggdekk kjøres på platen i øyeblikket.
- Jeg bruker jekk og bukker i garasjen sparsomt av og til.
- Jeg vasker ikke bilen i garasjen, men hvis overflaten tillot det, kunne jeg tenke meg å vaske av hjul og mindre deler.

- Jeg ønsker først og fremst å gi overflaten et sjikt som støvbinder, men også beskytter mot slitasje.
- Akkurat nå er budsjettet egentlig 0 kr, men da jeg innser at et overflatesjikt lagt nå minsker risikoen for høyere kostnader og mer jobb senere, vil jeg antagelig gjøre noe nå.
- Hvis overflatesjiktet, i tillegg til å støvbinde og beskytte mot slitasje, kan gjøre gulvet lysere og penere å se på, er det et pluss.

- Når jeg drømmer stort, ønsker jeg meg en helblank epoksyoverflate i form av lys grå marmor, eller hvorfor ikke eikeplanker? Men det finnes ikke økonomi for dette akkurat nå. (Disse gulvene blir sikkert glatte og livsfarlige å gå på hvis man har litt våte sko på seg.)
GarageFloor.jpg RusticWood1_3-400x400.jpg

Jeg har lenge vurdert hva jeg egentlig vil ha, men fremfor alt hva jeg har råd til og klarer/orker å legge som overflate. Akkurat nå føles natriumsilikat (vattenglas) eller annen silikat som det beste alternativet for meg. Det beskytter overflaten samtidig som det ikke gjør det vanskeligere eller umuliggjør fremtidige dyrere overflatesjikt. Jeg har ikke funnet eller bestemt meg for noen spesifikk silikatprodukt ennå, så jeg vet ikke hva det koster. Håper å kunne spraye ut væsken med hjelp av "ugressprøyte" som anbefales litt nå og da her på forumet.

Alternativ nummer to på min liste akkurat nå er å male med en type to-komponents epoksymaling direkte på den ru overflaten etter at jeg for hånd har slipt bort de verste oppstikkende toppene. Verkehrsweiss eller reinweiss kanskje? https://www.ebay.de/itm/Epoxidharz-...hash=item460dc6c317:m:mn0ODLxGNp7j2FkesGFtMjg
Problemet med dette er vel at hvis det ikke blir bra og starter å flasse etter en stund, blir det besværlig og dyrt å fikse nytt overflatesjikt. Hadde jeg visst at dette fungerte på mitt ruglete betonggulv, hadde dette trolig vært mitt første alternativ i dag.

Det er mulig å male på overflatebehandlet gulv, så det er ingenting som hindrer deg fra å gjøre det senere når økonomien tillater det.

Skal du male så er det jo litt mer krav til å slipe ordentlig, noe jeg ville gjort uansett, men en vannbasert epoxy trenger heller ikke koste en formue.

Tror at din sparkel bør beskyttes med maling eller lakk om det er utendørs, men da er epoxy feil siden den ikke er UV-bestandig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.