Jeg bygger en garasje, på en støpt plate. Platen i seg selv ligger i prinsippet overkant med omkringliggende marks høyeste punkt i et hjørne. På platen står det et lag med lecastein, med malt puss på utsiden. Bordkledningen (klassisk stående bord med overligger) tenkte jeg slippe ned 50 mm fra underkant svill. Siden avstanden fra svillen/bordkledningen ned til bakken blir ganske kort, vurderer jeg å bruke trykkimpregnert treverk til den nederste spikerregelen. Spikerregelen i spørsmålet tenkte jeg da spikre i høyde med svillen, eventuelt med litt byggplast imellom så fukt ikke vandrer så lett inn i svillen.

Riktig eller feil?

Legg ett eller to lag tjærepapp, type YAP eller YEP mellom Leca og planke i stedet for plast.

Brettet vil ligge 30 mm utenfor pussen. Spikerregelen er 45x45. Mellom syll og leca ligger syllpapp som stikker ut over pussen. Byggplasten (blå) tenkte jeg meg mellom trykkimpregnert spikerregel (grønn) og syll (gul). Formålet er kun å isolere sylla fra spikerregelen.
Diagram som viser en bygningsdetalj med grønn spikregel, gul syll, blå plast mellom, og svart vegg. Pilen peker på 30 mm avstand til putsen.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.