Hei jeg skal bygge en garasje som er 8,3m bred og 7,7m dyp
Mønehøyde er 5,5m i midten med delt pulttak med 10 graders helling til begge sider
på 4,65m (venstre del) skal jeg ha en overetasje og høyre siden kun høy under taket. For å ikke ødelegge garasjens underdel med en stolpe i midten så vil jeg sette en jernbjelke rett over som skal holde opp overetasjen. På sidene skal det også være bjelker som holder den lange bjelken
så 3 bjelker, 2 stk ca 2,3-2,4m og 1 stk 7,7m så hvilke dimensjoner skal disse ha?
oppe i mønet hadde jeg tenkt å bruke limtrebjelke hvilken dimensjon skal denne ha?
sender med tegning
hei
jeg har ikke helt oversikt over den delen
nocken heller mot limtrebjelke 140x720.
midtstolpen skal være åpen ut i resten av garasjen så det blir glassrekkverk så man ser ned i garasjen
veggene holder vel opp øvrig?
Med forbehold om at jeg har misforstått belastningstilfellet eller regnet feil.
Overetasjens gulvareal er ca 4,65x7,7 = 36m2 (antagelig noe mindre da jeg antar at dette er bygningens utvendige mål)
Belastningskrav på etasjeskiller er ofte 200kg/m2 + egenvekt 50kg/m2.
Maksimal last (i Newton) på gulvbjelkelaget blir da 250x36x9,82 = 90000N hvorav halvparten belaster bjelken (andre halvparten belaster veggen).
Akseptabel nedbøyning ved maksimal last ifølge tommelfingerregelen "Lengde/400" = 7700/400 = 19mm
Setter man dette inn i formelen for bjelkebøyning med jevnt fordelt last (belastningstilfelle 10 i Karl Björks Bibel for ingeniører) så får man etter litt regning frem at det kreves en profil med treghetsmoment (I) på 6700 cm4. Forslagsvis velger man en IPE 300 (8356cm4) eller en HEA 240 (7763 cm4).
Som understøttelse/søyle kan man f.eks. bruke VKR/KKR 100x100 (valgfri gods tykkelse) som klarer dette galant.
Tenk på at mønet hviler på veggene som i sin tur hviler på søylene nede
Synes det er veldig kronglete å regne ut det hele Kanskje må man ansette en konstruktør?
Jeg forstår ikke hva du mener med at veggene skulle belaste stålstolpen som støtter opp mellomgulvet. Skal stålstolpene også bære mønebjelken? Du skriver nemlig i #1 at stolpene skal være 2,3-2,4m, og da rekker de umulig helt opp til mønet.
En alternativ løsning kunne jo være å ha en kraftigere bjelke i mellomgulvet og så reise opp skilleveggen med reisverk som klarer å bære taket/mønet. Da kan du ha en mye mindre (om noen i det hele tatt?) limtrebjelke i mønet, du slipper å styre med doble bjelker og du slipper dessuten lange stolper i ytterveggene.
Jeg vil dog ikke komme med forslag til hvilken dimensjon en slik bjelke bør være i. Hvis du er sikker på at limtre 140x720 er ok som mønebjelke, og om man kan oversette dette limtreet til tilsvarende stålbjelke, så kan jeg uten problemer svare på hvor mye sterkere stålbjelke i mellomgulvet som kreves i mitt nye forslag.
Hei
Det jeg mente var at mønetaket hviler jo på veggene som igjen hviler på søylene + veggene ned til platen.
Det er nokså forvirrende.. hvordan ville du bært opp hele greia? Bjelkelag, støyttesøyler og møne eller til og med 2 møner for 2 tak?
Med 720 bjelken var det meningen å holde det øvre taket og det nedre taket i underkant på limtrebjelken.. treverket kan snekkeren med, men akkurat det med stålbjelker kan han ikke, derfor trenger jeg hjelp. For noen sier jeg skal ha 1 stk IPE250-300 og 2 stk 120x120 RHS og noen sier HEB 400 bjelker.. så det er veldig forvirrende.
