9.423 lest ·
25 svar
9k lest
25 svar
Garasjebygging, hjelp med bjelker
Da det mangler opplysninger om hvilke laster som taket vil bidra med (vind, snø, egenvekt) så bør man være forsiktig med å gi råd om dette.
Men skal jeg anslå litt så burde du kunne sove godt med VKR 120x120x10mm, disse klarer ca 100-150 (avhengig av stålkvalitet) tonn hver i ren trykk.
Antakelig klarer du deg med betydelig svakere søyler også, men som sagt mangler alt for mye info.
Men skal jeg anslå litt så burde du kunne sove godt med VKR 120x120x10mm, disse klarer ca 100-150 (avhengig av stålkvalitet) tonn hver i ren trykk.
Antakelig klarer du deg med betydelig svakere søyler også, men som sagt mangler alt for mye info.
100-150 tonn høres ekstremt bra ut bedre å ta det sikre foran det usikre..Gabbe1 skrev:Da det mangler opplysninger om hvilke laster som taket vil bidra med (vind, snø, egenvekt) så bør man være forsiktig med å gi råd om dette.
Men skal jeg anta litt så burde du kunne sove godt med VKR 120x120x10mm, disse tåler ca 100-150 (avhengig av stålkvalitet) tonn stykk i ren trykk.
Antageligvis klarer du deg med betydelig svakere søyler også, men som sagt mangler alt for mye info.
hadde du brukt samme bjelker oppover også mot mønet eller hadde du tatt limtre der?
Sist redigert:
Om du ser på min tegning hvordan ville du bygget konstruksjonen om du hadde frie hender.. et gjettet eksempel med den infoen du har til de store bjelkene.. (gjerne skisse litt lett om du kan)Gabbe1 skrev:Da det mangler opplysninger om hvilke laster som taket vil bidra med (vind, snø, egenvekt) så bør man være forsiktig med å gi råd om dette.
Men skal jeg gjette litt så burde du kunne sove godt med VKR 120x120x10mm, disse tåler ca 100-150 (avhengig av stålkvalitet) tonn hver i rent trykk.
Antagelig klarer du deg med betydelig slankere søyler også, men som sagt mangler det altfor mye info.
Så får du skrive din adresse på PM så jeg kan sende fredagskos til deg (Kake) for takknemligheten av din hjelp!
Takk for tilbudet, men jeg er ingen utdannet bygningskonstruktør, bare en maskiningeniør som har bygget et par hus.
Jeg har dessuten bare erfaring med mer klassiske byggverk med saltak.
Når det gjelder søylene, ville jeg ha brukt stål hele veien, men det betyr ikke at det er bedre, bare at jeg er en stålnord, limtre på den øvre delen blir sikkert minst like bra i ditt tilfelle.
Jeg har dessuten bare erfaring med mer klassiske byggverk med saltak.
Når det gjelder søylene, ville jeg ha brukt stål hele veien, men det betyr ikke at det er bedre, bare at jeg er en stålnord, limtre på den øvre delen blir sikkert minst like bra i ditt tilfelle.
Men dine svar har iallfall vært logiske og hjulpet meg mye i tenkningen og utregningene.. så skriv gjerne din adresseGabbe1 skrev:Takk for tilbudet men jeg er ingen utdannet bygningskonstruktør, bare en maskiningeniør som har bygget et par hus.
Jeg har dessuten bare erfaring med mer klassiske bygninger med saltak.
Når det gjelder søylene så ville jeg kjørt stål hele veien, men det betyr ikke at det er bedre, bare at jeg er en stålnørd, limtre på den øvre delen blir sikkert minst like bra i ditt tilfelle.
Hvordan du enn gjør IPE HEA eller limtre - bare husk at platen skal være litt sterkere og ekstra armert der søylene kommer til å stå. Selv hadde vi beregnet 150mm plate og under søylene 300mm. Litt overkill kanskje, men på den sikre siden.
Takk, men jeg byr på alt jeg skriver her 
Jeg synes det er en stor del av sjarmen med dette forumet, generelt sett et vennlig klima, nøkterne diskusjoner og massevis av hjelpsomme mennesker med en enorm bredde i den samlede kompetansen.
Lykke til og legg gjerne opp en byggtråd her så vi alle kan følge byggingen.
Jeg synes det er en stor del av sjarmen med dette forumet, generelt sett et vennlig klima, nøkterne diskusjoner og massevis av hjelpsomme mennesker med en enorm bredde i den samlede kompetansen.
Lykke til og legg gjerne opp en byggtråd her så vi alle kan følge byggingen.
Slik blir det nå takket være din hjelp Gabbe1 + flere...
2 stk VKR 120x120x10 på 2,3m
1 stk IPE300 7,7m
2 stk VKR 120x120x10 på 2,18m
1 stk Limtre Møne på 140x720mm
Ekstra betong under der søylene skal stå
Konstruksjonen ville bli slik at man reiser 2 VKR søyler på 2,3m og legger IPE300 bjelken over (sveise), Sveise fast øvre søyle på IPE300 bjelken og sveise på som en løkke ( U ) som igjen skal holde Limtresbjelken på plass og skru denne. Da har man enklere og smidigere å feste taket osv i Limtresbjelken enn i stål
Bra eller Anus ide?
2 stk VKR 120x120x10 på 2,3m
1 stk IPE300 7,7m
2 stk VKR 120x120x10 på 2,18m
1 stk Limtre Møne på 140x720mm
Ekstra betong under der søylene skal stå
Konstruksjonen ville bli slik at man reiser 2 VKR søyler på 2,3m og legger IPE300 bjelken over (sveise), Sveise fast øvre søyle på IPE300 bjelken og sveise på som en løkke ( U ) som igjen skal holde Limtresbjelken på plass og skru denne. Da har man enklere og smidigere å feste taket osv i Limtresbjelken enn i stål
Bra eller Anus ide?
Det blir nok bra.
Jeg skulle også ha sveiset livforsterkninger i IPE300-bjelken der søylene sitter.
Livforsterkninger setter man for å forsterke bjelken på de stedene hvor det forekommer høye punktbelastninger, livet i en IPE eller HEA er ikke spesielt kraftig og derfor er det noen ganger nødvendig å sveise inn forsterkninger på disse stedene.
Jeg skulle også ha sveiset livforsterkninger i IPE300-bjelken der søylene sitter.
Livforsterkninger setter man for å forsterke bjelken på de stedene hvor det forekommer høye punktbelastninger, livet i en IPE eller HEA er ikke spesielt kraftig og derfor er det noen ganger nødvendig å sveise inn forsterkninger på disse stedene.
Du tenkte på innsiden av bjelken?Gabbe1 skrev:Det blir nok bra.
Jeg ville også ha sveiset livforsterkninger i IPE300 bjelken der søylene sitter.
Livforsterkninger setter man for å forsterke bjelken på de stedene der det forekommer høye punktbelastninger, livet i en IPE eller HEA er ikke spesielt kraftig og derfor er det noen ganger nødvendig å sveise i forsterkninger på disse stedene.
Klikk her for å svare