Redigering: Etter å ha lest svaret ditt et par ganger gjorde du meg forvirret om du tror jeg skal ha en vegg fra bjelkelaget til mønet... Det skal jeg ikke, men det skal være glassrekkverk der så man ser ned i den andre delen av garasjen, og også overetasjen skal ha glassgulv på ca 2-3 kvm.
Jeg har også regnet og får også det til en !PE 300 for 7 meters bjelken. Så du kan stole på Gabbe1 har nok kontroll.
Limtrebjelken har så liten anleggsflate at man ikke kan si at den hviler på veggen uten det må være en søyle under. Den søylen må dimensjoneres for lasten fra halve limtrebjelken, så må søylen som står direkte under dimensjoneres så den tåler lasten fra halve limtrebjelken og halve IPE-bjelken.
Redigering: Etter å ha lest svaret ditt et par ganger gjorde du meg forvirret om du tror jeg skal ha en vegg fra bjelkelaget til mønet... Det skal jeg ikke, det skal være glassrekkverk der så man ser ned i den andre delen av garasjen, og også overetasjen skal ha glassgulv på ca 2-3kvm
Ok, på den måten, da kan vi jo slippe det forslaget fra meg.
Etter den nye infoen som har kommet frem, ville jeg nok satset på et par robuste søyler som kan ta både IPE 300 bjelken og limtrebjelkens last. Disse søylene blir ganske høye, men på den annen side burde det ikke være noe problem å stagge opp dem for å motvirke knekk. Innfestingen til IPE-bjelken blir jo en meget effektiv stagging omtrent midt på lengden.
RHS (eller VKR/KKR som jeg kaller dem) 120x120 med godstykkelse på 5-6mm ville antagelig løse oppgaven med meget god sikkerhetsmargin.
Men hvordan ser betongplaten ut der disse begge søylene skal stå, det kommer til å bli kraftige punktlaster av både yttertak og mellomdekke? Er den allerede støpt?
Legger ved bilde av vårt garasjebygg 6400x10800
Selve dobbeltgarasjen ble 6400x8200
Overetasjen bæres av en HEA 260 i stedet for beregnet HEA 240 da jeg fikk grovere dimensjon billig fra skraphandleren. Tegninger og oppføringen ble godkjent.
Litt kuriosa:
HEA/HEB er en optimal profil for å få høy styrke med lav profilhøyde, IPE er optimal for å få høy styrke med lav vekt, ettersom man betaler stål per kg så er IPE litt billigere i innkjøp.
Ok, på det viset, då kan vi jo slippe det forslaget fra meg.
Etter den nye infoen som har kommet fram, ville jeg nok satset på et par solide søyler som kan ta både IPE 300-bjelken og limtredragerens last. Disse søylene blir ganske høye, men på den andre siden burde det ikke være noe problem å stive dem opp for å motvirke knekk. Innfestingen til IPE-bjelken blir jo en meget effektiv avstivning omtrent midt på lengden.
RHS (eller VKR/KKR som jeg kaller dem) 120x120 med godstykkelse på 5-6mm ville antagelig løst den oppgaven med meget god sikkerhetsmargin.
Men hvordan ser betongplaten ut der disse begge søylene skal stå? Det vil bli betydelige punktlaster fra både yttertak og mellomgulv. Er den allerede støpt?
Platen er ikke støpt ennå, men vil nok støpes neste uke. Snekkeren hadde allerede tenkt å sette noen former for plater der søylene skal stå, noe han måtte fikse med etter at armeringen var lagt ifølge ham selv.. Hvis man tar grove drager søyler, 1 IPE300-drager (7,7m) og så tar limtrebjelke som søyle på IPE-drageren for å holde oppe møne og tak. Fungerer det, eller må man se på dragere der også? Eller skal man ha søyler som går hele veien opp?